Kirjoittaja Aihe: Päivän tasalla oleva käyttis  (Luettu 5651 kertaa)

PkT

  • Vieras
Päivän tasalla oleva käyttis
« : 05.05.07 - klo:13.10 »
Otsikko vähän surkee,mutta minkäs voi näin Lauantai aamuna kun järki ei kulje  ;)(Paitsi jättää kirjoittamatta) Kävi tossa vaan mielessä,kun kattelin tota Distrowatch sivua,että onko olemassa mitään Linux jakelua joka päivittyy heti uudempaan ohjelmaan jne... kun päivitystä on saatavilla? Ei sillä että en oo tyytyväinen Ubuntuun mutta jotkut ohjelmat saa sillä 6kk välillä ladattua ja uudempaa onkin jo valmiina.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #1 : 05.05.07 - klo:14.33 »
Kävi tossa vaan mielessä,kun kattelin tota Distrowatch sivua,että onko olemassa mitään Linux jakelua joka päivittyy heti uudempaan ohjelmaan jne... kun päivitystä on saatavilla? Ei sillä että en oo tyytyväinen Ubuntuun mutta jotkut ohjelmat saa sillä 6kk välillä ladattua ja uudempaa onkin jo valmiina.

jos vakaudella ja softan toimimisella ei ole väliä, niin esim. gentoo testing ja debian unstable ovat aika lähellä tuota kuvailemaasi. minulle on itselleni nykyään tärkeämpää, että softa toimii vakaasti ja jos jossain uudessa versiossa on oikeasti jotain todella tärkeää (mikä ei yleensä pidä paikkaansa, jostain syystä ihmiset vain jahtaavat suurempaa versionumeroa) niin se on helppo kääntää ubuntulle vaikkapa juuri debian unstablen lähdekoodeista.
Janne

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #2 : 05.05.07 - klo:15.04 »
Menee offtopikiksi, mutta enpä malta olla kertomatta:

Itse ihmettelin n. vuosi sitten ensimmäisen kerran Linuxsia ja jostain syystä kokeiluun tuli Debian stable. Firefoxista oli juuri hiljakkoin tullut uusi uljas versio ja olin hiukan äimänä kun Debian jakoi ties kuinka vanhaa Firefoxsia.

Tämä hämmästys oli yksi syy miksi Linux kokeilut silloin jäivät.

Nyt olen käytellyt vuodenvaihteen tienoilta Dapperia ja mulla on käytössä vain virallisen jakelun ohjelmia. Eihän nekään uusinta uutta ole, mutta pelittää perkuleen hyvin.

Luulen että kyse on osittain juuri tuosta mihin Jannekin viittasi, eli asenteesta ja halusta saada uusin mahdollinen / tyytyä toimivaan, mutta ei uusimpaan.

Näin.

Mieti miten tähdellistä on saada uusinta vai riittäisikö muutaman kuukauden vanha, mutta toimiva ja taatusti helposti asennettava versio.

