Kirjoittaja Aihe: Itse käännetty kernel + pata_pcmcia.ko -> jumi!  (Luettu 1855 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Olen kustomoinut Ubuntun vakiokerneliä mm. poistamalla turhia juttuja (isa,apm,vlb,smp) jne. sekä muuttamalla latencyjä ym. Muuten kerneli toimii hyvin, mutta kun liitän koneen pcmcia-paikkaan CF-kortin (CompatFlash) adapterin avulla, niin koko kone jumii, elikkä kerneli vetää herneet nenään ihan totaalisesti. Näppäimistö lakkaa toimimasta ja hiiri pysähtyy. Virheilmoituksia ei tule.

Olen säilyttänyt alkuperäisen kernelin ja tällä kaikki toimii normaalisti. Jumiminen tapahtuu pata_pcmcia-modulin lataamisen yhteydessä kun kortti liitetään lukijaan.

Osaatteko auttaa minua selvittämään, mikä vipu on mennyt väärään asentoon ? :-[

Kernelini .config-tiedosto löytyy täältä: http://www.phnet.fi/public/vtp74/config.txt

Koneeni on Compaq Armada E500

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Itse käännetty kernel + pata_pcmcia.ko -> jumi!
« Vastaus #1 : 30.07.07 - klo:12.34 »
Eikö kukaan osaa auttaa?  ???

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: Itse käännetty kernel + pata_pcmcia.ko -> jumi!
« Vastaus #2 : 30.07.07 - klo:12.42 »
Kovin moni ubuntun käyttäjä ei kerneliä kääntele ja eikä varmastikkaan niistäkään vähäisistä kukaan ole törmännyt samaan ongelmaan kuin sinä joten google on varmasti ainoa apusi.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Itse käännetty kernel + pata_pcmcia.ko -> jumi!
« Vastaus #3 : 30.07.07 - klo:14.00 »
Ei taida auttaa kun tehdä asia pitkän kaavan mukaan, eli muuttaa kernelistä asetuksia yksi kerrallaan -> kääntää ja kokeilla, missä vaiheessa adapteri lakkaa toimimasta. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Aina asiat eivät ole helppoja.

Googlella ei löytynyt ihan vastaavia tapauksia.

Jos menen single-user -tilaan (init 1), niin kortin asettaminen ei aiheuta jumiutumista. Kuitenkin jos tällöin lataan modulin "pata_pcmcia", niin käy huonosti.

Olisiko kellään vinkkiä, miten voisin itse debugata tai jollain muulla tavalla selvittää (logeista?), mihin funktiokutsuun kernel kaatuu? Tällöin olisi helpompi saada apua vaikka kernelin kehittäjiltä kun on tarkka vikapaikka tiedossa.

Yksi vaihtoehto on tietysti koodata itse ohjelmaan jotain, jolla pystyy seuraamaan sen käyttäytymistä.

Helppohan on käynnistää kone vakiokernelillä, mutta silloin en koskaan saa tietää, mistä vika johtui  8)