Kirjoittaja Aihe: prkleen win XP itse boottailua  (Luettu 5243 kertaa)

Kirini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
prkleen win XP itse boottailua
« : 24.05.07 - klo:09.26 »
jo toisen kerran kirottu XP koneeni oli käynnistynyt uudestaan ihan itsestään.

eilen illalla ehdin vilkaista konetta ja huomasin että keltainen kilpi oli oikeassa ala laidassa. Hiiren vienti ikonin päälle kertoi että "päivitykset on ladattu ja ovat valmiit asennettavaksi". Ajattelin että katson huomenna että mitä päivityksiä siellä on ja haluanko asentaa niitä.

Jätin koneen päälle yöksi koska olin hakemassa torrentilla animea.

Aamulla ajattelin vilkaista onko anime jo tullut kokonaan. Ihmettelin että miksi haluaa minun kirjautuvan uudestaa.
Kun pääsin työpöydälle niin osasin jo katsoa kilpeä ja kas kummaa se oli vihreä ja pop-up ilmoitus kupla tai mikä lie nimi sillä on kertoi että "päivitykset on asennettu ja ne vaativat uudelleen käynnistyksen".

arvatkaa kiroilinko mielessäni ...ja arvatkaa mitä/ketä....jälleen. sillä sama tapahtui aikaisemminkin.


nyt siis onkos neuvoja millä tuon BUGIN saa estettyä.

Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1842
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #1 : 24.05.07 - klo:09.36 »
Winpaske bugien toimimisen voit helposti estää käyttämällä vaikka Ubuntua.


Kalle Kipinä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #2 : 24.05.07 - klo:10.47 »
Siis saahan Windowsin automaattipäivitykset pois päältä. Ohjauspaneeli -> Tietoturvakeskus -> Automaattiset päivitykset (tjsp) -> Täppää oikeaan paikkaan.

Kannattaa harkita, jos tahtoo asentaa päivitykset silloin, kun itselle sopii.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #3 : 24.05.07 - klo:11.20 »
Kyse ei kait ole itse päivityksien asennuksesta vaan uudelleenkäynnistyksestä.
On näitä itsellenikin sattunut useasti. Kone jää tekemään jotain asiaa yöksi, ja samalla voisi ladata päivityksetkin. Mutta koneen ei pitäisi käynnistellä itseään ellei käyttäjä anna siihen lupaa, olkoon päivitykset asennettuna tai ei.

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #4 : 24.05.07 - klo:11.29 »
Itse olen kokenut parhaaksi tavaksi käyttää valintaa "Lataa päivitykset, mutta älä asenna niitä puolestani". Tällöin kone ei buuttaile omiaan, ja asentaa lataamansa päivitykset kun sammutuksen yhteydessä  :)

Kalle Kipinä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #5 : 24.05.07 - klo:12.05 »
Mutta koneen ei pitäisi käynnistellä itseään ellei käyttäjä anna siihen lupaa, olkoon päivitykset asennettuna tai ei.
Olen ihan samaa mieltä, mutta se ei valitettavasti ainakaan Windows XP:llä tunnu olevan vaihtoehtojen joukossa. Niinpä vaihtoehdoksi jää säätää automaattipäivityksiä niin, että ne asennetaan vain käyttäjän pyynnöstä.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #6 : 24.05.07 - klo:12.42 »
Kaverin koneella kävi samoin, lopulta päädyimme radikaaleimpaan ratkaisuun: Winun uudelleen asennus.
Emme kumpikaan tienneet levyllä olleesta palautusosiosta joten pyyhimme koko levyn tyhjäksi, samalla menivät verkkokortin ajurit (kuolemantuomio WoW -riippuvaiselle kaverille), mutta enää ei boottinut ominpäin.

Nyt tuo kone on minulla, kun kaveri kinusi äidiltään, vastoin ohjeitani, jo seuraavana päivänä uuden koneen, onneksi se ei enää ollut Fujitsun paketti, vaan suht laadukas HP.
koita ajaa jokin haittaohjelmien poistotyökalu linukan puolelta, josko se auttaisi.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #7 : 24.05.07 - klo:15.14 »
Nyt tuo kone on minulla, kun kaveri kinusi äidiltään, vastoin ohjeitani, jo seuraavana päivänä uuden koneen, onneksi se ei enää ollut Fujitsun paketti, vaan suht laadukas HP.

Pakettikone ja laadukkuus eivät sovi samaan lauseeseen. En ole ostanut yhtään pakettikonetta, ja nytkin katsoessa "supertehopelikoneita" gigantin yms. mainoksista meinaa itku päästä. Silkkaa rahastusta. Kokoamalla itse/liikkeessä saa halvemmalla paremman koneen.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #8 : 24.05.07 - klo:15.48 »
korjaus edelliseen: hintaansa nähden laadukas verrattuna siihen Fujitsuun, mistäköhän roskiksesta senkin osat kaivettiin, GF 6600 yms. "laatukamaa"
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

gefa

  • Vieras
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #9 : 24.05.07 - klo:21.03 »
Itse olen kokenut parhaaksi tavaksi käyttää valintaa "Lataa päivitykset, mutta älä asenna niitä puolestani". Tällöin kone ei buuttaile omiaan, ja asentaa lataamansa päivitykset kun sammutuksen yhteydessä  :)

Tämä  ylläoleva on se fiksuin tapa.kannattaa myös katsella mitä päivityksi se Gatesin Ville koneelle tyrkkää,sillä siellä on paljon myös sellaista mitä ei tarvitse.
Ja myös niitä "haittaohjelmia" kuten se surullisen kuuluisa genuie avantage työkalu,(joka tarkastaa onko winkulasi aito) ja sotkee pahimmoilleen koko myllyn siihen malliin,että vain puhdas asennus auttaa,vaikka winkula olikin aito....Tyypillistä mikkisoftaa  ;D

