Kirjoittaja Aihe: Elisa Huawei ongelma [Ratkaistu]  (Luettu 4002 kertaa)

geenix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Elisa Huawei ongelma [Ratkaistu]
« : 06.12.08 - klo:09.10 »
Terve,

Asensin Ubuntun 8.10 Fujitsu Siemens C1410 läppäriin ja kaikki pelittää hienosti kotona langattomassa verkossa. Reissun päälle olen hankkinut Elisan Huawei mobiililaajakaistan, mutta sen kanssa törmään ongelmaan.

Luin ohjeet täältä http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22493.msg168908, mutta jostain syystä en saa Huaweitä pelittämään. Laite löytyy ja asentuu, mutta kun yritän yhdistää sillä se ei joko saa yhteyttä "yhteys katkaistu" tai kun saa yhteyden niin ei avaa nettisivua (silloin tällöin avaa mutta tosi hitaasti).

Mulla on myös pari kohtaa epäselvänä ohjeesta:
1. Miten ao onnistuu, mä en löydä yläkulmasta ko kuvaketta
3) Ota verkko käyttöön.
- Paina hiirellä oikeassa yläkulmassa näkyvää kuvaketta, jossa on kaksi sellaista tietokoneruutua.
- Esiin tulee teksti ”Manuaaliset asetukset”.
- Klikkaa sitä ja esiin tulee ikkuna ”Verkon asetukset”.
- Paina nappia ”Avaa lukitus” ja anna kirjautumissalasana ja paina ”Tunnistaudu”-nappia.
- Valitse Yhteydet >> Langallinen yhteys (Rasti ruutuun siis) ja sulje ikkuna.
- Tarkista vielä (hiiren oikeaa korvalla em. kuvaketta klikaten) että rasti ”Ota verkko käyttöön” on valittuna.

2. Kun on luonnut käynnistimen ao mukaisesti ja sitä tuplaklikkaa niin mitä pitäisi tapahtua, mulla ei tapahdu mitään
5b) Tai helpompi tapa: luo wvdialille pikakuvake eli käynnistin työpöydälle ja klikkaa sitä:

- Klikkaa hiiren oikealla korvalla työpöytää
- Valitse ”Luo käynnistin”
- Seuraavaksi aukeaa "Luo käynnistin" -ikkuna
- Nimi-laatikkoon teksti: Wvdial
- Komento-laatikkoon teksti: wvdial
- Klikkaa Ok!

Klikkaa siis käynnistintä (sellainen vieterihommeli, jonka alla on tekstisi Wvdial. Mokkulan pitää jo olla kiinni ja sinisen vilkun tuikkia.

- Mokulaan syttyy kohta jatkuvasti palava sininen (oik. syaani) valo.
- Käynnistä selain vasta nyt. Jos mitään ei tapahdu, katso ainakin selaimen Tiedosto-valikosta sieltä vasemmalta ylhäältä, ettei selain ole yhteydettömässä tilassa.


Osaisko joku auttaa,

T. Melkein jo viikon ubuntua kokeillut    :)
« Viimeksi muokattu: 06.12.08 - klo:11.48 kirjoittanut geenix »

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Elisa Huawei ongelma
« Vastaus #1 : 06.12.08 - klo:09.50 »


Mulla on myös pari kohtaa epäselvänä ohjeesta:
1. Miten ao onnistuu, mä en löydä yläkulmasta ko kuvaketta
3) Ota verkko käyttöön.
- Paina hiirellä oikeassa yläkulmassa näkyvää kuvaketta, jossa on kaksi sellaista tietokoneruutua.
- Esiin tulee teksti ”Manuaaliset asetukset”.
- Klikkaa sitä ja esiin tulee ikkuna ”Verkon asetukset”.
- Paina nappia ”Avaa lukitus” ja anna kirjautumissalasana ja paina ”Tunnistaudu”-nappia.
- Valitse Yhteydet >> Langallinen yhteys (Rasti ruutuun siis) ja sulje ikkuna.
- Tarkista vielä (hiiren oikeaa korvalla em. kuvaketta klikaten) että rasti ”Ota verkko käyttöön” on valittuna.

Tässä kaiketi puhutaan Network Managerista. Kummaa, että kun ite laitoin mokoman Huawei E220 kapineen toimimaan niin Network Manageria ei tarttenut ropeltaa ollenkaan vaan wvdial kaiketi hoiti homman.

Huomaa, että Network Manager ilmaisesti pistää Firefoxin yhteydettömään tilaan (eli täppä on kohdassa "work offline/työskentele yhteydettömässä tilassa"). Tämä ei tainnut olla ongelmana mutta ihan varmuuden vuoksi sanon.

2. Kun on luonnut käynnistimen ao mukaisesti ja sitä tuplaklikkaa niin mitä pitäisi tapahtua, mulla ei tapahdu mitään
5b) Tai helpompi tapa: luo wvdialille pikakuvake eli käynnistin työpöydälle ja klikkaa sitä:

- Klikkaa hiiren oikealla korvalla työpöytää
- Valitse ”Luo käynnistin”
- Seuraavaksi aukeaa "Luo käynnistin" -ikkuna
- Nimi-laatikkoon teksti: Wvdial
- Komento-laatikkoon teksti: wvdial
- Klikkaa Ok!

Mulla on juurikin tollanen käynnistin tehtynä työpöydällä ja kyllä siinä tulee feedback kun tuplaklikkaan sitä. Jos kokeilisit komentaa päätteessä (terminal) näin:
Koodia: [Valitse]
wvdialKokeile tuon komennon perään josko netti toimii. Jos/kun ei, laita tulostuva teksti tänne niin pähkäillään lisää.

matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Elisa Huawei ongelma
« Vastaus #2 : 06.12.08 - klo:10.00 »
Hmm.

Itsellänikin on ollut ongelmia tuon Huawei mokkulan kanssa.
Huomasin että mokkula kyllä pelittää ilman sitä bugista yhteysohjelmistoa, mutta ei täysin ongelmitta.

Eli ongelmana on tuo "keyring" ja salasanan muistaminen, sen lisäksi mokkula ei aina saa yhteys asetuksia oikein, joten data ei liiku.

Jäänkin odottelemaan ja autan tarvittaessa että saisi tuon mokkulan toimimaan pommin varmasti.

geenix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Elisa Huawei ongelma
« Vastaus #3 : 06.12.08 - klo:11.48 »
Moi,

Kumma juttu. Kytkin aamulla huawein kiinni ja homma pelittää hienosti ilman mitään säätöjä.

Kiitos vastauksista ja avusta


Geenix

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Elisa Huawei ongelma [Ratkaistu]
« Vastaus #4 : 06.12.08 - klo:12.04 »
Tässä oli muuten muistaakseni vielä semmonen juttu että mokkulan pitää olla kiinni kun kone käynnistetään, siitä saattoi johtua toi ettei geenixillä eka mokkula yhdistäny. Mikskähän helpoimmat keinot tulee aina viimesenä (ja ilmeisen myöhässä) mieleen  :D
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

geenix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Elisa Huawei ongelma [Ratkaistu]
« Vastaus #5 : 06.12.08 - klo:14.42 »
Jep,

Uskoisin että juju on siinä että mokkulan pitää olla kiinni kun kone käynnistetään. Sen jälkeen homma pelittää ilman murheita.

Geenix