Kirjoittaja Aihe: Xkb-asetusten korjaaminen  (Luettu 1794 kertaa)

Törkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Xkb-asetusten korjaaminen
« : 07.11.07 - klo:10.08 »
Jo pitemmän aikaa on kone herjannut avatessa virheilmoitusta XKB-asetusten käyttöönotosta. Viankin olen löytänyt, sillä komento "gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd" antaa tulokseksi seuraavan litanian:

" layouts = [fi  nodeadkeys,f]
 model = pc105
 options = [grp grp:alts_toggle]
 overrideSettings = true"

eli tuossa layouts kohdassa pitäisi varmaan olla teksti "layouts = [fi  nodeadkeys,fi]". Mutta miten sen pääsee korjaamaan?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4232
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Xkb-asetusten korjaaminen
« Vastaus #1 : 07.11.07 - klo:11.36 »
Mutta miten sen pääsee korjaamaan?
Muistatkos allaolevan ketjun (siitä on tosin jo lähes vuosi aikaa)?  ;)
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6687.0
Saitko sen silloin korjautumaan noilla ohjeilla?

Ellei tuossa ketjussa mainittu X-uudelleenkonfigurointi auta, kokeile tätä:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure locales
« Viimeksi muokattu: 07.11.07 - klo:11.51 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Törkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Xkb-asetusten korjaaminen
« Vastaus #2 : 08.11.07 - klo:23.31 »
Joo, muistan tuon ketjun, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että en muista tuota viimeistä lähettämääsi viestiä. Minulla on koko vuoden ollut sellainen muistikuva, että tuo ketju jäi siihen virnistelyviestiin, enkä sitten palannut siihen sen jälkeen - taisin tulla siihen lopputulokseen, että siedetään nyt tuota virheilmoitusta.

Ja ei, xorgin uudelleenkonfigurointi ei auta (tein sen pari kuukautta sitten, kun vaihdoin näytönohjaimen, ja uudestaan eilen). Kokeilin myös tuota localesin uudelleenkonfigurointia, ja pääte sanoo kaikkien olevan up-to-date.

Yllätyksekseni huomasin xorgin muuttuneen suomenkieliseksi, ja minulle selvisi, että tiedosto /usr/share/X11/xkb/rules määrittää jotain asetuksia (en juuri nyt muista mitä). Voisiko vika piillä siellä?