Vielä fiksumpaa on käyttää Linuxia,niin pysyy bootit kurissa ja aitoudesta ei tarvitse varmistua konetta sotkemalla :D

Kirini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #10 : 24.05.07 - klo:21.51 »
toisessa koneessa on ubuntu....

kiitoksia muuten tuosta tietoturva jutskasta.. nyt ei asentele ilman lupaa...

voiko tuon genuine softan poistaa.....naapurin kannettavassa ilmeisesti häiriköi kyseinen
Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

gefa

  • Vieras
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #11 : 24.05.07 - klo:23.14 »
Kyllä se googlella muistaakseni löytyy se ohje,koska  kaveri oli kaivanut jollain konstilla sen koneeltaan pois kuljeskelemasta.

Vaikka tulee työkseen koneita sorkittua,ei ole tarvinut vielä poistaa tuota "työkalua",mutta kaikille asiakkaille olen kyllä auliisti muistanut kertoa mitä ajattelen kyseisestä mikkisoftan "työkalusta" joka tarkistaa onko Xp aito...

Mitähän tavallinen kaduntallaaja joka on osatanut koneensa Anttilan tarjouksesta bios sidonnaisine/oem käyttiksineen mahtaa lopulta hyötyä tästäkin kilkuttimesta.

Tämä vainoharhainen "erittäin tärkeä päivitys"  hyödyttää vain Wiljamin puulaakia...

Tai ehkä Linux saa käyttäjiä lisää kun joku kypsyy kun kone heittää herjaa ja väittää piratistiksi vaikka kone on siinä kunnossa kuin tuo aiemmin mainittu marketti sen myi...

Alkuviikolla kävin korjaamassa yhdestä myllystä boottisektorin kun xp ei lähtenyt tulille mikkisoftan päivitysten jälkeen,tiedä mikä lienee,mutta fixmbr korjasi asian.

Noiden asiakkaan ajamien päivitysten joukossa oli ollut kuulemma mm. tuo genuie avantage palikka  ::)

Tuota aitoutta tarkistetaan esim kun ladataan uutta IE7 selainta,mutta tuon activeX palikan voi asentaa selaimeen lisäosaksi latauksen yhteydessä,jolloin se ei kummittele koko koneessa ja haistele kaikkea mahdollista.

Se taitaa tarkistaa ilmeisesti vain aktivointifilun tosin joissain Xp versioissa ei ole aktivoitia ja silti ei herjaa,mikä lie tuo selain palikka...
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:23.23 kirjoittanut gefa »

korppa

  • Vieras
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #12 : 30.05.07 - klo:16.11 »
windowsin saa lataamaan päivitykset vaikka niin että se vain automaattisesti lataa ne ja sitten konetta sammuttaessa kysyy et asennetaanko ne ennen sammuttamista. Ja hyvin on minun piraatti xp ladannut kaikki päivitykset (myös tuo genuiini homman) ja toiminut kaikki. Siis tunnistuu aidoksi, vaikka onkin piraatti ;)

Toisaalta kone silti reboottailee itseensä varsinkin ubuntussa yöaikana. yleensä kun jättää ubuntun yöksi päälle niin aamulla katsoessa  kone möllöttää kirjautumisruudussa resetoituna. Ja tämä aivan ilman järkevää syytä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1842
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #13 : 31.05.07 - klo:11.22 »
Toisaalta kone silti reboottailee itseensä varsinkin ubuntussa yöaikana. yleensä kun jättää ubuntun yöksi päälle niin aamulla katsoessa  kone möllöttää kirjautumisruudussa resetoituna. Ja tämä aivan ilman järkevää syytä.

Tuossa tapauksessa lähtisin tutkimaan onko laitteisto rikki. Toimiva kone ei kyllä tee mitään  tuollaista itsekseen (ellei niin säädä).


Lasitten

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
  • Ubuntu 9.10 & UNR 9.10
    • Profiili
    • Aktivistinörtti avautuu
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #14 : 31.05.07 - klo:13.16 »
Mulla taas ois ongelmana, että kone käynnistyy itsekseen jos sen sammuttaa wintoosasta. Ubuntun kun sammuttaa, niin kyllä konekin pysyy kiinni.
"Ota kantaa. Muuten et ole ihminen."

gefa

  • Vieras
Vs: prkleen win XP itse boottailua
« Vastaus #15 : 31.05.07 - klo:16.26 »
Lainaus
Toisaalta kone silti reboottailee itseensä varsinkin ubuntussa yöaikana. yleensä kun jättää ubuntun yöksi päälle niin aamulla katsoessa  kone möllöttää kirjautumisruudussa resetoituna. Ja tämä aivan ilman järkevää syytä.

Näin äkkiä arvattuna voisi olla,että kone kaatuilee lämpöjen vuoksi suurin osa bioseista sammuttaa koneen,jos arvot ylittyy,jotkut vain vetää reboottia.

Lainaus
Mulla taas ois ongelmana, että kone käynnistyy itsekseen jos sen sammuttaa wintoosasta. Ubuntun kun sammuttaa, niin kyllä konekin pysyy kiinni.
Eihän vaan ole VIA(llisella) piirisarjalla varustettu emolevy?Mulla nimittäin VIA Epia emo käynnisteli itseänsä jos hiiri heilahti millin sadasosia tai what ever,mutta kuitenkin...
Vaikka kaikki pwr up mouse-keyboard-lan vaihtoehtot oli off asennossa,niin silti käynnistyi satunnaisesti hiirestä...