Kirjoittaja Aihe: Lisää kovalevy tilaa  (Luettu 4323 kertaa)

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Lisää kovalevy tilaa
« : 23.12.05 - klo:06.53 »
Morjesta.
Olen tässä juuri kolmisen viikkoa käyttänyt ubuntu breezya. Aikaisempaa kokemusta mistään linuxista ei ole. Wintoosan puolella ei ole tullut enään ubuntun asennuksen jälkeen kovin monta kertaa käytyä, on tämä kyllä niin suuri parannus ton jälkeen.Ikävä kyllä avopuoliso ei suostu luopumaan wintoosasta

Mutta nyt tuli pieni ongelma, kovalevy tila loppuu ja täytyisi ottaa toi yksi wintoosan osio käyttöön tänne ubuntun puolelle. (arvasin että tein aluksi liian pienen osion..)

Tarkoitus olisi siis jakaa toi hdb2 osio kahteen osaan, pieni osa (n. 20-30Gb) muuttaa fat32 että saisi musiikit siihen että niitä pystyisi muokkaamaan ja lisäämään tarpeen mukaan ubuntun ja myös wintoosan puolelta. ja suurin osa sitten tulisi ext3

Eli miten ton saisi nyt kaikkein järkevämmin tehtyä? En ole kun kerran tähän mennes joutunut osoimaan levyjä ja senkin tein winkkarin puolella. joten yksinkertaiset ohjeet olisivat tarpeen. Ilmeiseti osioinnin saa tehtyä tuolla gparted ohjelmalla. Ja häiritseeko se jotenkin ubuntun sielun elämää jos kohellan ton hdb2 osion kanssa kun ubuntu on asennettu hdb3 osioon?

ja yksi toinen ongelma, kun koitan asentaa jotain ohjelmaa paketin hallinnan (synaptic package manager) kautta niin se ei aina välttämättä onnistu. se alkaa hakemaan niitä osia netistä mutta sitten se yhtäkkiä lopettaa sen kesken. ja käynnistää uudelleen paketinhallinnan. Jos sitä kauan jaksaa yrittää niin jossain vaiheessa se suostuu viemään homman loppuun. tai sitten joskus se antaa virheilmoituksen että se ei voi asentaa mitään koska joku toinen paketinhallinta on päällä. Vaikka ei kyllä ole mitää muuta päällä.
Komento riviltä on tähän mennessä sujunut ilman ongelmia toi ohjelmien asennus.

Anteeksi tyhmät kysymykseni mutta olen vielä täysin ummikko tässä linuxin puolella

bryant123

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #1 : 23.12.05 - klo:07.03 »





Tarkoitus olisi siis jakaa toi hdb2 osio kahteen osaan, pieni osa (n. 20-30Gb) muuttaa fat32 että saisi musiikit siihen että niitä pystyisi muokkaamaan ja lisäämään tarpeen mukaan ubuntun ja myös wintoosan puolelta. ja suurin osa sitten tulisi ext3

Eli miten ton saisi nyt kaikkein järkevämmin tehtyä? En ole kun kerran tähän mennes joutunut osoimaan levyjä ja senkin tein winkkarin puolella. joten yksinkertaiset ohjeet olisivat tarpeen. Ilmeiseti osioinnin saa tehtyä tuolla gparted ohjelmalla. Ja häiritseeko se jotenkin ubuntun sielun elämää jos kohellan ton hdb2 osion kanssa kun ubuntu on asennettu hdb3 osioon?

ja yksi toinen ongelma, kun koitan asentaa jotain ohjelmaa paketin hallinnan (synaptic package manager) kautta niin se ei aina välttämättä onnistu. se alkaa hakemaan niitä osia netistä mutta sitten se yhtäkkiä lopettaa sen kesken. ja käynnistää uudelleen paketinhallinnan. Jos sitä kauan jaksaa yrittää niin jossain vaiheessa se suostuu viemään homman loppuun. tai sitten joskus se antaa virheilmoituksen että se ei voi asentaa mitään koska joku toinen paketinhallinta on päällä. Vaikka ei kyllä ole mitää muuta päällä.
Komento riviltä on tähän mennessä sujunut ilman ongelmia toi ohjelmien asennus.

tuskin ainakaan saat tuota osiointia vaikuttamaan tuohon hdb3 osioon mitenkään. Itselläni ainakin onnistui helposti vastaava osiointi ja tein sen gpartedilla. Valitettavasti nyt ei ehdi vastata kun pitää juosta töihin, mutta eiköhän joku muukin osaa auttaa.

Ja toi virheilmoitus et toinen paketinhallinta on päällä. Itsellekki se välillä tulee jos on sattunu vähän ajan sisällä käyttämään apt-getiä.

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #2 : 24.12.05 - klo:02.47 »
tein tuon uuden ext3 osion. mutta en saa mountattua sitä.
Laitoin fstab:n rivin
/dev/hdb2       /home/sasa80/Varasto ext3  defaults      0       0
Tai siis se menee kyllä sinne mutta mulla ei ole oikeuksia käyttää sitä. Eli en saa kopioitua sinne yhtään mitään.
Olenko kirjoittanut tuon rivin jotenkin väärin vai mikä on vikana?

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #3 : 24.12.05 - klo:03.25 »
No nyt tuli lisää ongelmia.. koitin tehdä myös tota fat32 osiota. Enkä voi tehdä nyt sitä kun kun nyt on 4 osiota tällä levyllä, yksi winukalle, kaksi ubuntulle (ne mitkä se teki itse silloin kun asensin sen) ja nyt tämä uusi ext3 osio.

