Kirjoittaja Aihe: Osiointiongelma.. [RATKAISTU]  (Luettu 3087 kertaa)

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Osiointiongelma.. [RATKAISTU]
« : 23.02.08 - klo:13.51 »
Asensin Ubuntun "serkun", Linux Mint 4.0:n ja osioinnissa meni jokin pieleen. Piti poistaa kokonaan ntfs-osio käyttöjärjestelmineen ja alustaa koko kovalevy (160 Gb) ext3-muotoon linuxin käyttöön. Liitteessä kuvakaappaus järjestelmän levyosioinnista. Miten teen osioinnin uudelleen siten että myös tuo /dev/hda1 (ntfs-osio) muutetaan ext3-muotoon? Käsitin asennuksen osiointivaiheen liukusäätimen nurinkurisesti, pöllö kun olen  ???..  Kiitoksia rautalankatason ohjeista etukäteen...

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:18.20 kirjoittanut nöösipoika »
Registered Linux user number 470428

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #1 : 23.02.08 - klo:13.57 »
Siis jos kiintolevyllä ei ole mitään mitä pitäisi säilyttää niin joko Käytä koko kiintolevyä tai Osioi itse ja poista (ja tee) haluamasi osiot.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #2 : 23.02.08 - klo:15.49 »
No rautalankamies kysyy jatkokysymyksen: saanko muokattua tuon ntfs-osion (joka siis turha minulle) Mintistä käsin ilman uudelleenasennusta? Jos, niin miten?
Registered Linux user number 470428

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #3 : 23.02.08 - klo:18.14 »
Ohjelmalla gparted.

sudo apt-get install gparted
sudo gparted

Poista ensin koko ntfs-osio, toteuta muutokset. Ja sitten lisää ext3-tiedostojärjestelmällä osio.

sudo gedit /etc/fstab saat muokattua liitettyjä osioita.

Suosittelisin kuitenkin erillistä /home -osiota, jotta mahdollisen uudelleenasennuksen yhteydessä asetustiedostot eivät katoaisi.

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #4 : 23.02.08 - klo:23.14 »
Kiitokset, Regel.. Otin koko asennuksen uusiksi, kun tuo /home -osiokin puuttui. Ja nyt tajusin tuon osioinnin kaikkine hienouksineen. Joskus se vaan ottaa aikansa  ;D
Registered Linux user number 470428

larry.a.thorne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #5 : 24.02.08 - klo:14.18 »
Käsitin asennuksen osiointivaiheen liukusäätimen nurinkurisesti, pöllö kun olen  ???..  Kiitoksia rautalankatason ohjeista etukäteen...
Olin yhtä pöllö. Ehkä asennusohjeissakin on parantamisen varaa juuri tuon osion kohdalla.

metusalem

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #6 : 24.02.08 - klo:15.53 »
Käsitin asennuksen osiointivaiheen liukusäätimen nurinkurisesti, pöllö kun olen  ???..  Kiitoksia rautalankatason ohjeista etukäteen...
Olin yhtä pöllö. Ehkä asennusohjeissakin on parantamisen varaa juuri tuon osion kohdalla.

Etpähän ollut kovinkaan "pöllö"
Minua on aina kiusannut noi osiointi-"ohjeet" ne ovat vähintäänkin arvoitukselliset.
Niissä jätetään liikaa aloittelijalle arvailemista.
Sama koskee myös Fedoraa jota saa kelata edes takaisin ja funtsia vähän aikaa
ennenkuin kirkastuu jos sittenkään kas kun noita osiointeja ei tarvitse tehdä kuin kerran parissa vuodessa
ja vanhassa päässähän ei pysy tunnetusti mikään paitsi unelma siitä...
Toki täältä foorumeilta löytyy vastauksia vaan olisi suotavaa että ne ohjeet ja selitykset mitä
varten jokin osio tarvitaan ja kuinka suuri jne olisi  helpommin saatavissa siinä vaiheessa kun
osointia aletaan värkkäämään.
MSI H55M-P31 (MS-763)
4x Intel(R) Core(TM) i3 CPU  530  @ 2.93GHz
GeForce 210/PCI/SSE2 PCI Express x16 Gen2
Samsung SyncMaster P2250 21,5" 1920x1080
TSSTcorp CDDVDW SH-S223L

LG GSA-H10N Super-Multi DVD±RW/RAM

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Osiointiongelma..
« Vastaus #7 : 24.02.08 - klo:15.59 »
Eihän siinäkään mitään vikaa olisi, jos jyräisi suoraan windowsin päälle kokonaan :D
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma.. [RATKAISTU]
« Vastaus #8 : 24.02.08 - klo:18.26 »
Joo "kiva" kuulla että on muitakin joille tuo osiointi ei aukene suoraan. Tuo /home -osion lisääminen voisi olla myös joko automaaginen tai siihen voisi olla selkeät ohjeet. Itselle ongelmia tuottivat osioiden koot ja uuden osion liitoskohdan määrittely, kun ei niitä valikoista löytynytkään. Vasta sormenkynsien pureskelun jälkeen tajusin että siihen kohtaan vaan raakasti kirjoitetaan esim. se /home.. Aloittelijana itse en ihan kaikkea uskalla suoraan kokeilla..
Registered Linux user number 470428

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Osiointiongelma.. [RATKAISTU]
« Vastaus #9 : 24.02.08 - klo:18.38 »
.. ja vielä lisäystä ja selvennystä ongelman kanssa jatkossa mahdollisesti painiville uusille linux-käyttäjille: noiduin mielessäni monta kertaa että jätin työkannettavan työmaalle, sillä olisi voinut tsekkailla ohjeita samalla kun asennan Mintiä kotikoneelle. No, tajusin jossain vaiheessa että vaikka tuo asennus Live-levyltä on "kesken", niin voin huoletta käyttää samaan aikaan nettiä ohjeiden kaivamiseen!! Win-maailmasta tulleena tämäkään vaihtoehto ei tullut mieleeni, koska yllättäen  ::)  tämä ei ole mahdollista win-asennusten yhteydessä... 

Mitä enemmän tutustun linux-maailmaan, sitä enemmän nostan hattua sen erilaisuudelle ja ennen kaikkea mahdollisuudelle tehdä asioita eri tavalla  ;D
Registered Linux user number 470428