Kirjoittaja Aihe: Boot & ubuntu  (Luettu 3206 kertaa)

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Boot & ubuntu
« : 17.08.07 - klo:07.42 »
Moi

Asensin uusimman ubuntun koneelleni ja olin positiivisesti yllättynyt käyttöjärjestelmästä  :)

Kuitenkin painiskelen yhden ongelman kanssa, joka on seuraava:

Omistan 3 Sata-kovoa

kovo1: sisältää Windows XP:n + winukan perusohjelmistoa + omia tiedostoja
kovo2: sisältää työasioita pelkästään + ohjelmia + asiakirjoja (siis windows-pohjainen)
kovo3: sisältää ubuntun (kovo pyhitetty kokonaan tälle)

Muuten ei olisi mitään ongelmaa, mutta emolevy tukee vain KAHTA sata-kovoa  :-X !

Haluaisin, että ubuntua käyttäessäni korvaisin vain kovo2:sen kovo3:lla ja voisin valita käyttöjärjestelmäkseni ubuntun. Nyt tilanne on se, että en saa kovo2:sta koskaan käyttöön, sillä ilmeisesti boot vaatii kovo3:sen olevan paikallaan joka käynnistyksessä vaikka en ubuntuun menisikkään.

Kiitos etukäteen neuvoista :)

« Viimeksi muokattu: 17.08.07 - klo:07.47 kirjoittanut zelda »

Ilkka

  • Vieras
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #1 : 17.08.07 - klo:07.55 »

Käsittääkseni on olemassa adapteri joka laitetaan sata ja ide kaapelin väliin ja se muuttaa sata : n ide : ksi.

eli jos sulla on vapaita ide paikkoja niin kysäse atk tarvikkeita myyvistä liikkeistä. luulisin, että ei edes maksa maltaita  :D

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #2 : 17.08.07 - klo:08.11 »
Liekköhän täällä tuppukylässä sata->ide adaptereita  ???... aattelin, että voisko jostain asetuksista muuttaa, että ei tulis sitä Gurub 21 erroria vaikka ei ubuntu-kovoa olisikaan kiinni koneessa, vaan winukka käynnistys silloin automaattisesti.

Ilkka

  • Vieras
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #3 : 17.08.07 - klo:08.22 »
Tuolla on ohje http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8461.0  ja lisää löytyy tältä foorumilta haulla grub
muista ottaa varmuuskopio grubista ja olla tarkkana. voipi muuten seota koko käynnistys systeemi  :P

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #4 : 17.08.07 - klo:08.33 »
Noh, nyt siis windows on oletuskäyttiksenä jos ei käynnistyksen aikana valita toisin 10s aikana, mutta mutta! En vieläkään voi ottaa pois ubuntun kovoa :( se vieläkin täytyy olla bootin aikana kiinni koneessa.... ja emolevyn biosista olen muuttanut, että se lukis kovon1 ekana (siis jossa on pelkästään se windows) täähä menee kimurantiksi :S

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #5 : 17.08.07 - klo:11.06 »
Käsittääkseni ubuntu kovo pitää olla kiinni johtuen siitä, että se hakee niitä grubin menu ja muuta härpäke tietoja ubuntun kovolta. Olen vähän itsekin vielä hukassa näissä, mutta jos olen käsittänyt oikein niin ubuntun asennus on heittänyt MBR:n(master boot record) windows XP osion alkuun, joka taas ohjaa sen hakemaan nuo grubin tiedot ubuntu kovolta. Eli siksi tulee se nätti alkuvalikko josta voi valita käyttiksen. Jos ei ubuntun kovoa ole kiinni, niin se ei tietenkään löydä noita boottivalikoita ja valittaa erroria.

Mutta siis ilmeisesti sinun pitäisi nyt saada se MBR siitä windowsin osiolta poistettua jotenkin, jotta voit bootata siitä suoraan. Sitten se ei enää hae niitä boottivalikoita ubuntun kovolta.

