Kirjoittaja Aihe: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa  (Luettu 2127 kertaa)

Jusle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« : 21.10.07 - klo:01.59 »
Terve!

Minulla on HP Compaq 6715s kannettava tietokone Windows Vista Business -käyttöjärjestelmällä. Olen tuloksetta yrittänyt asentaa kyseiseen koneeseen Vistan rinnalle uusinta 32 bittistä Ubuntu 7.10:aa.

Kun ennen asennusta valitsen "Käynnistä tai asenna Ubuntu", hetken kuluttua toistuu alla oleva virheilmoitus monia kertoja, ja asennus ei tästä enää etene eli se tyssää jo ennen sen varsinaista alkua.

Virheilmoitus:
Lainaus
bcm43xx: Error: Microcode "bcm43xx_microcode5.fw" not available or load failed

Ongelma liittyy saamieni tietojen mukaan verkkokorttiin, joka ei jollain tapaa ole yhteensopiva Ubuntun kanssa. Olen löytänyt Googlen avulla sivustoja, joilla on esitetty englanninkielisiä ohjeita ongelman ratkaisemiseksi (esim. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=185174 ja https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx), mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, ohjeet ovat jo asennetuille Ubuntuille tehtyjä - minä kun en pääse edes varsinaiseen asennukseen saakka. Tai sitten tyhmänä en vain saa kyseisistä ohjeista oikein mitään irti. ???

Kysyin myös Ubuntun IRC-kanavilta apua, jossa sain vinkin asentaa 64 bittisen Ubuntun, joka kuulemma toimisi paremmin. Ymmärtääkseni myös 64 bittisen Ubuntun kanssa joutuisi aika paljon säätämään asian kanssa. En kuitenkaan nyt ihan noin vain ilman mitään kunnollisia ohjeita viitsisi lähteä tekemään mitään.

Asiaa ei ainakaan helpota se, ettei minulla ole mitään mittavaa kokemusta Linuxien parissa. Jos saan kuitenkin jotain selviä (ja jos mahdollista, mielellään suomen kielisiä) ohjeita, enköhän saa jotain aikaiseksi. Ainakin toivottavasti...

Ohjeita siis kaipaisin. Kiitoksia avusta!
« Viimeksi muokattu: 21.10.07 - klo:02.02 kirjoittanut Jusle »

gefa

  • Vieras
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #1 : 21.10.07 - klo:10.56 »
Siihen et saa asennettua ubuntua muutoin kuin 64 bit alternative versiona, se 32 kiekko kaatuu siinä koneessa justiinsa  ja sitä boardcomin wlania et saa toimimaan oikein, se kyllä näkyy, mutta sillä ei pääse mihinkään, vaikka miten konffaat.

Se varsinainen asennuksen routiminen ei ole kiinni siitä wlanista vaan Atin näyttiksestä ja ilmeisesti myös atin piirisaja/vistasopivan bioksen yhdistelmästä.
Itsellä toimi tuossa Kubuntu ihan ok, vain wlan ei pelittänyt, tosin meinasin taas alkaa tutkia asiaa uudelleen, jos keksisi kikka vitosen  ;D

Otat ensin sen sen wlanin pois päältä, niin errorit vähenee kummasti.
Sitten asennat normaalisti amd-64 alternative cd:ltä ja bootin jälkeen huomaat, että x ei toimi...
Tässä konsolitilassa latelet seuraavat komennot menemään:
sudo -s

killall gdm (kdm)

apt-get install xorg-driver-fglrx

depmod -a

aticonfig --initial

gdm (kdm) start


Tietenkin siis tuo GDM/KDM sen mukaan oletko asentamassa Kubuntua vai Ubuntua,anyway boottaa kone, sillä tuskin haluat pyörittää työpöytää roottina?

Tuonne olen pistänyt ohjetta ja infoa koneesta, kun aiemmin tappelin oman samalaisen kanssa pitkät tovit:
 https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HPCompaq6715s?highlight=%28laptop%29

Jusle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #2 : 21.10.07 - klo:21.09 »
Ok, kiitos vaivannäöstä. Kokeilen 64 bittisen Ubuntun asennusta ohjeillasi, laitan sitten viestiä miten saan toimimaan.

Jos jollain muullakin on asiaan liittyviä vinkkejä, niin saa heittää.
« Viimeksi muokattu: 21.10.07 - klo:21.12 kirjoittanut Jusle »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #3 : 28.10.07 - klo:14.48 »
Siihen et saa asennettua ubuntua muutoin kuin 64 bit alternative versiona, se 32 kiekko kaatuu siinä koneessa justiinsa  ja sitä boardcomin wlania et saa toimimaan oikein, se kyllä näkyy, mutta sillä ei pääse mihinkään, vaikka miten konffaat.
Kyllä sen saa toimimaan Ndiswrapperin kanssa oikein. https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/Feisty
nimimerkillä Assemblyjen yleisin ongelma...
alias vililikku

gefa

  • Vieras
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #4 : 14.01.08 - klo:13.06 »
Siihen et saa asennettua ubuntua muutoin kuin 64 bit alternative versiona, se 32 kiekko kaatuu siinä koneessa justiinsa  ja sitä boardcomin wlania et saa toimimaan oikein, se kyllä näkyy, mutta sillä ei pääse mihinkään, vaikka miten konffaat.
Kyllä sen saa toimimaan Ndiswrapperin kanssa oikein. https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/Feisty
nimimerkillä Assemblyjen yleisin ongelma...
Ei saa, KDE:llä mutta Gnomella kylläkin,  KDE ja Ndiswrapper yhditelmällä ei lähde toimimaan mitenkään päin.

Edit lähti, mutta jumii ja sekoilee  ::)
« Viimeksi muokattu: 25.01.08 - klo:19.43 kirjoittanut gefa »

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #5 : 14.01.08 - klo:13.35 »
Ei saa, KDE:llä mutta Gnomella kylläkin,  KDE ja Ndiswrapper yhditelmällä ei lähde toimimaan mitenkään päin.

Minulla HP Compaq nx6325:ssa langaton verkko Broadcomin sarjalla toimii suljettujen ajureiden kautta asennettuna "out of the box". Ei tarvita Ndiswrapperiin ajureita hakea...

Hig

gefa

  • Vieras
Vs: Virheilmoitus bcm43xx asennuksen alussa
« Vastaus #6 : 14.01.08 - klo:13.57 »
Aivan varmasti toimii, suljetut ajurit toimii myös monissa muissa, mutta ei 6715s läppärissä.
Sulla on siinä eri kortti, sillä Hp XP ajuri siinä on sp36684.exe ja 6715s:n taas sp34152.exe  ::)
Kyllä tämäkin lähtee vielä wlania ajelemaan KDE:llä, pitää vaan tutkia mikä mättää KDE:n ja Ndiswrapperin yhdistelmällä   ;)

Edit:tai sitten ei, pitää tutkia, pystyyko tuon GDM:n kanssa elämään, kun on tottunut KDE pöytään.

Ainakin avainnippujen hallinta nostattaa verenpainetta  ;D
« Viimeksi muokattu: 14.01.08 - klo:13.59 kirjoittanut gefa »