Kirjoittaja Aihe: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun  (Luettu 4962 kertaa)

MenuX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« : 09.03.07 - klo:19.57 »
Siis voisiko joku ystävällisesti neuvoa miten asennetaan java kädestä pitäen ja rautalangasta vääntäen. Olen selaillut noita ohjeita mutta eipä ole tuntunut toimivan.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #2 : 10.03.07 - klo:21.24 »
Muistaakseni latasin Java-paketin valmistajan sivuilta ja asensin Kubuntuun instructionsin mukaan.

minä en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi java kannattaisi asentaa käsin paketinhallinnan ohi.
Janne

ilu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 384
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #3 : 04.05.07 - klo:01.18 »
Muistaakseni latasin Java-paketin valmistajan sivuilta ja asensin Kubuntuun instructionsin mukaan.

minä en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi java kannattaisi asentaa käsin paketinhallinnan ohi.

Mä kyllä keksin montakin syytä, olen nyt taistellut xubuntuun javaa ja ohjeita on vaikka kuinka monta ja kaikki menee pieleen, pakettihallinta ei enään aukea kun homma korruptoituu ja päätteeltä ei saa ongelmaa ratkaistua kun pitää olla pääkäyttäjän oikeudet ja mistäs ne sitten saa ei kelpaa salasana, mä luovutan xubuntuun ei saa javaa ja sillä selvä.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #4 : 04.05.07 - klo:09.21 »
Siis voisiko joku ystävällisesti neuvoa miten asennetaan java kädestä pitäen ja rautalangasta vääntäen. Olen selaillut noita ohjeita mutta eipä ole tuntunut toimivan.

Asentele mikä  tahansa haluamasi java-paketti (gnu, sun ...).

Kirjoita komentoriville

java -version

, jotta näet, mitä java-versiota järjestelmä käyttää (vai onko mitään asennettuna).
Jos versio ei miellytä, korjaa symboliset linkit
/usr/bin/java*.* kohden oikeaa haluamaasi versiota esim.

rm /usr/bin/java
ln -s /opt/SDK/jdk/bin/java /usr/bin/java

Tuo /opt/SDK/jdk/bin/java on uuden javan sisältämä tiedosto (mitä ja missä - riippuu käyttämästäsi versiosta)
(?)ubuntun mukana tulee avoimen koodin java-versio, jonka saa paketinhallinnalla ja vastannee sunin java 1.5:ttä (voi olla että olen väärässä). Mikä on syy, miksi sitä ei voi käyttää?



juyli

  • Vieras
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #5 : 04.05.07 - klo:10.08 »
(?)ubuntun mukana tulee avoimen koodin java-versio, jonka saa paketinhallinnalla ja vastannee sunin java 1.5:ttä (voi olla että olen väärässä). Mikä on syy, miksi sitä ei voi käyttää?

Sun-java6 löytyy: http://packages.ubuntu.com/feisty/libs/ia32-sun-java6-bin

Mutta olen aika säännöllisesti noutanut suoraa Sun:in sivuilta JRE:n ja asentanut sen erikseen /opt hakemistoon ja lisäillyt pluginit sitten selaimien käyttöön. Syynä vain se, että Sunin sivuilta useimmiten
löytyy tuoreempi versio kuin paketinhallinnasta.
http://plugindoc.mozdev.org/linux.html#Java

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #6 : 04.05.07 - klo:17.39 »
Mä kyllä keksin montakin syytä, olen nyt taistellut xubuntuun javaa ja ohjeita on vaikka kuinka monta ja kaikki menee pieleen, pakettihallinta ei enään aukea kun homma korruptoituu ja päätteeltä ei saa ongelmaa ratkaistua kun pitää olla pääkäyttäjän oikeudet ja mistäs ne sitten saa ei kelpaa salasana, mä luovutan xubuntuun ei saa javaa ja sillä selvä.

esimerkillisen hieno ongelmakuvaus. nyt kaikki tietävät mikä meni pieleen ja miksi.

