Dost: muistan lukeneeni jostain että 3G-yhteys on mahdollista "pakottaa [force]" toimimaan, vaikka mokkula tarjoaa hitaampia verkkoja. Ei siis ehkä kannata antaa periksi...? (En just nyt ehdi itse googlata asiaa.)
Itselläni trabelsit jatkuvat: Siirryin siis lainamokkulasta kotiverkkoon (ja dna:sta takaisin Elisan laajakaistaan), mutta nyt ilmeisesti automaattinen DHCP tarjoaa nimipalvelimiksi edelleen dna:n osoitteita (217.78.192.78 ja 217.78.192.22). Olen toistuvasti joutunut poistamaan nämä käsin verkkoasetuksista. Tarkistin resolv.conf -tiedoston jossa on oikeat nimipalvelimet (193.229.0.40 ja 193.229.0.42). Mokkulan asetuksia pähkäillessäni olin muuttanut nuo DNS-osoitteet resolv.conf -tiedostoon (osoitteessa
http://www.teroajk.net/2008/06/04/dnan-mokkula-huawei-e220-ja-ubuntu-804-hardy/ annettujen ohjeiden mukaan [RE-RE-EDIT: Oho! niitä DNS-osoitteet sisältävät resolv.conf -tiedostojahan onkin useammassakin paikassa... /etc/-kansion lisäksi ainakin /etc/ppp -kansiossa...], jotka eivät minun kohdallani kuitenkaan riittäneet yhteyden muodostamiseen — en nyt muista mistä löysin oikeat ohjeet wvdial.conf -tiedoston asetuksiin dna-mokkulalle, mutta voin peistata omat asetukseni tähän ketjuun jos jotakuta kiinnostaa).
Nyt saan siis verkon toimimaan (ADSL/WLAN) oikein vain poistamalla nm-applet -sovelmasta väärät DNS-osoitteet jotka ilmestyvät boottauksen jälkeen automaattisesti. (Lisäksi olen ajanut "sudo dhclient" -komennon, muttta en ole varma vaikuttaako se asiaan.)
Kysymys siis kuuluisi: missä vika? Mitä tiedostoa minun tulisi muokata saadakseni koneeni unohtamaan dna:n nimipalvelimet toistaiseksi (kunnes taas joskus lainaan appiukon mokkulaa)?
[EDIT: Kokeilinpa seuraavaa: Lisäsin tiedostoon /etc/dhcp3/dhclient.conf seuraavan rivin:
prepend domain-name-servers 193.229.0.40, 193.229.0.42;
ja jätin vastaisten mokkulaseikkailujen varalta ennalleen myös rivin
prepend domain-name-servers 217.78.192.78, 217.78.192.22;
Veikkaisin että nyt toimii... Tätä varten palasin vielä teroajk.net -sivun ohjeisiin, joten kiitos Terolle.]
[RE-EDIT: Eipäs sittenkään... Päädyin poistamaan nuo molemmat "prepend domain-name-servers xxx.xxx.x.xx" -rivit dhclient.conf -tiedostosta... Mutta eipä toimi edelleenkään uudelleenkäynnistyksen jälkeen, ennen kuin ajan "sudo dhclient" -komennon. 217-alkuiset nimipalvelinosoitteet ilmestyvät edelleen graafisen nm-appletin DNS-välilehdelle... Neuvoa siis kaivataan! En nimittäin haluaisi joka käynnistyksen jälkeen ajaa dhclient-komentoa päätteessä saadakseni verkon toimimaan.]