Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja opoy  (Luettu 2452 kertaa)

Hene40

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ubuntu ja opoy
« : 03.08.07 - klo:20.45 »
Olen tässä vakavissani harkinnut uuden koneen laittoa, ja tarkoitus olisi aloittaa uusi tuttavuus Ubuntun kanssa. Mutta miten kovaksi säätämiseksi tuo netin asentaminen voi pahimmillaan mennä? Liittymä on siis entisen DNA:n, nykyisen Oulun puhelimen tarjoama laajakaista. Pikaisesti kun asennuslevyjä vilkaisin, ei Linux tukea löydy, eikä manuaalissakaan puhuta asiasta mitään. Näin täysin Linux-ummikkona kuulisin mielelläni miten tuo asennus hoidetaan.

Ja pyydän anteeksi, jos jossain päin näitä sivustoja asia on jo valmiiksi kerrottu. Minun silmiini ei kuitenkaan sattunut.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja opoy
« Vastaus #1 : 03.08.07 - klo:21.14 »
Asennus ei ole vaikeaa. Olen yhden Opoy Baana-laajakaistan asentanut ja se oli muutaman minuutin homma. Täältä saat varmasti tarvittavat neuvot. Pitäisi saada hieman lisätietoja liittymästäsi. Jos se on tavallinen adsl-liittymä, riittää periaatteessa piuhojen kiinni laittaminen.  Jos kyse on PPPoE- tyyppisestä yhteydestä, kuten epäilen, asennus tarkoittaa muutaman (oikean :)) vastauksen antamista asennusohjelmalle nimeltään pppoeconf.

Se, että minkäänlaisia Linux-ohjeita ei anneta on liittymän tarjoajalle häpeäksi. Pitäs jo nykymaailmassa!
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

``olli``

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja opoy
« Vastaus #2 : 03.08.07 - klo:22.51 »
Olen samaa mieltä antti mr kanssa,asennus ei ole vaikeaa.:) Sitten kun asentelet tuon pppoeconf:in avulla niin kannattaa muistaa pyyhkiä se username juttu pois kokonaan eikä kirjoittaa sen perään niin kuin eräs ;) :D

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja opoy
« Vastaus #3 : 03.08.07 - klo:23.46 »
Täällä myös on Opoyn Campusbaana käytössä, hyvin on useimpien distrojen kanssa se toiminut. (Joissain ei tule pppoe -asiakasohjelma oletuksena mukana) Myöhemmin olen tullut hankkineeksi reitittimen, joka tuon yhteyden Opoyn suuntaan ottaa ja jakaa sitten sen omaan kotiverkkooni DHCP:n avulla asetukset automaattisesti antaen. Linux -puolelta ei tällöin tarvitse säätää mitään, vaan reitittimen asetusten kunnossaolo riittää.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Hene40

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja opoy
« Vastaus #4 : 04.08.07 - klo:15.26 »
Joo kyseessä on tosiaan PPPoE-clienttiä käyttävä liittymä. Keventää mieltä kuulla, että asennus ei ole mutkikasta. Baanan kanssa on vain tupannut kaikki olemaan tavallista vaikeampaa, eikä muitakaan liittymävaihtoehtoja tällä hetkellä ole  :-\. Palaan varmaan asiaan kunhan tuon netin asentaminen tulee ajankohtaiseksi  :).