PkT

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #3 : 05.05.07 - klo:15.23 »
Niin no joo mainitsin varmaan että olen ihan tyytyväinen tähän Ubuntun paivitys tahtiinkin,mutta joskus haluas kokeilla sitä uudemman ohjelman versiota just nytja heti,eikä 6kk päästä.Esim. toi DVD/CD asema ei itellä ole koskaan ottanut toimiakseen kunnolla.Oikeastaan jos tarkkoja ollaan,niin nyt on 7 asema menossa joka toimii suht hyvin. VAAN 6:tisen kiekkoa mennyt pilalle tässä kuussa!Memorex,Sony,Maxell  Ihan sama merkistä ja poltatko data levyn vai sen ikuisuuksia audio-cd levn. Ja pienellä mahdollisella nopeudella.Nerolinux on tehnyt kyllä hommansa paremmin kuin mikään muu,mutta se maksaa ja haluaisin kärmätä lättyni ihan ilmaisilla ohjelmi(a)lla.Gnomebakerit ja Braserot ei toimi,ei lähellekään.Riesa vaan siksi että joskus,kun se levy pitää kärmätä,niin siihen polttoprosessiin menee se 2 kiekkoa ainakin,vaikka pengot pinnat läpikotaisin naarmuista ja paskasta.No pitää vaan pärjätä :)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #4 : 05.05.07 - klo:16.03 »
Ja pienellä mahdollisella nopeudella.Nerolinux on tehnyt kyllä hommansa paremmin kuin mikään muu,mutta se maksaa ja haluaisin kärmätä lättyni ihan ilmaisilla ohjelmi(a)lla.Gnomebakerit ja Braserot ei toimi,ei lähellekään.Riesa vaan siksi että joskus,kun se levy pitää kärmätä,niin siihen polttoprosessiin menee se 2 kiekkoa ainakin,vaikka pengot pinnat läpikotaisin naarmuista ja paskasta.No pitää vaan pärjätä :)
Minä ainakin kokeilisin sitten jotain minimalistisenpaa
http://bashburn.sourceforge.net/
Ehkä vika on noissa poltto-ohjelmissa (cdrtools) eikä niinkään siinä käyttääkö GnomeBakeria tai Braseroa. Viisaammat korjatkoon.
Tuntuisi jotenkin siltä, että ne epävakaammat vaan aiheuttaisi lisää harmaita hiuksia. Meikäläisen asema se vaan tuntuu puskevan virheetöntä tulosta ulos (k3b) millä tahansa nopeudella DVD/CD:lle. Päinvastoin kuin  windows + Nero.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #5 : 05.05.07 - klo:18.38 »
http://archlinux.org

Gentoo binäärein on joku sanonut.. ainakin toimii hyvin ja nopeasti ja uusinta uutta heti repoissa, esim pidgin on jo siellä näin mainitakseni.

Kuitenkin yhtä vakaa minulla kuin ubuntu.

tmp

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #6 : 05.05.07 - klo:19.15 »
ArchLinux

ArchLinux — smooth and cuddly

Edit:
Nooh Ankka nähtävästi jo asiasta ilmoitellut. Pitäisi käydä threadin viestit tarkemmin läpi ;).
No joka tapauksessa. Itse asentelin juuri tänään Arch Linuxin ja todella hyvältä vaikuttaa. Distron etusivua kannattaa kuulemma lueskella usein, koska siellä ilmoitetaan mahdollisista "hajoamisista".
« Viimeksi muokattu: 06.05.07 - klo:09.10 kirjoittanut tmp »

PkT

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #7 : 05.05.07 - klo:22.09 »
Niin siis gnomebakeria ja Braseroakin olen kokeillut.mutta jos noi Gnomen omat edes toimis kunnolla,niin riittäis mulle.K3b tuppaa jättämään silloin tällöin levyn sisään ja koko kone jumittuu.Hiirtä on turha liikutella kun se hiiri kyllä liikkuu,mutta nuoli ei ja kone ei vastaa käskyihin.Ainut pelastus on topseli pois seinästä.No se on KDE ohjelma ja ite en oikeen oo vielä lämmennyt KDE:lle ainakaan Ubuntun päällä,koska KDE ja Ubuntu ei vaan näköjään sovi yhteen.Vai onko vaan vielä niin nuori projekti? Ubuntu on se minun käyttis Linuxeista ja Gnome se pöytä ;)Turhaa kitinää on kyllä tääkin,mutta köyhällä ei oo varaa ostaa 20 levyä kuukaudessa,että saa poltettua ne noin 10 levyä.Jotai about tohon suuntaan :( Luulen ainakin etta  AMD Sempron 2800+ ja 1G Kingstonin muistia riittää levyn polttamiseen ainakin hitaalla nopeudella?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #8 : 05.05.07 - klo:22.35 »
Turhaa kitinää on kyllä tääkin,mutta köyhällä ei oo varaa ostaa 20 levyä kuukaudessa,että saa poltettua ne noin 10 levyä.Jotai about tohon suuntaan :( Luulen ainakin etta  AMD Sempron 2800+ ja 1G Kingstonin muistia riittää levyn polttamiseen ainakin hitaalla nopeudella?

