Ok, noilla ohjeilla sain live-cd:ltä grubin asennettua, mutta taisi mennä väärään paikkaan eli (hd1,4), koska grub ilmoittaa nyt, että ko partitiota ei ole olemassakaan. Muistelisin, että minulla on tässä koneessa uusi sata levy masterina ja sinne omasta mielestä myös asensin ubuntulle kaksi partitiota. Lisäksi koneessa on vanha ide kovo. Tämä (hd1,4) tuli komentotulkin komennolla "find /boot/grub/stage1". Minun mielestä vastauksena olisi pitänyt tulla jotain (sda,X) vaan eipä tullut. Lisäksi Grub näyttäisi, että minulla olisi koneellani kaksi WinXP Prota. Varma asia on kuitenkin, että olen asentanut WinXP Pron satalevylle, mutta koneeseen jääneelle vanhalle levylle on ilmeisesti jäänyt jotain vanhaa winkkarikamaa, joka mahdollisesti sekoittaa hommia nyt. Tämä on kuitenkin vain tällaista aloittelijan arvailua...
Gpartedilla näen, että Ubuntun osiot ovat olemassa ja tietysti satalevyllä (sda5) ja linux-swap (sda6).
Eli taisi mennä melko sotkuiseksi. Grub pitäisi nyt ilmeisesti korjata osoittamaan oikeaan paikkaan (sda5,X)? Edellisen ohjeen perusteella root määriteltiin (hd1,4), pitäisikö tämäkin muuttaa? sda5? Ja Grubin asennuskin meni nyt tietysti väärään paikkaa eli hd1:een ja ilmeisesti sen olisi pitänyt mennä sda5:lle vai kuinka?

Pitäisikö noita winkkarinkin käynnistystiedostoja vähän penkoa?