Kirjoittaja Aihe: Kannettavan näyttö jää mustaksi  (Luettu 2171 kertaa)

Paako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Kannettavan näyttö jää mustaksi
« : 14.04.07 - klo:10.32 »
Olen epätoivoisesti yrittänyt saada Ubuntua kannettavaan,mutta näyttö jää mustaksi kun x käynnistyy, eli alkutekstit ja Ubuntu-logo näkyy, mutta siihen sitte jääkin. Kone kyllä käynnistyy loppuun saakka ja äänet kuluu ja verkko lähtee toimimaan. Asennusta olen kokeillu tehdä monella tavalla mm. Edgy liveä ja alternatea, Feistyllä samoin ja jopa kokeilumielessä Mandriva Live. Kaikilla sama juttu. Edgyssä recoverymodessa nanolla katelin xorg.conffia ja näytönohjaimeksi tunnistaa Mobility Radeon X700 ja näytöksi generic display, 1280x800 resoluution. Mitä pitäisi tehdä jotta saisin näytön toimiin. KOne on Acer Aspire 1691Wlmi intelin Pentium M730, Intelin 915GM piirisarjalla ja mobility radeon X700 64Mb omalla muistilla

fpsg6

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Kannettavan näyttö jää mustaksi
« Vastaus #1 : 20.04.07 - klo:12.15 »
Asensin viikko sitten ensimmäisen Linuxin(6.06 Dapper)läppäriin,teki aluksi ihan samaa,eli äänet sain kuulumaan jonka jälkeen vähänaikaa vielä raksutti ja jäi siihen.Niinkin yksinkertainen ratkaisu oli että valitsin asennuskohdasta toisen rivin(oliko se nyt "lataa ubuntu turvallisessa graafisessa tilassa"tjsp,sen jälkeen asennus onnistui.

niemiis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kannettavan näyttö jää mustaksi
« Vastaus #2 : 21.04.07 - klo:16.46 »
Mulla oli samaa ongelmaa ton ubuntu feistyn kanssa, sain ongelman korjattua kun tein näin:

1. Käynnistin ubuntun cd:ltä sopivalla resolla (jostain syystä perus vga-asetus jumitti koneen)
2. Kun ubuntu oli laitaillut itsensä ja käynnistysääni kuului, mutta ruutu edelleen mustana, menin terminaaliin painamalla ctrl-alt-F1
3. Asensin atin ajurit
           sudo apt-get update
           sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
4. Konffasin ajurin asetukset
           sudo aticonfig --initial
           sudo aticonfig --overlay-type=Xv
5. Menin takaisin graafiselle puolelle (jossa siis pelkkää mustaa) painamalla alt-ctrl-F7
6. Käynnistin Xserverin uudestaan painamalla ctrl-atl-backspace

Ja sitten näkyi kuva.. itkun meinasin jo tirauttaa kun ei meinannu millään onnistua :)

Paako

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Kannettavan näyttö jää mustaksi
« Vastaus #3 : 22.04.07 - klo:08.57 »
Kokeilin tuossa juurikin Feistyä asentaa ja muuten menee hienosti, mutta antaa vaan herjan "screen not found"

niemiis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kannettavan näyttö jää mustaksi
« Vastaus #4 : 23.04.07 - klo:08.20 »
Joo, mulla tuli sama ongelma. Se ilmeisesti koittaa ladata xorg.confissa jotain kamaa väärin. Nyt pitäis enää keksiä että mitä sinne pitäis laittaa, jotta se toimis.
Kerran sain sen lähtemään käyntiin, mut sit rupesin ahneeksi ja pilasin kaiken :D