Kirjoittaja Aihe: Kovalevyn päivittäminen  (Luettu 2000 kertaa)

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Kovalevyn päivittäminen
« : 15.12.07 - klo:22.55 »
Tätä on kysytty varmaan kymmeniä kertoja, mutta en onnistunut löytämään vastausta tähän hätään. Missä olisi ohje kovalevyn päivittämiseen mahd. yksinkertaisesti. Siis miten tehdä tietojen siirto vanhalta levyltä uudelle? Onko jokin ohjelma tätä varten vai onko dd vastaus?

Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

peran

  • Vieras
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #1 : 15.12.07 - klo:23.04 »
No, eihän tätä nyt tavattoman montaa kertaa ole kysytty, mutta tässä nyt on tarinani omasta kovalevyn vaihtamisoperaatiostani:
http://blog.ubuntu-fi.org/2007/tarina-kannettavan-kovalevyn-vaihtamisesta/

rsync:iä tosiaan kannattaa käyttää cp:n sijaan, joka esitellään kommenteissa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #2 : 15.12.07 - klo:23.05 »
Tätä on kysytty varmaan kymmeniä kertoja, mutta en onnistunut löytämään vastausta tähän hätään. Missä olisi ohje kovalevyn päivittämiseen mahd. yksinkertaisesti.

periaatteessa tuolla howto-puolella on ohje jota on mahdollista soveltaa.

Siis miten tehdä tietojen siirto vanhalta levyltä uudelle? Onko jokin ohjelma tätä varten vai onko dd vastaus?

jos levy ei ole saman kokoinen tai ei halua saman kokoisia osioita, niin dd ei ole vastaus.

kriittistä kopioinnissa on se, että kopioidessa säilytetään tieto tiedostojen käyttöoikeuksista. käytännössä tämä on mahdollista tar:n avulla tai ihan vaan cp:llä, käyttäen tiettyjä vipuja. uudemmissa ubuntuissa käytetään osioiden tunnistamiseen UUID:ta joten /etc/fstabia joutunee muuttamaan uutta setuppia vastaavaksi ja grubin joutuu asentamaan uudestaan, mutta muita toimenpiteitä ei varmaankaan tarvita, tai ne eivät tule tältä istumalta mieleen ;)

se sovellettava ohje löytyy täältä.

[edit]
äh, peran ehti ensin :) no, oli minulla sentään uusi linkki ja olen sitä mieltä, että pelkkä cp kelpaa varsin hyvin...
« Viimeksi muokattu: 15.12.07 - klo:23.06 kirjoittanut janne »
Janne

cokekola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #3 : 15.12.07 - klo:23.29 »
Kun olen vähän tohelo näiden kanssa, niin tarkennan vielä. Onko siis ajatus käynnistää mylly Live-cd:ltä ja sitten mountata vanha ja uusi levy. Sen jälkeenkö komento:

rsync -auvH /mnt/vanha /mnt/uusi

Kopioiko tuo siis kaiken, boottisektorin jne? Eli tuon jälkeen vain vanha levy irti ja uusi tilalle?



Matkalla kohti MS-vapaata elämää...

peran

  • Vieras
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #4 : 15.12.07 - klo:23.53 »
Ennen rsynckiä kannattaa asentaa uuteen kovalevyyn samalla tietokonenimellä ja käyttäjätunnuksella Ubuntu, jonka jälkeen leikkiä rsync:llä. Muuten kyllä periaate on oikea.

T.S. boottisektoria rsync ei kopioi, vaan pelkät tiedostot.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #5 : 16.12.07 - klo:14.20 »
Kun olen vähän tohelo näiden kanssa, niin tarkennan vielä. Onko siis ajatus käynnistää mylly Live-cd:ltä ja sitten mountata vanha ja uusi levy. Sen jälkeenkö komento:

rsync -auvH /mnt/vanha /mnt/uusi

no, mä olen taas peranin kanssa vähän eri linjoilla, mutta homman voi toki hoitaa monella eri tavalla. tietysti sinun pitää osioida uusi levy ja luoda sinne tiedostojärjestelmä ennen tuota kopiointia.

Kopioiko tuo siis kaiken, boottisektorin jne? Eli tuon jälkeen vain vanha levy irti ja uusi tilalle?

boottisektoria ei kopioida ja siksi minun mallissani grub pitää asentaa uudestaan ja fstab korjata tai peranin mallissa asentaa ubuntu ensin uusiksi. kumpikin toimii.
Janne

peran

  • Vieras
Vs: Kovalevyn päivittäminen
« Vastaus #6 : 16.12.07 - klo:20.52 »
Tosiaan minunkin mallissani tarvitsee fstab-kopioida talteen muistitikulle tai jonnekin, sillä rsync:kki kirjoittaa fstab:n päälle. Tosin voihan sen vanhan aseman fstab nimetä uudelleen toiseksi, jolloin se ei mene uuden fstabin päälle.

Joops, jannen tapa asentaa on osaavissa käsissä hivenen nopeampi, kun riittää grub:n uudelleen asennus järjestelmän kokonaan asennuksen sijasta. Sehän se käsittääkseni noiden varsinainen ero onkin.

Tosin jannen mallissa joutuu fstabin tekemään käsin.