CD-RW  ;) taitaisi tulla edullisemmaksi jos tuota luokkaa puskee virheellistä tulosta.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

TexLinux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #9 : 05.05.07 - klo:23.31 »
Minulle riittää ihan mainiosti nämä puolivuotiset ubuntu-versiot. Mielestäni ubuntu on riittävän ajan tasalla oleva distro. Olen joskus aiemmin käyttänyt hyvinkin konservatiivisia ja hitaasti päivittyviä lunuxdistroja (esim. slackware). Pääasia on, että ohjelmat toimivat mahdollisimman vakaasti, jotta voin tehdä hommia koneella ilman jatkuvaa äheltämistä ongelmien parissa.
Linux on vapautta!

korppa

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #10 : 06.05.07 - klo:00.23 »
Itse olen huomannut että joskus vanhemmassa distrossa on helpompi asentaa vanhempaa rautaa.

Tuossa löytyy pari konetta, joilla en ole saanut näyttistä kunno asentuun sitten dapperin, mutta breezyssä kaikki toimii täydellisesti.
Eli siis kun asennan breezyn niin kaikki toimii juuri täydellisesti, ja myös sen jälkeen kun päivitän siitä askel kerrallaan feistyyn.
Jos taas alotan asennuksen dapperista tai uudemmasta niin menee heti tappeluks, ja tulos ei kuitenkaan ole miellyttävä.

Tämä ei muuten haittaa, mutta eräs peli, jota tykkäsin vielä vähän aika sitten pelata, oli ongelmallinen. Breezyssä asentui aivan nätisti nuo nvidian legacy ajurit mutta ei uudempien. ja sitten dapperissa päinvastoin että legacyjä ei saanut toimimaan millään mutta virallisemmat ajurit kyllä. Tästä sitten uusimpaan päivitettynä molemmissa toimi 3d kiihdytys, ei legacyillä oli glxgears jopa noin 50fps parempi kuin legacyillä, mutta sitten kun tuli vuoro pelata juurikin tuota yhtä peliä niin ongelma alko. legacy ajurit toimi täydellisesti ja viralliset ei lainkaan..

Tässä sitten aloin miettimään että asennanko vanhat toimivat ajurit ja sitten päivitän koneen, vai asennanko kaikki suoraan uusinta ja tappelen? Joku minua tietävämpi olisi toki saanut kaikki toimimaan suoraan, mutta miksi tappelisin kun tuolla päivittämiselläkin toimii jopa ilman tappeluita.

PkT

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #11 : 06.05.07 - klo:02.20 »
Mä mielummin vetelen niillä menemään mitä asennuksen yhteydessä tulee,en siis oo innostunut hirveenä asentamaan muuta...näytön ajureita ja muita plaa plaa,mutta näyttää siltä että jos jotain haluaa poltella levylle,niin se Nerolinux on pakko asentaa??? No ei voi mitään.Kun ei osaa asialle tehdä ite mitään,niin tulee kysyttyä apua täältä ja apua on yleensä saanut...ehkä....Jos ei oteta huomioon niitä ylimielisiä vastauksia joista tulee vaan paska olo ei muuta."Jee jos mä osaan niin vittuilempa sit muille"...Mut Ubuntu foorum meinki on 9,5/10 hyvä.Kiits!

tmp

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #12 : 06.05.07 - klo:09.20 »
... mutta näyttää siltä että jos jotain haluaa poltella levylle,niin se Nerolinux on pakko asentaa???

No jos se on tällä hetkellä ainoa ohjelma jolla saat poltettua, niin käytä sitä ainakin toistaiseksi.

7. asema, paljon viallisia polttoja, k3b:n jumiutuminen, jne. Mielestäni nuo kuvailemasi ongelmat ovat kyllä sen verran pahoja, että itse ainakin selvittäisin ne ensimmäiseksi. Selvittäisin aluksi tuon k3b:n jumiutumisen.