minusta nyt vaan:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
tai
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin
nyt vaan sattuu olemaan se ylivoimaisesti kätevin, automaattisesti päivittyvä ja vähiten käsin viilaamista vaativa tapa asentaa java, mutta muut saavat sitten tehdä kuten parhaaksi näkevät. tuo käsin asentaminen kuitenkin riikkoo näppärästi esim. debianin alternatives-systeemin, mutta saahan sillekin rakennettua itse vastineen tai konffailtua niitä linkkejä käsin.

se entinen vapaa java ei toimi ihan yksi yhteen kaikkien sovellusten kanssa, joten sunin java saattaa olla välttämätön. siitäkään huolimatta niitä symlinkkejä ei todellakaan mennä säätämään käsin, vaan käytetään sitä työkalua jolla niitä on tarkoitettu säädettäväksi. siis:
Koodia: [Valitse]
$ sudo update-alternatives --config java
Janne

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #7 : 04.05.07 - klo:22.59 »
Muistaakseni latasin Java-paketin valmistajan sivuilta ja asensin Kubuntuun instructionsin mukaan.

minä en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi java kannattaisi asentaa käsin paketinhallinnan ohi.

Mä kyllä keksin montakin syytä, olen nyt taistellut xubuntuun javaa ja ohjeita on vaikka kuinka monta ja kaikki menee pieleen, pakettihallinta ei enään aukea kun homma korruptoituu ja päätteeltä ei saa ongelmaa ratkaistua kun pitää olla pääkäyttäjän oikeudet ja mistäs ne sitten saa ei kelpaa salasana, mä luovutan xubuntuun ei saa javaa ja sillä selvä.
Se menee ehkä hiukan erilailla kuin useimmat ohjelmat, koska sun haluaa välttämättä, että hyväksyt heidän lisenssinsä. Lisenssinhyväksymisruutua ei tietenkään oletuksena näytetä vaan se pitää kaivaa esiin sieltä jostain nappulasta.
Päätteeltä ongelma korjaantuu
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -a jos oikein muistan.

Tietysti sitten sudoa käyttäessä siihen päätteelle ei kaiuteta niitä näppäimenpainalluksia edes tähtinä niin kuin yleensä (unixista asti ollut näin, ei voi enää muuttaa tai gurut sekoaa :) ) kirjoittele siitä huolimatta salasanasi ja paina entteriä. Tässä vaiheessa alkaa dpkg raksuttamaan ja ruutuun pitäisi tovin perästä ilmestyä sunin javan lisenssin hyväksymiskysely.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

L.General

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
  • When you are going thru hell, don't stop.
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #8 : 05.05.07 - klo:10.00 »
Itse olen saanut javan asennettua Xubuntuun 300Mhz Pena-kakkoseen seuraavanlaisilla "kikoilla"
javan asennus Synapticilla, asenna sun-java6-jre ja sun-java6-plugin sekä suositellut osat.

Kubuntuun asentaisin mielummin konsolella, adept meni mullakin jumiin toisella koneella kun ei pystynyt klikkaamaan "OK" lisenssisopimukseen Adept-ikkunassa.
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin

Ubuntuun asentuu kummalla tavalla hyvänsä.

Jotkut javan appletit tarvitsevat vanhanaikaisen windows-merkistökoodauksen saat sen päälle näin:

1: Käynnistä Sun Java 6.0 Plugin Control Panel
2: Valitse Java välilehti
3: Klikkaa 'Java Applet Runtime Settings'-kohdassa 'View...'-nappulaa
4: Tuplaklikkaa 'Java Runtime Parameters'-kohtaan lisätäksesi uusi arvo
5: Näppäile: -Dfile.encoding=ISO-8859-1
6: Paina OK ja poistu asetuksista.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #9 : 06.05.07 - klo:22.11 »

Koodia: [Valitse]
$ sudo update-alternatives --config java

Hyvän ohjeen mukaan

sudo update-alternatives --config java
Password:

There are 2 alternatives which provide `java'.

  Selection    Alternative
-----------------------------------------------
          1    /usr/bin/gij-wrapper-4.1
*+        2    /usr/lib/jvm/java-gcj/jre/bin/java

Press enter to keep the default
  • , or type selection number:         
  • [/tt]

    Vaan kun kumpikaan ei kelpaa. Pitäisi saada uusin sunin javan versio, joka löytyy /opt-kansiosta.

