Kirjoittaja Aihe: haluaisin asentaa Ubuntun,,,,  (Luettu 2681 kertaa)

rodmanni

• Käyttäjä
    • Profiili
haluaisin asentaa Ubuntun,,,,
« : 31.12.07 - klo:20.08 »
Kuinka tulisi menetellä, kun haluan asentaa Ubuntun koneelleni, jossa on toinen levy tyhjä ja tilaa noin 40 gigaa. Elikäs ajattelin, että asennus olisi varmaan parempi olla siellä, koska C asemalla on wintoossa xp.Kaiken kaikkiaan olen tasan ulkona koko asennuksesta, ja välillä tuntuu että vähän muustakin mutta sehän on ihmisen ominaispiirteitä ?

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: haluaisin asentaa Ubuntun,,,,
« Vastaus #1 : 31.12.07 - klo:20.24 »
Säästä aikaasi lukemalla tämä.

Ubuntun asentaminen

Juuriosio (2. levy) esim. 10-15 Gt, swap 2xram muisti, loput home-osiolle. Älä irrota windows-levyä asennuksen ajaksi, ubuntu tekee sille automaattisesti rivin käynnistyslataajaan (grub).
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

peran

• Vieras
« Vastaus #2 : 31.12.07 - klo:21.05 »
40 Gt on rajatapaus, ja saattaa kannattaa laittaa koko järjestelmä yhteen partitioon (tietenkin swap lisäksi), niin ei tarvitse säätää sen enempää, jos siitä sitten innostuu lisää, niin sitten kannattaa tehdä ohjelmille ja omille tiedostoille omat partitiot.

Huolehdi vain siitä, että tosiaan asennat oikeaan kiintolevyyn ja asenna se käyttäen koko tilaa, niin ei tarvitse arpoa ja ihmetellä osioimisia. Osioimisen voi kyllä tehdä myöhemminkin, vaikkakaan ei ihan triviaalisesti.

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.12.07 - klo:22.40 »
40 Gt on rajatapaus, ja saattaa kannattaa laittaa koko järjestelmä yhteen partitioon (tietenkin swap lisäksi), niin ei tarvitse säätää sen enempää, jos siitä sitten innostuu lisää, niin sitten kannattaa tehdä ohjelmille ja omille tiedostoille omat partitiot.

Huolehdi vain siitä, että tosiaan asennat oikeaan kiintolevyyn ja asenna se käyttäen koko tilaa, niin ei tarvitse arpoa ja ihmetellä osioimisia. Osioimisen voi kyllä tehdä myöhemminkin, vaikkakaan ei ihan triviaalisesti.

Minusta kyllä 40 gigatavua on aika kaukana rajatapauksesta, kun itse laitan jopa 10 gigatavun levyllä varustettuun koneeseen erikseen /- ja /home -osiot. 40 gigatavun levyllä voisi laittaa vaikka seuraavat osiot:

Koodia: [Valitse]
swap    -sopivasti
/       -10 gigatavua
/home   -loput
Eli samoin kuin audilla.

Swap-osion kooksi vanha nyrkkisääntö on laittaa kaksi kertaa keskusmuistin koko, mutta itse en yli kahden gigatavun osiota sille laittaisi.

Kaikessa neuvomisessa melkeinpä helpottaisi, jos kertoisit kaikkien tietämiesi koneessa olevien osien tiedot. Keskusmuistia on hyvä olla ainakin semmoiset 256 megatavua, mutta tätäkin kyllä kirjoitan ihan Gnome-ympäristöstä 128 megatavun läppäriltä. Ja silläkin toimii ihan hyvin.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

kalarm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.01.08 - klo:10.17 »
Yksi mahdollisuus (ehkä helpompi kuin itse osiointi) on ensin tyhjentää se toinen levy, eli poistaa siitä tiedostojärjestelmä. Silloin asennuksen, Levytilan valmistelu vaiheessa, tulee valinta Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Silloin ei tarvitse itse tehdä osioita, vaan Ubuntu hoitaa itse osioinnin.

Tuon levyn tiedostojärjestelmän voi poistaa Windowsissakin. Levynhallinta löytyy ainakin valitsemalla Käynnistä -> Suorita ja kirjoita diskmgmt.msc ja paina enter. Sitten vain valitset levyn ja poistat levyn osion, Poista tai Delete valinnalla.
Tässä on se hyvä puoli, ettei vahingossa voi poistaa Windowsia, koska se on käytössä, eikä käytössä olevia osioita voi poistaa.

Itse ainakin asensin tkv:een ohjeen mukaan ja ainakin asennus meni OK.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.01.08 - klo:14.40 »

Kun en tiedä mutta mikäli tuo 40Gb on esim; slave levy, niin minä antaisin Ubuntun asentaa itsensä ( turvallisessa graafisessa tilassa ) vastailisin vain kysymyksiin mitä kyselee.
 Elikä kun kysyy mihin ( ääkkös ym testauksen jälkeen )  asennetaan niin (  /hdb ). Home osiota se ei tee mutta kotikansio ajanee saman asian, eikä asennuksen kanssa tarvitse pähkäillä mitään ylimääräisiä olettaen asennuslevyn olevan ok.
Niin ja tässä koneessa Ubuntu on 40Gb,tin kiintarilla, ide slave väylässä, ollut jo jonkin aikaa ja tilaa on käytettävissä vielä melkein 30Gb,ttiä.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

ilkkak

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.01.08 - klo:18.48 »

Kun en tiedä mutta mikäli tuo 40Gb on esim; slave levy, niin minä antaisin Ubuntun asentaa itsensä ( turvallisessa graafisessa tilassa ) vastailisin vain kysymyksiin mitä kyselee.
 Elikä kun kysyy mihin ( ääkkös ym testauksen jälkeen )  asennetaan niin (  /hdb ). Home osiota se ei tee mutta kotikansio ajanee saman asian, eikä asennuksen kanssa tarvitse pähkäillä mitään ylimääräisiä olettaen asennuslevyn olevan ok.
...

Jos tuntuu epävarmalta, tee juuri näin.

Jos päätät kikkailla, tee /home:lle oma osionsa (esim / 10 Gb ja /home 30 Gb). Tämä siksi, että myöhemmin (kun sinusta on tullut kokeneempi linux-käyttäjä) voit asentaa seuraavan linuxin (näitä ihan oikeasti tulee!) taas tuohon 10 Gb:n osioon ja edelleen käyttää samaa /home -osiota. Säästyy kotikansiot turvassa ja on helpompi hallita.