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #13 : 06.05.07 - klo:09.42 »
PtK .. Mites sulla on kaapeloitu se käristin. IDE-kaapelin päässä pitää olla master ja välissä slave. Tää nyt oli pikkasen jo kaukaa haettu, mutta kaikkea voi kokeilla. Ja jos se käristin on ainoa asema kaapelissa slavena, muuta se masteriksi. Lisäksi on suositeltavaa, että polttava olisi yksin kaapelissa. (ei koske SCSI-laitteita). 80-kaapeli tietty kans käyttöön ja tarkasta se kaapelin kunto. Ja tarkasta BIOS-asetukset. Tosin toi hyytyminen viittais johonkin käyttöjärjestelmän vikaan.
Itellä on USB-kaapelin päässä Belkinin kotelossa Samsung, jota sit kuljetan koneiden välillä. Eikä mitään ongelmia. K3B poltto-softana Linux-koneissa. 1 Ubuntu, 1 Kubuntu ja 1 Debian 4.0 läppärissä. Ja läåärissä karvan alle 200 megaa muistia. Muissa koneissa giga.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #14 : 06.05.07 - klo:10.53 »
K3b tuppaa jättämään silloin tällöin levyn sisään ja koko kone jumittuu.
Polttaako k3b muuten hyvin, siis niin ettei tule susia?
Tuo jumiutuminen voi johtua aRtsiSta (kde:n äänipalvelin), koska k3b haluaa polton lopuksi soittaa sen idioottimaisen fanfaarin.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #15 : 06.05.07 - klo:11.09 »
K3b tuppaa jättämään silloin tällöin levyn sisään ja koko kone jumittuu.
Polttaako k3b muuten hyvin, siis niin ettei tule susia?

tämä on kyllä tietyllä tapaa mielenkiintoista, sillä kuvittelin epäonnistuneiden polttojen jääneen viime vuosituhannelle. tai oikeastaan olen kuvitellut niiden loppuneen siihen kun kaikki asemat ja polttosoftat alkoivat tukemaan näitä burnproof/justlink/losslesslink/jne. tekniikoita. toki tuossa en ota huomioon nirso asema + erittäin halvat/huonot aihiot. niihin tyhjiin levyihinkin kannattaa ihan oikeasti panostaa (ei mitään, mahdollisesti brändattyjä, ritekin tai minkään muun halpavalimistajan valmistamia aihioita).
Janne

PkT

  • Vieras
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #16 : 07.05.07 - klo:11.40 »
K3b:tä en nyt oo vähään aikaan käyttänyt kun toi Gnome on mun mielesta selkeempi ja muutenkin toimii paremmin. Braseroa kokeili 2 kertaa,ohjelma sammui juuri ennen kuin olis päässyt painamaan polta nappia.Yleensä tavara käristyy levylle,mutta levyn päättely (lead out) tuottaa sen ongelman.Lead out alkaa mutta asema tai mikään ei tee mitään.Vaikka polttaisit vaan vähän tavaraa levylle,niin saattaa jättää polttamasta.Tämä ei kylläkään tapahdu aina.Gnomen omat ohjelmat Serpentine on tosii hidas ja mp3 audio levyksi,varsinkin wav audio levyksi saattaa kaataa koko ohjelman ja se Gnomen data poltto ohjelma ei välillä tunnista levyä oikein tai jotain sinnepäin.esim. 650MB ei mahdu 700MB levylle,kuin joskus hyvinä päivinä.Tokihan toi asema voi olla menossa rikki onhan sillä vuosia 2 takana.No toimii toi Nerolinux,niin kärmäillään sillä sillä aikaa.Muutenkin on käynyt mielessä ostaa uus asema,niin näkee sitten.Ai joo johdotukset ja jumpperit on oikein asema masterina omassa letkussa ja kovo masterina omassa.Muita asemia ja kovoja ei oo.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Päivän tasalla oleva käyttis
« Vastaus #17 : 07.05.07 - klo:16.21 »
ArchLinux

ArchLinux — smooth and cuddly

Edit:
Nooh Ankka nähtävästi jo asiasta ilmoitellut. Pitäisi käydä threadin viestit tarkemmin läpi ;).
No joka tapauksessa. Itse asentelin juuri tänään Arch Linuxin ja todella hyvältä vaikuttaa. Distron etusivua kannattaa kuulemma lueskella usein, koska siellä ilmoitetaan mahdollisista "hajoamisista".
Minäkin käytän Arch Linuxia. Ei ole nopea päivitystahti mikään ongelma kun on nopea netti. :)
alias vililikku