Kirjoittaja Aihe: kubuntu feistyssä ääkköset päin prinkkalaa  (Luettu 2304 kertaa)

eelik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Asensin eilen Kubuntu Feistyn. Huomasinpa sitten, että ääkköset eli skandit eivät toimi. Ensinnäkin oikeassa konsolissa (tekstitilassa) ääkkösten tilalla tulee nuottia, yläindeksi-n:ää ja muuta. Olisikohan kyse vain fontista?

Konsole-ohjelmassa on paljon omituisempi ongelma. Kun painan ensimmäisen kerran ö, ei tule mitään. Kun painan toisen kerran, tulee ö. Samoin seuraavilla peräkkäsillä kerroilla. Mutta kun sen jälkeen painaa jotain muuta kirjainta, tuleekin vielä kerran ö, sen jälkeen peräkkäisillä painalluksia oikea kirjain. Ascii-aakkosten kanssa ei synny ongelmaa. Enpä ole moista ennen nähnyt, vaikka olen käyttänyt Linuxia jostain 90-luvun lopusta alkaen.

Luulin ongelmien poistuvan lokaalin vaihtamisella. Tähän väliin haluan purkaa raivoni Ubuntun asennusohjelman idioottimaisuuden johdosta: miten on mahdollista, että eivät saa kansainvälistystä/paikallistusta toimimaan oikein? Oliko minussa vika, kun halusin englanninkielisen asennuksen ja valitsin Suomen vain asuinpaikaksi? No, toimin löytämäni ohjeen mukaan eli muodostin fi_FI.UTF-8 ym. lokaalit ja laitoin sen /etc/environment-tiedostoon, käynnistin jopa uudestaan, mutta ei auttanut: LANG=en_US.UTF-8.

Että mitähän seuraavaksi?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: kubuntu feistyssä ääkköset päin prinkkalaa
« Vastaus #1 : 20.05.07 - klo:11.43 »

muuhun ongelmaan en osaa sanoa, mutta tämä alkoi kiinnostamaan...

Tähän väliin haluan purkaa raivoni Ubuntun asennusohjelman idioottimaisuuden johdosta: miten on mahdollista, että eivät saa kansainvälistystä/paikallistusta toimimaan oikein?

miten se ei toimi oikein?

Oliko minussa vika, kun halusin englanninkielisen asennuksen ja valitsin Suomen vain asuinpaikaksi?

ehkä. itse olen asentanut ubuntun aina noin ja aina se on myös toiminut kuten olisin olettanutkin sen toimivan.

No, toimin löytämäni ohjeen mukaan eli muodostin fi_FI.UTF-8 ym. lokaalit ja laitoin sen /etc/environment-tiedostoon, käynnistin jopa uudestaan, mutta ei auttanut: LANG=en_US.UTF-8.

miksi loit suomilocalen käsin? et ehkä halunnut asentaa lokalisointipaketteja jotka tarjoavat localet?
Janne

eelik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: kubuntu feistyssä ääkköset päin prinkkalaa
« Vastaus #2 : 21.05.07 - klo:00.04 »

miten se ei toimi oikein?
Siten, että haluan käyttää englantia kielenä mutta muuten tietysti suomalaisia lokaaliasetuksia.  Kun valitsin englanninkielisen asennuksen, lopputulos oli väärä. Todensin tämän tänään asentaessani Kubuntun kaverin koneelle: valitsin suomenkielisen asennuksen ja kas kummaa, Konsolen ääkköset toimivat oikein. Suomenkielinen käyttöliittymä ei kylläkään asentunut, ehkä siksi, että kone ei ollut kiinni netissä. Aidon tekstikonsolin fontit eivät kuitenkaan vieläkään toimineet.

Lainaus
miksi loit suomilocalen käsin? et ehkä halunnut asentaa lokalisointipaketteja jotka tarjoavat localet?

Ehkä juuri siksi kirjoitan aloittelijoiden osiolle, koska en tiedä, mitä tällaiset paketit ovat. Löysin vain lokalisointiohjeen sekä täältä haulla että googlella englanniksi.

Se Kubuntun asennussysteemissä mielestäni on pielessä, että sitä markkinoidaan helppona. Lupaus on kuitenkin katteeton, jos kokenut käyttäjä ei pysty asentamaan järjestelmää "oikein". Olen sentään asennellut Red Hatia jo silloin kun KDE:tä ja Gnomea ei ollut olemassakaan. Debianin olen asentanut varmaan yli kymmenen kertaa ja Gentookin on koneella pyörähtänyt.

No, turhaapa täällä valitan, älkää ottako liian tosissanne. Vanhana sitä ei vain jaksa säätää niin paljon kun pitäisi vain saada jotain aikaiseksi. Tiedän kyllä että kaiken saa korjattua ahkeralla työskentelyllä.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: kubuntu feistyssä ääkköset päin prinkkalaa
« Vastaus #3 : 21.05.07 - klo:00.29 »
Vanhana sitä ei vain jaksa säätää niin paljon kun pitäisi vain saada jotain aikaiseksi.

Miksiköhän minun kokemukseni Ubuntusta ovat aivan päinvastaiset? Ja kyllä, minäkin olen asentanut n+1 versiota Linuxeista. Vasta SuSE 1990-luvun puolella osasi lokaalit heti oikein - kuin myös Ubuntu 2000-luvulla.

Minäkin olen vanha ja väsynyt, en todellakaan enää jaksa säätää - siksi Ubuntu, terminaaleista studioon.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.