Minulla on tuo sama läppäri ja prosessori. Tuuletus on onneton ja täysillä kelloilla lämmöt menee yli 80 asteen. Windowsin puolella olen ratkaissut ongelman Rightmarkin ohjelmalla, jolla pystyin profiilikohtaisesti joko asettamaan vakiokellot 1400 MHZ:iin (prosessori siis 1800MHz) tai laittamalla on demandin. Totesin, että powernowd:llä en saa edes jollain tasolla vastaavaa viritystä tehtyä. Seuraavaksi yritin cpuLimittiä, joka valitettavasti tekee rajoitukset vain prosessikohtaisesti. Kolmantena vaihtoehtona kokeilin cpufreqd:iä ja tämä vaikuttaisi parhaalta, mutta jostain syystä en saa ilmeisesti asetuksia pysymään. Se tarjoaa mahdollisiksi kelloiksi 800, 1600 ja 1800MHz. Yritin userspacella saada minimiksi 800MHz ja maksimiksi 1600MHz. Tämän jälkeen kone kävi hetkellisesti 800MHz:lla, kunnes musiikkisoitin vaihtoi kappaletta ja yläreunaan tuli pop-uppina uuden tiedot. Tällöin kellot hyppäsivät 1800MHz ja yläreunassa oleva kellotaajuuden appletti ilmoitti governoriksi "performance". Kun terminaalista laittaa minimin ja vaihtaa governorin joko on demandiin tai userspaceen, kone käy taas 800MHz, kunnes esim. kappale vaihtuu ja sama toistuu.
Olenko siis sössinyt jotain cpufreqd:n käytössä? Minulla on siis se tools-paketti, jolla olen tuota säätänyt. Mikäli jollain muulla tavoin saisin prosessorin kellotaajuuden tiputettua tarvittaessa ( =pelatessa useimmiten), niin ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan. BIOSista säätäminen ei tule kysymykseen.