Näytönohjaimen ajureita olen minäkin joutunut säätämään. Paketinhallinnan kautta asentamiini ajureihin en saanut 3D-kiihdytystä päälle. Nyt on käytössä ATI:n poropietariajuri. Latasin sen asennusohjelman suoraan ATI:n sivuilta, tiedoston nimi on ati-driver-installer-8-01-x86.x86_64.run,
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html, mutta en tiedä käykö tuo ajuri muillekin kuin X1350:lle. Etusivun kautta pääsee valitsemaan listoista sopivan ajurin. Tiedoston nimessä 8-01 tarkoittaa, että kyseessä on vuoden 2008 tammikuun julkaisu. Ajoin asennusohjelman sellaisenaan.
Liitteenä on (toivottavasti) xorg.conf ja acpi-support, joita jouduin säätämään, jotta sain keskeytystilan toimimaan. Sinulla näyttäisi olevan erona ainakin OpenGLOverlay ja AIGLX-asetukset. Jos esimerkiksi vaihdan "AIGLX" "off", keskeytystila lakkaa toimimasta.
Lisäksi /etc/modprobe.d/blacklist-restricted tiedostossa minulla on
# This file is used to disable restricted drivers
#blacklist fglrx
Lisäksi jouduin muokkaamaan tiedostoa /usr/bin/compiz seuraavasti:
COMPIZ_BIN_PATH="/usr/bin/" # For window decorators and compiz
PLUGIN_PATH="/usr/lib/compiz/"
GLXINFO="/usr/bin/glxinfo"
KWIN="/usr/bin/kwin"
METACITY="/usr/bin/metacity"
COMPIZ_NAME="compiz.real" # Final name for compiz (compiz.real)
# Driver whitelist
WHITELIST="nvidia intel ati radeon fglrx i810"
Näissä siis COMPIZ_BIN_PATHia ja PLUGIN_PATHia muutettu sekä driver whitelistiin lisätty flgrx.
Näillä sain jopa Compizin toimimaan, mutta se kuitenkin rikkoo keskeytystilan (ei edes mene kunnolla keskeytystilaan, tuuletin jää pyörimään ja naputus jatkuu). Ilman Compizia keskeytystila toimii. Compiz myös hidastaa Firefoxin vieritystä niin paljon, että ei tee toistaiseksi mieli käyttää Compizia, vaikka se ihan hyödyllinen olisikin. Hammaspyörät (glxgears) pyörivät sujuvasti (2300 fps) ilman Compizia, mutta kun Compiz on päällä, kuva välkähtää muutaman sekunnin välein, fps ei muutu.
Olen jo muutaman päivän säätänyt näitä, mutta nyt jää hiukan vielä harmittamaan tuo Compiz. Toivottavasti saavat ajurit kuntoon, ettei tulevissa versioissa tarvitsisi säätää näin paljon käsin.
[ylläpito on poistanut liitteen]