Kirjoittaja Aihe: ati näyttis vikaa  (Luettu 4593 kertaa)

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
ati näyttis vikaa
« : 11.05.07 - klo:09.24 »
no terve kaikki alotin tossa just eile käyttää linux ubntuu 7.04 ja mulle tuli toi ongelma etten pysty samaan noit työpöytä tehosteita valittaa vain että komposiitti laaajennettavuus eiole käytössä ja beryliä yritetty lataa mut ku ei oo linkkiä tullu :S
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

juyli

  • Vieras
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #1 : 11.05.07 - klo:10.53 »
ongelma etten pysty samaan noit työpöytä tehosteita valittaa vain että komposiitti laaajennettavuus eiole käytössä ja beryliä yritetty lataa mut ku ei oo linkkiä tullu

Hmmm... ati-ajurit X:ssä riittänevät peruskäyttöön. Jos 3D:tä ja kiihdytystä tarvitaan pitää asentaa ATI:n omat ajurit.
ATI:n ajureiden asennukseen on ohjeet tarjottu moneen kertaa, sekä ohjeet löytyvät myös Ubuntu Tutuksi -wikistä.
Lisäksi on looginen vaihtoehto: Järjestelmä -> Restricted Drivers Manager
Tietysti oli hyvä tietää, mikä ATI:n kortti on käytössä?

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #2 : 11.05.07 - klo:13.18 »
kyseessä on ati radeon express 200m näyttis mutta ajureita en oo löytänyt vai etinkö www.ati.fi
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

juyli

  • Vieras
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #3 : 11.05.07 - klo:16.30 »
kyseessä on ati radeon express 200m näyttis mutta ajureita en oo löytänyt vai etinkö www.ati.fi

Paketinhallinnalla löytyy. Ja ohjeita mm. http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto

Tuolla jo mainitsemallani valikko-ohjelmalla tarjotaan Nvidia-kortille asennettavaksi nämä suljetut 3D-ajurit.
Luulisi, että ATI-kortillekin sieltä voisi löytyä graafinen kikkula hoitamaan homma käsin koskematta?

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #4 : 11.05.07 - klo:19.50 »
no en ole varma mutku kokeilen tota tehosteiden hallinta laittaa niin tulee komponentti laajennus ei käytettävissä
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

kasleht

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #5 : 11.05.07 - klo:21.38 »
feistyssä saa asennettua myös atin ajurit sillä graafisella ohjelmalla.

epatic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • Launchpad
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #6 : 11.05.07 - klo:21.49 »
Mulla ainakin löytyy (siis Feistyssä) Järjestelmä -> Ylläpito -> Rajoitettujen ajureiden hallinta... Koitin sitä tossa käynnistää ja herjas heti: "Laitteistosi ei tarvitse rajoitettuja ajureita." mut mulla löytyy jo Sovellukset -> Apuohjelmat -> ATI Catalyst Control Center, joten oon varmastikin jostain Ubuntu tutuksi tai vastaavasta ohjeesta jo saanu sen asennettua...en tosin valitettavasti pysty enää muistamaan mistä...googlella tai linkkejä seuraamalla olen sen kuitenkin löytäny...  ;D
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...

timinoobie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #7 : 11.05.07 - klo:22.24 »
no en oikee tiiä miten saan noi grafiikat toimii ku mulla on tuo rajoitetut ajurit niin siel se on päällä mut sitku meen tehosteiden hallintaan niin se valittaa komponentti laajenettavuus ei ole käytettävissä mikä voisi olla vikana


ja miten tähä ubuntuu saa javan :D
amd athlon 64 x2 4200+ 2,2ghz 4gt ddr2 ram 160gt kovo ndivia geforce 8400gs 256 ddr2

epatic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • Launchpad
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #8 : 11.05.07 - klo:22.57 »
Java ohjeet löytyy täältä...
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...

epatic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • Launchpad
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #9 : 11.05.07 - klo:23.04 »
Oletko jo kokeillut täältä: http://ati.amd.com/support/driver.html??
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...

epatic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • Launchpad
Vs: ati näyttis vikaa
« Vastaus #10 : 11.05.07 - klo:23.18 »
Oon muuten tainnu tehä omat asennukseni näin...tuo ohje on tosin eri ohjaimelle kun mikä sulla on...

Edit: lukaseppa tuo (jos vaan enkku taittuu...) http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Dapper_Installation_Guide#HP_Notebook_dv5029us_.2F_dv5040us_.2F_zv6000_.2F_dv8000_.2F_nw8440
« Viimeksi muokattu: 11.05.07 - klo:23.25 kirjoittanut epatic »
Computers are like airconditioners. They stop working properly immediatelly when you open Windows...