Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennuksen jälkeen Grub ei käynnisty ollenkaan. Missä vika? [ratkaistu]  (Luettu 3502 kertaa)

jackbox

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on ongelma koskien multiboottia: Koneella oli aikaisemmin WinXP Pro ja sitten lisäsin siihen Ubuntun (7.04) uudelle partitiolle(, mutta samalle sata levylle). Asennuksessa jokin meni ilmeisesti pielee, koska Grub ei toimi ollenkaan vaan käynnistyksen yhteydessä kone aukeaa suoraan winkkariin.

Osaisiko joku autaa minua saamaan Grub toimintaa ja siten saamaan myös Ubuntun käyttöön? Asennuksen yhteydessä en huomannut mitään valintaa Grubista (tai LILOsta) eli olenko missannut jotain jo asennuksen yhteydessä? Muistelen että aikoinaan Mandraken asennuksen yhteydessä jouduin valitsemaan jomman kumman käynnistyslataimen...
« Viimeksi muokattu: 10.10.07 - klo:18.51 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

kalarm

• Käyttäjä
    • Profiili
Olen itsekin täysi nolla vielä , mutta kehoittaisin tutustumaan Grubin asentamiseen tältä sivulta.
http://linux.fi/index.php/Grub#Asennus
Jatkossa varmaan joku viisaampi voi neuvoa?
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

jackbox

• Käyttäjä
    • Profiili
Ok, noilla ohjeilla sain live-cd:ltä grubin asennettua, mutta taisi mennä väärään paikkaan eli (hd1,4), koska grub ilmoittaa nyt, että ko partitiota ei ole olemassakaan. Muistelisin, että minulla on tässä koneessa uusi sata levy masterina ja sinne omasta mielestä myös asensin ubuntulle kaksi partitiota. Lisäksi koneessa on vanha ide kovo. Tämä (hd1,4) tuli komentotulkin komennolla "find /boot/grub/stage1". Minun mielestä vastauksena olisi pitänyt tulla jotain (sda,X) vaan eipä tullut. Lisäksi Grub näyttäisi, että minulla olisi koneellani kaksi WinXP Prota. Varma asia on kuitenkin, että olen asentanut WinXP Pron satalevylle, mutta koneeseen jääneelle vanhalle levylle on ilmeisesti jäänyt jotain vanhaa winkkarikamaa, joka mahdollisesti sekoittaa hommia nyt. Tämä on kuitenkin vain tällaista aloittelijan arvailua...

Gpartedilla näen, että Ubuntun osiot ovat olemassa ja tietysti satalevyllä (sda5) ja linux-swap (sda6).
Eli taisi mennä melko sotkuiseksi. Grub pitäisi nyt ilmeisesti korjata osoittamaan oikeaan paikkaan (sda5,X)? Edellisen ohjeen perusteella root määriteltiin (hd1,4), pitäisikö tämäkin muuttaa? sda5? Ja Grubin asennuskin meni nyt tietysti väärään paikkaa eli hd1:een ja ilmeisesti sen olisi pitänyt mennä sda5:lle vai kuinka? ???

Pitäisikö noita winkkarinkin käynnistystiedostoja vähän penkoa?

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili

Grub aloittaa osioiden laskemisen nollasta eli gparted (kai?) tai komennon sudo fdisk -l mukaan osio, jonka nimi on hda1, on grubille osio hd0,0.

Lisäksi grub saattaa käsitellä sda-levyjä hda:na.

Jos kerran saat grubin esiin bootissa, olet jo pitkällä...

jackbox

• Käyttäjä
    • Profiili
Aivan loistavaa. Kiitos avusta. Grub toimii nyt niin kuin pitääkin. Eli editointi suoraan Grubin ikkunasta siten, että hd1,4 muutettiin hd0,4 ratkaisi tämän loppuosan ongelmastani.

Ja sitten siirrytään näytönohjaimen asentamiseen... ::)

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli editointi suoraan Grubin ikkunasta siten, että hd1,4 muutettiin hd0,4 ratkaisi tämän loppuosan ongelmastani.

Ja muutoksen saa tietenkin pysyväksi tekemällä samat muutokset tiedostoon /boot/grub/menu.lst.

jackbox

• Käyttäjä
    • Profiili

Ja muutoksen saa tietenkin pysyväksi tekemällä samat muutokset tiedostoon /boot/grub/menu.lst.

Ok, hyvä lisätieto. Tarkoitatko, että kaikki ko. tiedostossa esiintyvät "root = (hd1,4)" merkinnät pitää muuttaa (hd0,4):ksi? Siellä näyttäisi olevan recovery mode ja muutama eri kerneli versio, joissa tämä root tieto on myöskin.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Ok, hyvä lisätieto. Tarkoitatko, että kaikki ko. tiedostossa esiintyvät "root = (hd1,4)" merkinnät pitää muuttaa (hd0,4):ksi? Siellä näyttäisi olevan recovery mode ja muutama eri kerneli versio, joissa tämä root tieto on myöskin.

Juuri näin.

Tietenkin ylimääräisiä kerneleitä voi poistaa (esimerkiksi synapticilla), mutta säilytä ainakin kaksi toimivaa siellä.

jackbox

• Käyttäjä
    • Profiili
Nyt on tuo groot:kin päivitetty. Kiitos avusta. Samalla tuli tuo tekstieditorinkin käyttö opittua eli "gksudo gedit menu.lst"