Kirjoittaja Aihe: 8.10 HD2400 ja Dual Display  (Luettu 1828 kertaa)

hakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
8.10 HD2400 ja Dual Display
« : 04.11.08 - klo:18.45 »
Terve,

Ongelmana kahden näytön käyttäminen 8.10 ubuntussa. Näytönohjaimena on Atin Hd2400 jolle olen asentanut Atin ajurit.
Saan asetukset CatalystControlCentterillä laitettua, mutta vaaditun bootin jälkeen dual display (eli laajennettutyöpöytä)
on kuitenkin pois päältä.

8.04 sain jotenkin homman toimimaan, mutta nyt en tällä uusimmalla sitten millään.

Myönnetäään kyllä, että linux skilssit on heikot.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: 8.10 HD2400 ja Dual Display
« Vastaus #1 : 04.11.08 - klo:19.31 »
Minulla on HD 2400 pro niin käyttökelvoton 8.10:n tarjoamilla suljetuilla ajureilla, etten ole edes yrittänyt laittaa kahta näyttöä.

Partsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: 8.10 HD2400 ja Dual Display
« Vastaus #2 : 23.11.08 - klo:08.12 »
Olen taistellut tämän yhdistelmän kanssa jo jonkun aikaa. Eli Ubuntu 8.10, HD2400XT, 24" LCD (DVI) ja 22" LCD (VGA).

Käytössä ATI:n ajurit ja Big Desktop skulaa kuten pitäisi, mutta Catalyst Control Center väittää, että tuo 22" monitorini ei kykene kuin 1600x1200 resoluutioon, mikä tekee kaiken hyvin sumeaksi, resoluutiohan pitäisi olla 1680x1050.

aticonfigilla olen yrittänyt säätää mm. luomalla xorg.conf tiedoston uusiksi:
Koodia: [Valitse]
sudo aticonfig --initial=dual-head --screen-layout=rightMutta rebootin jälkeen työpöydälle ilmestyy vain taustakuva, eikä mitään tapahdu. Xorgistahan resoluution ilmeisesti voisi pakottaa jokaiselle monitorille erikseen?

Järjettömintä tässä on kuitenkin se, että tämä säätäminen on myös sotkenut dualbootissa olevan Windowsin resoluution (!?). Jostain syystä en edes siellä saa tätä 22" monitoria enää 1680x1050 tilaan, vaan työpöytä on "skrollaava", eli hiirellä joutuu selaamaan työpöytää laidasta laitaan. En Googlettamalla löytänyt mitään vastaavaa tilannetta.  :o

Partsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: 8.10 HD2400 ja Dual Display
« Vastaus #3 : 23.11.08 - klo:09.02 »
Otin monitorista hetkeksi johdot irti ja nyt molemmat käyttikset tunnistavat sen normaalisti.  :P Olisin voinutkin vannoa että vielä eilen illalla tuon toisen monitorin resoluutio oli 1680x1050 Ubuntussakin. Ilmeisesti koneen sammuttaminen sotki asiat, toivottavasti johtojen irrottamisesta ei tule joka aamuista riesaa...

Eli ATI:n ajureilla sain Big Desktopin toimimaan juuri niin kuin pitääkin, eikä tarvinnut säätää xorgilla, onneksi. Saa nähdä kuinka homma toimii jatkossa. xrandr:n käyttö ei ATI:n ajureilla muuten auta, koska se ei silloin tunnista vain kuin yhden monitorin.

Toivottavasti nämä ATI:n ajurit tästä vielä kehittyvät.