Kirjoittaja Aihe: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa  (Luettu 2468 kertaa)

TheNoob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Olen polttanut Ubuntun CD levylle, ja käynnistäessä tulee valintaikkuna, jonka otsikko on "ubuntu 7.04 (disctree)". Siinä pyydetään asentamaan firefoxia, blenderiä jne. ja sitten siinä on screenshotteja. Tarvitsisin kuitenkin valintaikkunan, jolla saa jotenkin käynnistettyä sen linukan (olen siis tosi aloittelija), sellainen kuin ubuntun asennusoppaassa oli. Tuo ensin mainitsemani valintaikkuna siis tulee E - levyä kaksoisklikatessa "oma tietokone" - kansiossa.  Eli mitenkä sen oikean saisi auki?

juyli

  • Vieras
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #1 : 21.05.07 - klo:20.42 »
Olen polttanut Ubuntun CD levylle, ja käynnistäessä tulee valintaikkuna, jonka otsikko on "ubuntu 7.04 (disctree)".

Ubuntu asennus aloitetaan käynnistämällä kone siten, että itse Linux käynnistyy CD-asemalla olevalta levyltä. Tämä vaatii
yleensä käpistelemään emon bios-asetuksia siten, että ensimmäinen käynnistysmahdollisuus on CD-asema.
Lisää asennuksesta: http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

TheNoob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #2 : 21.05.07 - klo:20.47 »
Olen polttanut Ubuntun CD levylle, ja käynnistäessä tulee valintaikkuna, jonka otsikko on "ubuntu 7.04 (disctree)".

Ubuntu asennus aloitetaan käynnistämällä kone siten, että itse Linux käynnistyy CD-asemalla olevalta levyltä. Tämä vaatii
yleensä käpistelemään emon bios-asetuksia siten, että ensimmäinen käynnistysmahdollisuus on CD-asema.
Lisää asennuksesta: http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

Mikä se bios on, ja missä sen asetuksia voi säätää?  :o 

Zhraelyn

  • Vieras
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #3 : 21.05.07 - klo:20.58 »
Ootko sä nyt siis pistäny sen cd:n sisään ja buutannu? Vai pistäny cd:n sisään kun Windows on ollut päällä? Kun tuosta ei nyt oikein saa selvää, se viittaa siihen että pistäny sisään kun Wintoosa on päällä. Jos näin on, pistä se levy sisään ja buuttaa ja katso onnistuuko. Sitten vasta leikkimään bios-asetuksien kanssa.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #4 : 21.05.07 - klo:21.03 »
Eli laita se cd levy asemaan ja käynnistä kone uudelleen. Näin ubuntu CDn pitäisi käynnistyä. Jos ei käynnisty muuta kuin windows niin käynnistä kone taas uudelleen ja paina käynnistyksen yhteydessä koneen ilmoittamaa BIOS nappulaa (yleensä DEL, F2, F8 tai muu minkä kone ilmoittaa käynnistyessään)

Biosista sinun tarvitsee etsiä sellainen kohta kuin "Boot order" (eli boottijärjestys, tms, voi olla hieman eriniminen)

Siinä kohdassa määritellään miltä laitteelta koneen käynnistys alotetaan. Luultavasti itselläsi on ensimmäisenä diskettiasema tai kovalevy. Listan ensimmäiseksi pitäisi saada CD asema jotta kone osaa etsiä CDltä ubuntua ennemmin kuin kovalevyltä windowsia.

Koita miten käy ja kysy lisää jos tarvitsee.

juyli

  • Vieras
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #5 : 21.05.07 - klo:22.23 »
Mikä se bios on, ja missä sen asetuksia voi säätää?  :o 

Jeps. Älä asenna uusia käyttöjärjestelmiä koneellesi ennenkuin tiedät, mitä olet tekemässä.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Todella yksinkertainen ongelma, mutta en vain osaa
« Vastaus #6 : 22.05.07 - klo:01.32 »

Yhdyn edelliseen.

Mutta Biosiin pääset. "useimmiten" käynnistämällä koneen ja painamalla ennen win käynnistymistä   del, tai yms; Vilahtaa alkulatauksen yhteydessä näytöllä useimmissatapauksissa.
Sieltä valitset ensimmäiseksi käynnistyväksi asemaksi CD tai DVD/CD.

Mutta jos et ole varma mitä teet älä tee!
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04