Olen vähän hukassa itsekin näiden asioiden kanssa, joten joku toinen varmaan osaa selittää paremmin.

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Ubuntun boottaus eri levyltä
« Vastaus #6 : 17.08.07 - klo:11.30 »
Elikkäs tää vaatii uudemman biosin toimiakseen.
Kun kone käynnistyy paina F8, jos tulee boot menu niin asia ok.
jos ei katso tukeeko onko biosissa tukea siihen, jos ei pitää joka kerta ruuvata biosia erikseen.

Asenna windows-osiolle perus bootloader: fdisk c: /mbr
Asenna grub pelkästään sille levylle missä ubuntu on. 
Ohjeita grubin asennukseen löytyy foorumilta pilvin pimein. Käytä etsi toimintoa.

Kun kiintolevy sitten on koneessa, käynnistyksen yhteydessä vaan F8 ja valitset linux-kiintolevyn
ja homma toimii kun junan vessa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #7 : 17.08.07 - klo:11.34 »
Juu, samalla viivalla nyt ollaan. Olen koettanut vastausta löytää, mut ei vielä ole napannut. Ehkä viisain olisi tohon kovo2:seen ostaa se sata ->ide liitin, niin vois olla kaikki kovot kiinni emossa yhtäaikaa, mutta olisi kiva tietää tähän ratkasu. Miten käy jos asennan windowsin asennuscd:ltä repairin? eikö silloin olisi winukan boot-ohjelma oletuksena? Osaako se sit ehdottaa, että mikä käyttis ladataan?

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #8 : 17.08.07 - klo:11.40 »
Lainaus
Miten käy jos asennan windowsin asennuscd:ltä repairin? eikö silloin olisi winukan boot-ohjelma oletuksena? Osaako se sit ehdottaa, että mikä käyttis ladataan?

Kyllä. windowsin boot on oletuksena silloin päällä.
Kun kone käynnistyy voi siis tuolla yleensä F8-alta löytyvällä ohjelmalla sitten vaihtaa bootattavaa levyä.
Nyt kun grub on asennettu linux-levylle lataamaan pelkästään linux.

sanottakoon että olen käyttänyt tätä järjestelyä omassa koneessa juuri sen takia että välillä levyt vaihtuu ja grub error 21.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #9 : 17.08.07 - klo:11.49 »
Sellainen huomio vielä, että tuo F8 voi olla joku muukin riippuen emosta. Ainakin itselläni boottivalikko tulee napista F11.

Kai tuon saa tehtyä niinkin, että asentaisi ubuntun siten että se on ainoa kovo kiinni koneessa asennushetkellä? Sitten ei ainakaan menee muuttelemaan windowsin boottirecordeja. Tuon windowsin varmasti voi korjata repairilla.

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #10 : 17.08.07 - klo:12.04 »
Hienoa! Kiitos nopeista vastauksista :)

Teenkin just niin, että ajan windowsin repairin läpi ja sit jatkossa kun tarviin ubuntua, niin liitän sen emoon kiinni ja bootissa pyydän lataamaan sen. Ehkä jälkiviisaana olisi todellakin pitänyt asennushetkellä pitää pelkästään sitä ubuntu-kovoa kiinni emossa, niin tästäkin olisi vältytty. Mut muuten erittäin kiinnostava käyttöjärjestelmä muuten tää ubuntu  :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #11 : 17.08.07 - klo:13.51 »
hkä viisain olisi tohon kovo2:seen ostaa se sata ->ide liitin, niin vois olla kaikki kovot kiinni emossa yhtäaikaa, mutta olisi kiva tietää tähän ratkasu.

minä olisin ehkä laiskuuttani (en jaksaisi vaihdella levyjä) ostanut pci-väylään sata-ohjainkortin ja pitänyt kaikki kolme levyä kiinni sata-levyinä.
Janne

zelda

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Boot & ubuntu
« Vastaus #12 : 18.08.07 - klo:09.33 »
juuh, laitoin sellasen tilaukseen :] !! nuub minä... :D