Kirjoittaja Aihe: rawstudio ja kuvan koko  (Luettu 4052 kertaa)

anttia

• Käyttäjä
    • Profiili
rawstudio ja kuvan koko
« : 06.08.07 - klo:23.45 »
Olen jonkinaikaa etsinyt hyvää ohjelmaa RAW-kuvien konvertointiin. Rawstudio tuntuu käyttölogiikkansa puolesta miellyttävimmältä, mutta jostain syystä en saa sitä exporttaamaan muutakuin pienennettyäjä kuvia. Saako tuolla tehtyä täysikokoisia kuvia jotenkin, tai osaako joku suositella parempaa ohjelmaa?

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: rawstudio ja kuvan koko
« Vastaus #1 : 08.08.07 - klo:12.55 »
Saa tehtyä täysikokoisia jos exporttaa koossa 200%, mutta se on sitten huonolaatuinen. Jostain kumman syystä Rawstudio näyttää muuntavan kuvat dcraw:n nopeaa puolikokomuunnosta käyttäen. Hämärää.

Itse käytän ufraw:ta, sen workflow voisi kyllä asettua mukavamminkin. Totutellen sen kanssa tulee toimeen. Rawstudiosta sitä paitsi näyttäisi puuttuvan kaikki tärkeät sävysäädöt. Sillä kontrastivivulla tekee jotain mutta tuskin se kaikkeen riittää.

Sitten on Rawtherapee ja LightZone, jos ei ole pakko olla vapaita ohjelmia.

Edit: Bugi aiheesta
http://bugzilla.rawstudio.org/show_bug.cgi?id=30
« Viimeksi muokattu: 08.08.07 - klo:13.21 kirjoittanut jemaku »

Ked

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.08.07 - klo:16.20 »
Muistaakseni LightZonen vanhempi versio (2.4) on Linuxille ilmainen. Uusin versio taitaa olla kolmonen.

Saa ladattua täältä:
http://www-old.lightcrafts.com/linux/

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.08.07 - klo:19.52 »
tuossahan noita vapaita ja ilmaisia olikin jo lueteltu. jos kaupalliset tulevat kysymykseen, niin kannattanee tarksitaa myös bibble pro josta saa ladata täysin toimivan demo-version:
http://www.bibblelabs.com/
Janne

anttia

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.08.07 - klo:11.03 »
Niin, 200 prosenttia interpoloitu pikkukuva ei käsittääkseni ole täysikokoinen kuva, vaan 200 prosenttia interpoloitu pikkukuva.

Mutta tosiaan kyllä tuo lightzone ja raw therapeekin kiinnostaisivat. Näin linux aloittelijalle iski vaan sellainen ongelma, että kun yleensä olen asentanut ohjelmat tuon synapticin kautta, niin miten tarkalleenottaen asennan ohjelmia joita ei sieltä löydy?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.08.07 - klo:12.35 »
Niin, 200 prosenttia interpoloitu pikkukuva ei käsittääkseni ole täysikokoinen kuva, vaan 200 prosenttia interpoloitu pikkukuva.

aivan totta.

Mutta tosiaan kyllä tuo lightzone ja raw therapeekin kiinnostaisivat. Näin linux aloittelijalle iski vaan sellainen ongelma, että kun yleensä olen asentanut ohjelmat tuon synapticin kautta, niin miten tarkalleenottaen asennan ohjelmia joita ei sieltä löydy?

riippuu vähän ohjelmasta ja sen paketoinnista. esim. rawtherapeen minä asentaisin henkilökohtaisesti seuraavalla tavalla:

- lataisin softan kotisivuilta linuxille tarkoitetun paketin:
Koodia: [Valitse]
$ wget http://www.rawtherapee.com/rawtherapee211_glibc24.tgz
- tarkistaisin mitä paketti pitää sisällään (näköjään hakemisto RawTherapee jossa kaikki tarvittava kama)
- siirtyisin hakemistoon /opt joka on ikäänkuin tarkoitettukin distron ulkopuoliselle sälälle:
$ cd /opt
- purkaisin (oletettavasti kotihakemistooni) lataamani paketin:
$ sudo tar xvzf /home/janne/rawtherapee211_glibc24.tgz
- tarkistaisin, että oikeudet ovat kunnossa (ne ovat)

- linkittäisin puretun paketin suoritettavan binäärin hakupolun varrelle jotta se olisi helppo käynnistää:
$ sudo ln -s /opt/RawTherapee/rt /usr/local/bin/rt
- huomaisin, että linkki ei toimi, koska softa olettaa käynnistyvänsä siinä hakemistossa missä muutkin sen kamat ovat.

- ärtyisin ja positaisin linkin:
$ sudo rm /usr/local/bin/rt
- loisin valitsemallani tekstieditorilla scriptin:
$ sudo vim /usr/local/bin/rt
- scriptin sisällöksi laittaisin jotain tällaista:
#!/bin/sh
__dir=$PWD
cd /opt/RawTherapee/
./rt
cd $__dir

- testaisin käynnistää komentoriviltä komentoa rt, nyt se toimii. hienoa.

- loisin mahdollisesti graafiselle puolelle pikakuvakkeen joka osoittaisi joko luomaani scriptiin tai suoraan /opt/RawTherapee/rt -binääriin.

ei kovin mukavaa, mutta eipä ole softa tekijäkään hommaa helpottanut.
Janne

anttia

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.09.07 - klo:00.41 »
Minulla on ollut tuon Raw Therapeen kanssa sellainen ongelma, että se kaatuu aina kun yritän avata kuvaa. Olisiko kellään suositella jotain vakaampaa?

jemaku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.09.07 - klo:00.55 »
En tunne enempää ohjelmia kuin tässä keskustelussa on mainittu.

Mulla -therapee on ollut (pienessä kokeilukäytössä) ihan vakaa. Kaatuuko se siis ihan joka kerta? Saatko jonkun virheilmoituksen jos käynnistät sen terminaalista?