Eli kysymys on että voinko mitenkää kasvattaa tuota alkuperäistä linuxin osiota että saisin vielä tehtyä ton fat32 osion.

Tietysti voisin tuhota kokonaan ton ubuntun ja tehdä tällä kertaa valmiiksi järjevät osiot ja asentaa uudelleen mutta olisi kiva jos joku osaisi neuvoa jonkun muun konstin, toi uudelleen asennus ei oikeen kiinnostaisi..

Tarkemmin katsottuna ubuntu teki kolme osiota koska tuo swap osio näyttää olevan looginen asema + jatko osio
« Viimeksi muokattu: 24.12.05 - klo:10.18 kirjoittanut Cronos »

Roisto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #4 : 24.12.05 - klo:09.13 »
Itsekkään en ole mikään pro linuxin käyttäjä ja järjestelmä pakkaa menemään omissa kätösissä sekaisin. (Kun uteliaana asentelen kaikkea ja säätelen asetuksia jne... mutta en sitten enää muista mitä tuli tehtyä :-[)

Mutta olen huomannut käteväksi pitää home-kansio erillä osiolla kuin muu järjestelmä. Käyttäjät(tuttu työpöytä yms.) ja tiedostot säilyy vaikka välillä tarttee uudelleen asentaa systeemi. :D Että jos alat uudelleen asentaa kannattaa miettiä osioita siten että sulla on reilu 5Gigaa(rittänee?) järjestelmällä ja sitten loppu linux tila homeen. Sitte vielä yhteinen osio ja winukan oma osio. Pääset neljällä osiolla.

Tälläisessa osio rempassa tulee pakostakin ongelmia jos kiintolevy on koht täynnä ja ei halluu menettää tiedostoja. Mutta henk.koht tiedostojen säilöminen on sen jälkeen helpompaa

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #5 : 24.12.05 - klo:10.07 »
Joo jos joudun nyt asentamaan ubuntun uudestaan niin teen kyllä heti järkevämmän osioinnin kun nytten. Ei kyllä yhtään kiinnostaisi uudelleen asentaa kun on tässä jo aikansa kikkaillut ja kokeillut kaikkea ja saanut tämän ubuntun oman näköiseksi.
Pitänee harkita vasta sitten uudelleen asennusta kun uusi versio tulee.

Mutta löysin nytten wintoosan puolelle ton "Ext2 Installable File System for Windows" ohjelman millä saan haettua linuxin puolelta helposti tarvitsemani tiedostot, ja linuxissa toi tiedostojen hakeminen wintoosan puolelta onkin helppoa. Niin mun ei tarvitsekkaan enään tehdä kun toi ext3 osio.

Mutta jos joku ystävällisesti voisi selittää mulle miten saan muontattua sen siten että pystyisin sitä käyttämäänkin, kun nyt mulla ei ole kirjoitus eikä ilmeisesti luku oikeittakaan sille.
Ja siis fstab:n olen laittanut rivin
/dev/hdb2       /home/sasa80/Varasto ext3  defaults      0       0

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #6 : 24.12.05 - klo:12.59 »
En nyt tiedä voiko noita ext2 suoraan kasvattaa. Mutta itse olen käyttänyt tuota ohjelmaa bootit ng ntfs ym. osioiden koon kasvattamiseen. Yksi keino on jos tilaa vain riittää kopioda linux osio toiselle levylle ja osioida uudestaan ja kopsata takasin, tuolla muistaakseni pystyy tekemään kopioinnit dvd:llekkin. Muita softia on powermagic ja notonin ghost, mutta itse pidän eniten tuosta bootitng:stä(helppo käyttää, boottava cd vain sisään eikä mitään ohjelma asennuksia  tarvita)

Lainaus
Ja siis fstab:n olen laittanut rivin
/dev/hdb2       /home/sasa80/Varasto ext3  defaults      0       0
Olet kai tehnyt tuon kansion /home/sasa80/Varasto(mkdir /home/sasa80/Varasto). Lueppa tuolta ohjeita:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #7 : 24.12.05 - klo:16.11 »
Olen kyllä luonut ton kansion.
Kummasti auttoi kun antoi erikseen oikeudet tuolla chown -R komennolla.. nyt pystyy käyttää totakin osiota.
Täytyy ilmeisesti ruveta paremmin tutkimaan noita komentoja.  ::)

Jostain syystä en saanut suoraan fstabista määritettyä suoraan käyttäjää vaikka ton defaultin tilalle yritin erilaisia vaihtoehtoja. Ilmeisesti olin vain kirjoittanut jotenkin väärin. Tai sitten en vain osaa  :)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Lisää kovalevy tilaa
« Vastaus #8 : 24.12.05 - klo:19.11 »
Olen kyllä luonut ton kansion.
Kummasti auttoi kun antoi erikseen oikeudet tuolla chown -R komennolla.. nyt pystyy käyttää totakin osiota.
Täytyy ilmeisesti ruveta paremmin tutkimaan noita komentoja.  ::)

Jostain syystä en saanut suoraan fstabista määritettyä suoraan käyttäjää vaikka ton defaultin tilalle yritin erilaisia vaihtoehtoja. Ilmeisesti olin vain kirjoittanut jotenkin väärin. Tai sitten en vain osaa  :)

Eikös tuon kansion oikeudet mihin tuo mountataan niin vaikuta juuri siihen että pystyykö sitä käyttämään vai ei?
Näin omasta mielestäni ainakin.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle