Kirjoittaja Aihe: Fujitsu Siemens Amilo L6825 & Ubuntu 8.04: ongelma näytön/virransäästön kanssa  (Luettu 2930 kertaa)

ijasre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Asensin isoveljeni läppäriin (reilu kolme vuotta vanha Fujitsu Siemens Amilo L6825) Hardy Heronin ja asennus meni ongelmitta. Live-cd:tä käyttäessä kaikki myös pelasi mukavasti. Asennuksen jälkeen sammutin, otin cd:n pois asemasta ja käynnistin koneen. Kaikki meni hienosti siihen asti, kunnes kirjautumisruudun pitäisi päjähtää näkyviin. Ruutu välkähti kerran pari ja meni mustaksi. Sain kerran kirjauduttua sisään kirjoittamalla tunnukset, vaikka mitään kuvaa ei näkynytkään. Aikani siinä tein erinäisiä sadetanssiliikkeitä ja sylkäisin olkani yli seitsemän kertaa, niin sain kuvan näkyviin. Käytin konetta jonkin aikaa ja kaikki näytti taas pelaavan hyvin. Toinen testi eli koneesta virrat pois. Sama juttu, kun pitäisi tulla kirjautumisruutu näkyviin. Kaverini antoi vinkin, että säätäisin BIOSista virransäästöön liittyvät kilkkeet pois päältä (Power Management/APM Disabled) - ei auttanut.

Vinkkejä, ehdotuksia, tietoa?
« Viimeksi muokattu: 09.05.08 - klo:00.37 kirjoittanut ijasre »

ijasre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Lisäys:
Alussa painan Esc ja valitsen käynnistykseen Recovery mode. Sen jälkeen Recovery Menusta xfix (Try to fix XServer configuration tms.). Sitten valitaan resume ja homma toimii sillä kertaa. Tavallisella käynnistyksellä kirjautumisruutu ei tule näkyviin, vaan näyttö pimenee.
« Viimeksi muokattu: 09.05.08 - klo:00.37 kirjoittanut ijasre »

ijasre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Ei näköjään tältä foorumilta löydy ideoita? Olenko (jälleen kerran) yksin ongelmani kanssa?

Mikä kettu repolainen siinä on, että tämmöinenkin Euroopan kummallisin ongelma tulee eteen. Aikasemmin kuitenkin olen asentanut Ubuntun Fujitsu Siemensin kannettavaan ilman ongelmia...

Nyt kokeilin Xubuntua ko. koneelle ja kaikki meni hienosti pitkän aikaa, kunnes jossain vaiheessa sama juttu. Kirjauduin ulos ja PIM -> mustaa ruutua. Voisi jo sanoa, että närvä menee. Kolmen tunnin työ reisille... kaikki tarpeelliset ohjelmat ja koodekit olin kerennyt asentaa. Kyr...sii tämmöinen!

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Itsellä myös Amilo Pro, joka toimii lähes moitteetta.

Jos recoverymoodi käynnistyy, niin itse tutkailisin lokeja: /var/log/ tai .xsession-errors.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Itsellä myös Amilo Pro, joka toimii lähes moitteetta.

Jos recoverymoodi käynnistyy, niin itse tutkailisin lokeja: /var/log/ tai .xsession-errors.

Kokeile konffata xorg.conf tiedostoon vanha kunnon i810 ajuri käyttöön. Itse ainakin testatessani 7.10 versiota Amilo L6820 koneella, livecd jymähti mustaan ruutuun intel-ajurilla.

PS. Täytyy muuten sanoa että Hardyssa tämä hardware detection uudistus on kyllä epäonnistunut viritys.. tämä ei nyt täysin liittynyt tähän, mutta kuitenkin :)