Kirjoittaja Aihe: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!  (Luettu 3059 kertaa)

diu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« : 28.01.06 - klo:19.32 »
Hei!

Voisiko joku ystävällinen immeinen kertoa, että miten saan Ubuntussa kaikki suuremmaksi...
Kun esim. huuto.netissä käydessäni teksti on varmaan n. 10 kokoa (silmät menee kieroon kun yrittää katsoa)
mutta sitten selain jättää PUOLET tyhjää tuonen oikealle puolelle! (tämän sivun näyttää kokonaan, kumma kyllä!)
Olen kyllä pistänyt tekstin kokoa suuremmaksi näytä-> tekstin koko ->suurempi mutta tahtoisin ihan vaikioasetuksista suuremmat mutta en löydä, samoin sitten ubuntunkin puolella...

Jossain piilossahan ne asetukset on.... *murrinmur*

Kiitoksia erittäin paljon!!!


-poropeukalo-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #1 : 28.01.06 - klo:19.47 »
Voisiko joku ystävällinen immeinen kertoa, että miten saan Ubuntussa kaikki suuremmaksi...

varmaankin, mutta kysymyksesi kuulostaa hitusen oudolta...

Kun esim. huuto.netissä käydessäni teksti on varmaan n. 10 kokoa (silmät menee kieroon kun yrittää katsoa) mutta sitten selain jättää PUOLET tyhjää tuonen oikealle puolelle! (tämän sivun näyttää kokonaan, kumma kyllä!)

noista molemmat ovat nettisivun tekijän valintoja. leveyttä ei välttämättä saa lisää (mutta selainikkunaakaan ei ole pakko käyttää koko ruudun tilassa), fonttiasetuksiin voi sentään vaikuttaa, mutta nekin ovat enemmän selaimen kuin ubuntun ominaisuuksia.

itse olen asettanut käyttämääni selaimeen minimikoon fonteille. jos satut käyttämään samaa selainta, saat sen asetettua kohdasta Edit -> Preferences -> General -> Fonts & Colours... -> Minimum font size. siellä on myös kohdat oletuksille. tosin tuo minimi fonttikoon asettaminen rikkoo aivan varmasti joidenkin staattisiksi suunniteltujen sivujen layoutia, mutta niissä tapauksissa sivut on minusta huonosti suunniteltu.

jos käytät jotain muuta selainta, pitää sinun varmaankin kertoa mikä selain se on, jotta ihmiset pystyvät neuvomaan. eikö?

Olen kyllä pistänyt tekstin kokoa suuremmaksi näytä-> tekstin koko ->suurempi mutta tahtoisin ihan vaikioasetuksista suuremmat mutta en löydä, samoin sitten ubuntunkin puolella...

jep, ubuntussa ei ole varsinaisia asetuksia fonteille, ne löytyvät kulloinkin käytetystä käyttöliittymästä, esim. ubuntun oletustyöpöydän fonttiasetukset löytyvät Gnomen ylävalikosta, kohdasta System -> Preferences -> Font mutta oikeasti kuulostaa, että olet hakemassa jotain muuta.
Janne

diu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #2 : 28.01.06 - klo:19.54 »
ai niin juu... Ubuntun oma Firefox 1.0.7  ;D

Zalman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #3 : 28.01.06 - klo:20.09 »
Kiiti Janne,minäkin etin tuota mutta en vielä kerinny täällä kysyyn.Mulla oli ongelmana vain tuliketun fonttikoko ja vain jollain sivuilla.

diu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #4 : 28.01.06 - klo:20.48 »
Jeps, kiitoksia! Eikös tuo ongelma ole ratkaistu 1.5 firefoxissa?  ???

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #5 : 28.01.06 - klo:20.57 »
Eikös tuo ongelma ole ratkaistu 1.5 firefoxissa?  ???

mikä ongelma?
Janne

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #6 : 29.01.06 - klo:00.33 »
Jos on rulla hiiri saa fontin kokoa muutettua selaimessa kun painaa cntrl pohjaan ja rullaa alaspäin... Tämä on melkein kaikissa selaimissa sama.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

aatu

  • Vieras
Re: Suuremmaksi, tahtoo suuremmaksi!
« Vastaus #7 : 29.01.06 - klo:08.02 »
Minulla oli kanssa sama ongelma Firefoxin 1.5 kanssa. Asensin sitten opera 8.51 version.

Siinä on sellainen toiminto kuin "page zoom" jonka avulla voi suurentaa web-sivua esimerkiksi 110 prosenttiin. Erittäin näppärä toiminto ei riko staattisia sivuja siten että rivit on miten sattuu.

Muutenkin opera on nopea ja hyvä mutta javan kanssa on joillain harvoilla sivuilla ongelmia.

Nyt minulla on asennettuna kolme weppiselainta Opera 8.51, Firefox 1.5 ja Epiphany. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa.