Kirjoittaja Aihe: Linux ja laite-yhteensopivuus...  (Luettu 2148 kertaa)

w11r1

• Käyttäjä
    • Profiili
Linux ja laite-yhteensopivuus...
« : 15.04.08 - klo:23.35 »
Yleinen harha on, että jos jokin laite toimii linux-versiolla 1..xx , niin se toimii
myös kaikilla muilla seuraavilla linux-versioilla esim 2.xx....

TÄMÄ OLETUS ON TÄYSIN VÄÄRIN..!!

Käytännössä olen itse tähän ongelmaan törmännyt mm. seuraavien laitteiden osalta:
 - tulostimet, verkkokortit, Wlan-kortit, näytönohjaimet.. jne

Totuus on ,että laite on linux-yhteensopiva VAIN sillä kokooonpanolla , jolla se on testattu...!!!!

=> Miten voitaisin uusissa Linux versioissa varmistaa, että kerran testattu laiteajuri toimii ??
=> Miten voitaisiin varmistaa ,että edes 'windows"-ajuri toimii?
=> Miten muuten voitaisin vakuuttaa, ostajaa /käyttäjää että 'jatkuvuus ' toimii ?

Kommentteja odotellen...

W11r1

juyli

• Vieras
Vs: Linux ja laite-yhteensopivuus...
« Vastaus #1 : 16.04.08 - klo:00.46 »
=> Miten voitaisin uusissa Linux versioissa varmistaa, että kerran testattu laiteajuri toimii ??
Jos ajuri on tehty yleisten standardien mukainen, ja ajurin lähdekoodi on käytettävissä, on todennäköistä,
että se toimii tai saadaan toimimaan myös muissa Linux-kernel-versioissa.

Lainaus
=> Miten voitaisiin varmistaa ,että edes 'windows"-ajuri toimii?

Hui??? Ajuri on tehty Windows-järjestelmää varten. Miksi sen silloin pitäisi toimia ylipäätään muissa käyttöjärjestelmissä?
Linuxissa esim. ndiswrapper osaa hyödyntää joidenkin Windows-ajureiden ominaisuuksia, mutta tämähän ei ole tae.

Lainaus
=> Miten muuten voitaisin vakuuttaa, ostajaa /käyttäjää että 'jatkuvuus ' toimii ?
Jos laiteen speksit ja vapaat ajurit on laitevalmistajan tukemat, on oletettavaa, että sille 'jatkuvuus' säilyy.
Olethan tietoinen, ettei edes MicroSoft tue edesmenneitä laitteita uusimmissa kaupallisissa käyttöjärjestelmissään.
Näinollen osa rautaa päätyy romukoppaan, vaikka esim. Linuxiin olisikin ko. laitteelle käyttöjärjestelmässä yhä
toimiva tuki kernelissä.
Yleensäkin valmistajat tekevät ihan itse ajurit, jotka toimivat joissakin Windows-versioissa. Ei niitä MicroSoft itse tee.
Harvat laitevalmistajat tekevät ajureita Linux-järjestelmään - tai edes tukevat avoimien/vapaiden ajureiden tekemistä.

crope

• Käyttäjä
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Linux ja laite-yhteensopivuus...
« Vastaus #2 : 17.04.08 - klo:07.20 »
Jos laiteen speksit ja vapaat ajurit on laitevalmistajan tukemat, on oletettavaa, että sille 'jatkuvuus' säilyy.
Olethan tietoinen, ettei edes MicroSoft tue edesmenneitä laitteita uusimmissa kaupallisissa käyttöjärjestelmissään.
Näinollen osa rautaa päätyy romukoppaan, vaikka esim. Linuxiin olisikin ko. laitteelle käyttöjärjestelmässä yhä
toimiva tuki kernelissä.
Yleensäkin valmistajat tekevät ihan itse ajurit, jotka toimivat joissakin Windows-versioissa. Ei niitä MicroSoft itse tee.
Harvat laitevalmistajat tekevät ajureita Linux-järjestelmään - tai edes tukevat avoimien/vapaiden ajureiden tekemistä.

Jos jollokkin laitteelle on tehty ajuri ja se ajuri on liitetty Kerneliin niin siellä se tyypillisesti pysyy niin kauan että ajurille ei enää ole käyttöä. Tästä syystä Linuxin ydin sisältää eniten ajureita, enemmän kuin esim. Windows, jossa ajurit ovat valmistajan vastuulla ja valmistajalta loppuu monesti into päivittää ajureitaan uusille Windowsin versioille myynnin vähetessä.

Antti