Kirjoittaja Aihe: Irroitettavat mediat (USB) ja käyttöoikeudet  (Luettu 2221 kertaa)

rationaalinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Irroitettavat mediat (USB) ja käyttöoikeudet
« : 19.04.07 - klo:21.56 »
Tervehdys,

ongelmani on seuraavanlainen:
koneella on useita käyttäjiä, joiden pitäisi pystyä käyttämään CDROM-asemaa ja USB-flash-muistitikkuja. Itse olen koneen pääkäyttäjä "sudo" -oikeuksin. Muistitikut mountaantuvat käyttäjästä riippumatta aina vain omilla ja root :n oikeuksilla. Olen merkinnyt muutkin koneen käyttäjät "audio, cdrom, floppy, plugdev" -ryhmiin.

Olen myös kokeillut muuttaa itse muistitikun(kansion) oikeuksia, mutta ne eivät tahdo millään säilyä, vaikka muistitikkua ei irroittelisikaan. Toisekseen tästä ei ole mitään pysyvää iloa, sillä muistikkua ei välttämättä tökätä aiina samaan usb-väylään.

Ideoita ongelman ratkaisemiseksi?

//t: Rationaalinen

noonas

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Irroitettavat mediat (USB) ja käyttöoikeudet
« Vastaus #1 : 20.04.07 - klo:09.29 »
Moikka

Kokeillaas näin:

1. Laita kaikki käyttäjät samaan ryhmään; esimerkiksi users:
Järjestelmä -> Ylläpito -> Käyttäjät ja ryhmät
tai sitten päätteen avulla:
Koodia: [Valitse]
sudo adduser 1. käyttäjä users
sudo adduser 2. käyttäjä users

2. Siirrytään /media-kansioon päätteellä:
cd /media

3. Omistuksen vaihto onnistunee seuraavasti:
sudo chgrp users /KOHDE_KANSIOSSA_MEDIA -R
4. Oikeudet kuntoon komennolla:
sudo chmod 775 /KOHDE_KANSIOSSA_MEDIA -R
Terveisin noonas

rationaalinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Irroitettavat mediat (USB) ja käyttöoikeudet
« Vastaus #2 : 03.05.07 - klo:20.32 »
Ongelma korjaantui lisäämällä kaikki käyttäjät plugdev ja cdrom(varmuuden vuoksi) ryhmiin, kuten epäilinkin.
Tämän lisäksi käyttöoikeuksien muutokset vaativat koneen boottauksen, jotta käyttöoikeudet päivittyivät myös HAL :n puolelle;-).

Konetta ei tule boottailtua jatkuvasti ja olen tottunut Linux :n puolella, että käyttöjärjestelmään pystyy tekemään melko massiivisiakin muutoksia ja päivityksiä ilman koneen uudelleen käynnistämistä.

Ensi kerralla kokeilen boottausta ensin ja kyselen vasta sitten. Joonas, kiitos vastauksesta.

//t: Rationaalinen