Kirjoittaja Aihe: Kaikkii "muusikot" vinkkiä ja sen sellaista!  (Luettu 2953 kertaa)

PkT

• Vieras
Kaikkii "muusikot" vinkkiä ja sen sellaista!
« : 07.06.07 - klo:23.44 »
Ite en koe itteäni muusikoksi vielä!.En osaa soittaa mitään soitinta.Paitsi kosketin soittimia 1 sormella.Rakastan musiikkia yli kaiken ja se taitaa olla ainut mika pitää nupin kasassa (Sairashan mä oon toisten mielestä?)Stereot päällä yötä päivää.Musiikkia haluaisin tehdä itekkin ja sen kautta  purkaa sisintä,edes omaksi iloksi.Mutta se on jäänyt vain tonne sanotusten puolelle.Vielä!Ehdottakaapa käytännöllisiä ohjelmia tällaiselle "Sample kaverille".Miten te ite alotatte biisin teon?Onx eka sanat,sitten musiikki vai toisin päin? Miten lähtee yleensäkin purkamaan ideoita,kun pää on täynnä ideoita,mutta mikään ei tuu valmiiksi,kun uutta ideaa pukkaa koko ajan.eli kaikkea musiikkiin ja sen tekoon liittyviä juttuja olis kiva kuulla ja jakaa :)

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kaikkii "muusikot" vinkkiä ja sen sellaista!
« Vastaus #1 : 08.06.07 - klo:01.38 »
No siihen ei ole mitään kaavaa ainakaan minulla, jopa kävellessä saattaa tulla riimin tai melodianpätkä jopa ihan erityisellä äänellä ym. Olen kitraa rämpytellyt vuodesta 1962.  Yksi neuvo kun tulee jotain päähän ( kynä ja paperia kirjoita se ylös ei muuten enää ikinä tule samanlaisena.)  No kun en nuoteista vielä mitään tiennyt merkkasin tabulatuureina ( mitä teen vieläkin ).  Elikä sanoista lauseiden pätkistä syntyy sanat.  Eikä mitään merkitystä sanat vai sävel ensin voi tapahtua kumminpäin hyvänsä.  Pääasia että saat heti ylös muistiin merkittyä juuri tuontakia että ei enään ikinä tule samanlaisena takaisin jos et saa talteen.
  Esim kerran nukkumaan mennessäni olin jo sängyssä sävelsin melodian ja kompin sovitin soittimet tein sanat mutta en viitsinyt nousta laittaan ylös, aamulla en muistanut hölkäsen pölähdystä muuta kuin että omastamielestäni hieno biisi karkasi käsistä.
 Eli ei siihen mitään kaavaa ole, fiiliksien mukaan sanat tai sävel ensin kumpi sattuu tulemaan. Mutta kun kaiken merkkaat ylös niin että itse ymmärrät, niistä kertyneistä palasistakin syntyy biisejä.

Esim;                       http://guitar.tabs.tripod.com/      tuolta saa käsityksen mitä ovat tabulatuurit.
« Viimeksi muokattu: 08.06.07 - klo:02.05 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Stargazers

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.06.07 - klo:11.52 »
Mutta jos kiinnostaa niin yksi demokappaleeni olisi saatavilla osoitteessa: www.ubuntu.ehdokkaasi.net/enkeli-demo.ogg Kommentteja saa myös lähettää sähköpostiini: modebuntu@hotmail.com

Tämä oli kivan kuuloinen, ainoa että nauhoitus voisi olla vähän parempi, mutta tiedän kyllä että demo on demo :)
Oliko tämän Gospelia?

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.06.07 - klo:20.45 »
No siihen ei ole mitään kaavaa ainakaan minulla, jopa kävellessä saattaa tulla riimin tai melodianpätkä jopa ihan erityisellä äänellä ym. Olen kitraa rämpytellyt vuodesta 1962.  Yksi neuvo kun tulee jotain päähän ( kynä ja paperia kirjoita se ylös ei muuten enää ikinä tule samanlaisena.)  No kun en nuoteista vielä mitään tiennyt merkkasin tabulatuureina ( mitä teen vieläkin ).  Elikä sanoista lauseiden pätkistä syntyy sanat.  Eikä mitään merkitystä sanat vai sävel ensin voi tapahtua kumminpäin hyvänsä.  Pääasia että saat heti ylös muistiin merkittyä juuri tuontakia että ei enään ikinä tule samanlaisena takaisin jos et saa talteen.
  Esim kerran nukkumaan mennessäni olin jo sängyssä sävelsin melodian ja kompin sovitin soittimet tein sanat mutta en viitsinyt nousta laittaan ylös, aamulla en muistanut hölkäsen pölähdystä muuta kuin että omastamielestäni hieno biisi karkasi käsistä.
 Eli ei siihen mitään kaavaa ole, fiiliksien mukaan sanat tai sävel ensin kumpi sattuu tulemaan. Mutta kun kaiken merkkaat ylös niin että itse ymmärrät, niistä kertyneistä palasistakin syntyy biisejä.

Ja tuolla voi tehdä musiikkia aina nuotitukseen saakka.         http://www.rosegardenmusic.com/

Esim;                       http://guitar.tabs.tripod.com/      tuolta saa käsityksen mitä ovat tabulatuurit.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Stargazers

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.06.07 - klo:23.50 »
Miten te ite alotatte biisin teon?Onx eka sanat,sitten musiikki vai toisin päin?

Noh, vaikka en mikään muusikko olekkaan, niin jotain rämpytyksiä on tullut kasattua. Itsellä on luontevampaa tehdä ensin biisi, sitten sanat. TOSIN, pääosin sanat tulee tehtyä kutakuinkin samaa matkaa.

Eli otan skeban käteen, alan rämpyttää summassa jotain sointukulkua eri sovituksella kun normisti (Am -> C -> Em -> Am toimii aina, har har har). Sitten alan miettimään samalla sanoituksia. Sitten kirjoitan lyriikat ja teen "tarkemmin sovitusta", että miten laulu kävis yhteen musiikin kanssa.

Sitten jos aion vähänkään valmiimmaksi väsätä, otan rumpukoneen (Hydrogen) ja viritän kitaran kunnolla vireeseen. Sitten zoomailen jo tehtyjen lyriikoiden ja alustavan sointukulun kanssa, että mikä olis hyvä määrä mitäkin osuutta biisistä. Sitten teen sellaisen peruskompin taustalle. Sitten teen siitä .WAV tiedoston ja tuon sen nauhoitusohjelmaan jolla nauhoitan kitaran.

Sitten vain kompin lataan taustalle, soitan sitten skitat rumpujen päälle (helpottaa huomoattavasti kohdalleen soittamista...) ja sitten viimeisenä synat.

Sitten kun on valmis, kuunnellaan biisi. Kuunnellaan toisen kerran, ja huomataan että:
a) "Tämähän kuulostaa siltä ja siltä" ja unohdetaan biisi
b) "Täähän on ihan paska" ja jätetään asia sikseen

:)