Kirjoittaja Aihe: Thinkpad T21 äänet ei toimi suspendin jälkeen [ratkaistu]  (Luettu 2625 kertaa)

erggi

• Käyttäjä
    • Profiili
Moi!

Käytän läppäriä paljon mukana ja se menee välillä tietenkin lepotilaan virransäästämiseksi (suspend to ram). Homma toimii hienosti ihan oletuksena muuten, mutta äänet ei toimi. Mikseristä voi ääniä säädellä, mutta esim xmms ei suostu mitään soittamaan.

Moduuli äänipiirille on cs46xx ja piirihän on jotakin cirrus logicin ko. sarjaa. Toimii hyvin muuten. Olen yrittänyt unloadata kaikki ääneen viittaavat moduulit ennen nukkumaan menoa ja sen jälkeen, mutta ei tunnu auttavan (olen editoinut ram.conf tiedosta ja sitten jotain muuta olikohan /etc/defaults/hibernate).
« Viimeksi muokattu: 10.02.07 - klo:14.13 kirjoittanut erggi »

erggi

• Käyttäjä
    • Profiili
Noniin ratkaisu löytyi.

Tein tiedoston /etc/apm/event.d/cs46xx
komentamalla
Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/apm/event.d/cs46xx
ja kirjoitin sinne

#!/bin/sh
case "$1" in
resume)
/sbin/modprobe snd-cs46xx
sleep 5
/etc/init.d/alsa-utils start
esd &
;;
suspend)
/usr/bin/killall /usr/lib/gnome-applets/mixer_applet2
/usr/bin/killall esd
/etc/init.d/alsa-utils stop
/bin/sleep 5
/sbin/rmmod snd-cs46xx
;;
esac

Sitten tein tehdyn tiedoston ajettavaksi komennolla
sudo chmod +x /etc/apm/event.d/cs46xx
Tämä vaatii apm:n käyttöä acpin sijaan (jota suositellaankin http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T21), joten otin acpin pois päältä:

sudo gedit /boot/grub/menu.lstja lisäsin sinne kernel riville noacpi

mulla näyttää kernel rivi näyttää tältä:
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.17-11-generic root=/dev/hdc2 ro quiet splash noacpi

(lähteenä käytetty neuvoja http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=464643)
« Viimeksi muokattu: 10.02.07 - klo:14.15 kirjoittanut erggi »

erggi

• Käyttäjä
    • Profiili
Testailin omaa asennustani ja on siinä vielä jotakin epäkunnollista..

Esim jos xmms on päällä ja suspendaan niin eipä toimi heräämisen jälkeen. Sama tuntuu olevan gnomen mixerin kanssa vaikka sen yrittää tappaa.

jos ei niitä ole päällä toimii kyllä hyvin :)

erggi

• Käyttäjä
    • Profiili
Pieni lisäys:

Mulla on tässä nyt uus gutsy asennus ja etenin edellä mainittujen ohjeiden mukaan.

Homma ei ihan suoralta kädeltä toiminut vaan pitää tehdä vissiin nää pari juttua kans ennen ku sain toimimaan:

sudo apt-get install hibernate
sitten kun hibernate skriptit on asennettu

sudo gedit /etc/hibernate/blacklisted-modules
ja sinne kirjoita

snd_cs46xx 2.6.0 2.6.99
snd 2.6.0 2.6.99
soundcore 2.6.0 2.6.99

Aikaisempaan toiminnallisuuteen verrattuna huomaan, että nyt kone ei suostu menemään nukkumaan, jos joku ääniajuria käyttävä ohjelma on päällä. Eli mixeri säätösovellus paneelissa ei saa olla käytössä tai mikään äänensoitto-ohjelma.