    Miten edetään?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #10 : 07.05.07 - klo:00.08 »
Vaan kun kumpikaan ei kelpaa. Pitäisi saada uusin sunin javan versio, joka löytyy /opt-kansiosta.

kuten sanoin, ohi paketinhallinnan asentaminen rikkoo tuon automaation ja joudut linkkaamaan haluamasi kamat käsin, jos sinun on jostain syystä pakko käyttää käsin asennettua javaa (en kyllä keksi yhtään syytä...).

Miten edetään?

no, minä asentaisin javan oikeasti sieltä paketinhallinnasta ja käyttäisin tuota konffaustyökalua.
Janne

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #11 : 28.06.07 - klo:17.32 »
Mä kyllä keksin montakin syytä, olen nyt taistellut xubuntuun javaa ja ohjeita on vaikka kuinka monta ja kaikki menee pieleen, pakettihallinta ei enään aukea kun homma korruptoituu ja päätteeltä ei saa ongelmaa ratkaistua kun pitää olla pääkäyttäjän oikeudet ja mistäs ne sitten saa ei kelpaa salasana, mä luovutan xubuntuun ei saa javaa ja sillä selvä.

esimerkillisen hieno ongelmakuvaus. nyt kaikki tietävät mikä meni pieleen ja miksi.

minusta nyt vaan:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
 

tai
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin
nyt vaan sattuu olemaan se ylivoimaisesti kätevin, automaattisesti päivittyvä ja vähiten käsin viilaamista vaativa tapa asentaa java, mutta muut saavat sitten tehdä kuten parhaaksi näkevät. tuo käsin asentaminen kuitenkin riikkoo näppärästi esim. debianin alternatives-systeemin, mutta saahan sillekin rakennettua itse vastineen tai konffailtua niitä linkkejä käsin.

se entinen vapaa java ei toimi ihan yksi yhteen kaikkien sovellusten kanssa, joten sunin java saattaa olla välttämätön. siitäkään huolimatta niitä symlinkkejä ei todellakaan mennä säätämään käsin, vaan käytetään sitä työkalua jolla niitä on tarkoitettu säädettäväksi. siis:
Koodia: [Valitse]
$ sudo update-alternatives --config java

Helppoa ja yksinkertaista, voiko enään helpommin opastaa. Eipä juuri.

Eli jos joku aloittelija vielä epäröi, niin noudata jompaa kumpaa Jannen kahdesta ensimmäisestä koodista sudosta alkaen päätteellä ja homma hoituu melkein itsestään.

Koodi päätteelle, enter
salasana enter
kone raksuttaa
myöntävä vastaus enter
Jonkin ajanpäästä tulee ikkuna jossa pitäisi hyväksyä Javan ehdot ja jos olet hyväksynyt, niin pienen raksuttelun jälkeen on valmista.

Hyvin toimii ainakin Ubuntu 6.06 LTS:llä.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #12 : 28.06.07 - klo:23.24 »

Asensin tuon Java6 ihan synapticin kautta ja Sun-java näyttää lisukkeineen olevan.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

toten

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #13 : 18.07.07 - klo:21.50 »
mulla ei jostain syystä pelitä java, vaikka noita ohjeita oon koittanu seurailla. voi kyllä johtua siitä että ei tämä linux ole ollenkaan meikäläisen hallussa. ilmottaa firefoxissa että liitännäinen puutuu kun koittaa sivuja availla. voi kyllä olla että multa puuttuu joku rasti ruudusta tuolta firefoxin puoleltakin, kun en siihen ole pahemmin perehtynyt.

ubuntu 7.04 64-bit versio käytössä.


edit.

asentelin vielä jonkun java hommelin niin näyttäis pelittävän. tais olla tuo java 1.4 plugin for mozilla mikä puuttu ja sen asentelin. my bad. ::)
« Viimeksi muokattu: 18.07.07 - klo:22.48 kirjoittanut toten »

Dersu Uzala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: JAvan asennus kädestä pitäen Ubuntuun
« Vastaus #14 : 19.07.07 - klo:11.52 »
Meikäläinen taitaa sitten olla varsinainen tuurihaukka kun kolmeen koneeseeni olen ubuntu-restricted-extras paketin myötä saanut javan, ikäänkuin vahingossa.