En löytänyt suoraan sopivaa säiettä, joten aloitetaanpa uusi. Lähtötilanne on omani, mutta ei kovin eksoottinen, vaan pikemminkin yleinen: aion hankkia "jossain vaiheessa kevään aikana" uutta rautaa, ja ehdottomasti eniten päänvaivaa aiheuttava komponentti on tietenkin näytönohjain. Pitkäaikaisena Linux-työasema-käyttäjänä olen siitä onnellisessa asemassa, että otan yhteensopivuuden merkittävänä tekijänä huomioon jo hankintavaiheessa enkä joudu ihmettelemään, mahtaako Linux tukea jo omistuksena sattumalta olevaa komponenttia X.
Tähän haluaisin nyt vähän pohdiskelua aiheen tiimoilta. En ainakaan itse mene tässä mallien tai valmistajien tasolle asti, koska ihmisten tarpeet nyt ovat vähän erilaisia mitä tulee hintatasoon, pelitehoon ja laitteen pitämään mekkalaan, mutta useimmilla meistä lienee kotikoneissa samat yleiset vaatimukset: kuvan pitäisi näkyä ja kunnolla, sekä kiihdytyksen toimia sekä 2D-, että 3D-tilassa – edes jonkun verran. Joku saattaa haluta pari näyttöä käyttöönsä, ehkä kuvan telkkariin. Pikemmittä puheitta meillä lienee noin kolme vaihtoehtoa.
nVidia
Melko vanha kansanviisaus väittää, että "Linux-ongelmien välttämiseksi suosi Nvidiaa". Se todellakin onkin vallan toimiva vaihtoehto. Valitettavasti ne ajurit, joilla tekee yhtään mitään, ovat ns. poropietariajurit (kuvitelkaa Richard M. Stallman lausumassa proprietary syvä inho äänessään), suljettua koodia. Avoimilla nv-ajureillahan ei taasen mm. 3D-kiihdytys toimi lainkaan. Vapaita ohjelmistojahan tässä pitäisi käyttää, ja Nvidia ei tietääkseni suostu julkaisemaan piireistään minkäänsortin speksejä. Kuitenkin kai ihmisen tulisi pitää lompakkoaan siellä missä suukin on, joten tällaista toimintaa en lähtisi tukemaan kuin äärimmäisessä hädässä. Tiputtaisivat, mokomat, kumminkin kortilta tuen pois kun se olisi vielä jollain sukulaisellani käytössä.
Intel
Intelin integroidut piirit ovat kuulemma nopeudeltaan jopa ihan käyttökelpoisia. Speksit on julkaistu ja vapaa ajurit olemassa. Ilkeät kielet tosin väittävät, etteivät kyseiset vapaat ajurit kumminkaan toimi kovin hyvin (ja en minä niitä ainakaan itse osaa korjatakaan). Lisäksi, kuten mainittua, kaikki ohjaimet ovat integroituja ja täten on sidottu Intelin prosessoreihin ja kohtalaisen vähäiseen määrään emolevyvaihtoehtoja, mutta esimerkiksi Core 2 Duo on ymmärtääkseni ihan kilpailukykyinen ja kai niistä emoistakin nyt jokin useimmille kelpaa.
ATI
Täysi musta hevonen. Perinteisestihän ATIn poroajurit (Fglrx) ovat aivan karmeassa maineessa, mitä tulee kaikenlaisiin bugeihin ja ongelmiin. Avoin Radeon-ajuri taas on joitakin vanhempia kortteja tukenut kerrassaan mainiosti, mutta uudemmille ei ole löytynyt tukea laisinkaan. Nyt on kovasti kohistu, että speksejä julkaistaisiinkin – ja jotain on tullut pihallekin, mutta en ole oikein perillä, voitaisiinko tästä päätellä, että lähitulevaisuudessa voitaisiin ihan oikeasti käyttää vapaita ajureita, joilla kortin kaikki ominaisuudet toimisivat? Hetken aikaan kaiketi voisi koittaa elää Fglrx:nkin kanssa?
Onko arvon raadilla näkemystä, mihin leiriin kannattaa hypätä?