Heipparallaa,
Olen todellakin aloittelija, mutta yritän kaikkeni antaakseni mahdollisille auttajille tärkeää tietoa.
Latasin Ubuntu 7.10 Live-CD:n ja se toimi kuin unelma. Netti pelitti, videot pyöri ja ohjelmat toimivat (6.10 Live-CD vuotta aiemmin ei tosin suostunut menemään latausruutua pidemmälle, mutta tämä menee jo asian sivusta).
Kun olin leikitellyt Livellä muutaman tunnin, päätin pätkäistä Ubuntun koneelleni vaan raakasti XP:n päälle. Siispä aloitin asennuksen Live-CD:ltä. Asennuksen aikana ei minulla myöskään ollut mitään ongelmia. Annoin Ubuntun alustaa levyn ext3 muotoon ja niin lähti homma rullaamaan. Ihailtavan lyhyen asennusrumban jälkeen lähti kone boottamaan...
Tässä koneeni speksit:
Läppäri -
Fujitsu-Siemens AMILO A, AMD Athlon 2200+ (1,8 Ghz) suorittimella
60GB kiintolevy
512MB RAM
ATI Radeon IGP 320M
Konepellin alla Windows XP, NTFS:llä maustettuna
Asiaan. Asennus siis sujui ongelmitta, joten innostuneena odotin koneen boottaavan itsensä. Bios käynnistyi ja GRUB laskenta alkoi. 1, 2, 3.... sitten ei mitään. Koko systeemi vain jumittui ja lohduttoman musta ruutu ilkkui vasten naamaani.
Siispä boottasin uudestaan kun olin hieman kalastellut netin syövereitä Live-CD:n avulla (yllättävän nopea sekin). Viisastuneena boottasin taas ja painoin ESCiä kesken laskennan. Muuttelin hieman boottiparametrejä täältä lukemillani ohjeilla. Lisäilin nuo yleisimmät parametrit, mitkä ensiavuksi annetaan, eli:
- quiet -komento poistettu
- nosplash
- noapic,
- nolapic,
- acpi=off etc.
Kokeilin noita parametrejä siis yhdessä ja erikseen. Kun poistin quiet komennon, näin että kyllä se kone jotain teki ja se yrittikin ilmeisesti päästä näistä "OK-tarkastuksista" eteenpäin (eli kun systeemi tekee erilaisia tarkastuksia, kuten "something....OK"), mutta sitten jumahti taas ja ruutu musteni.
Kaikenkaikkiaan tulos oli sama, tein mitä tahansa. Mieluusti haluaisin kyllä Ubuntun tähän vehkeeseen saada, jos joku jotain realistista ideaa osaisi ongelmieni purkamiseksi heittää. Ongelma on omituinen, kun ei Liven kanssa ollut mitään häikkää??
Kiitos jo valmiiksi valmiudestanne auttaa!