Kirjoittaja Aihe: Can't access tty  (Luettu 2360 kertaa)

Jamak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Can't access tty
« : 13.04.07 - klo:12.31 »
Hei,

Tänäisen Ubuntu-päivityksen jälkeen en ole päässyt kirjautumaan koneelle. Käynnistettäessä Ubuntu-logo näkyy hetken, mutta oranssi palkki logon alla ei edisty kuin vähän. Sitten tulee ilmoitus:

BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-3ubuntu3) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs)

Googlasin netistä ja näyttää, että aika monella on ollut sama ongelma, mutta ratkaisua ei tunnu löytyvän mistään. Osaisikohan joku foorumilla antaa vinkkejä millä ongelman saisi pois? ???
Käytössä Ubuntu 7.04 Feisty Fawn Herd5.
Oma mokani tietysti siinä mielessä ettei kukaan ole käskenyt käyttämään betan esiversiota! Mutta kun "living on the edge" on niin hauskaa  ;D (ainakin niin kauan kuin osaa korjata ja säätää itse).
Toivottavasti ei tarvitse asentaa uudestaan koko käytistä, kaikesta datasta ei ole varmuuskopioita... :(

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Can't access tty
« Vastaus #1 : 13.04.07 - klo:13.02 »
Itselläni tuli sama ongelma kannettavassa koneessa (pöytäkoneessa ei ongelmaa). Boottaa kone joltain Live CD:ltä (itse käytin 6.06.1:n asennus-CD:tä) ja tee näin:

Koodia: [Valitse]
# sudo -s
# mount /dev/hda1 /mnt
# cd /mnt/boot
# ls
[ tässä näkyy joku initrd-tiedosto ja sen varmuuskopio ]
# mv initrd.img-2.6.20-14-386.bak initrd.img-2.6.20-14-386
# cd
# umount /mnt
# reboot

Jamak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Can't access tty
« Vastaus #2 : 13.04.07 - klo:15.46 »
Itselläni tuli sama ongelma kannettavassa koneessa (pöytäkoneessa ei ongelmaa). Boottaa kone joltain Live CD:ltä (itse käytin 6.06.1:n asennus-CD:tä) ja tee näin:

Koodia: [Valitse]
# sudo -s
# mount /dev/hda1 /mnt
# cd /mnt/boot
# ls
[ tässä näkyy joku initrd-tiedosto ja sen varmuuskopio ]
# mv initrd.img-2.6.20-14-386.bak initrd.img-2.6.20-14-386
# cd
# umount /mnt

# reboot

Tämä tosiaan auttoi! Lämmin kiitos sinulle mk1970. :D

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Can't access tty
« Vastaus #3 : 20.04.07 - klo:00.57 »
Mulla kävi sama juttu. Kyseessä siis päivitys Edgy -> Feisty. Taustoista sen verran että en vaihtanut sources.list:n edgyjä feistyiksi vaan korvasin kaiken "Ubuntu tutuksi" - kirjasta saamillani riveillä.

Toisaalta mulla on myös mdadm / raid päällä.

Recovery-modeen käynnistäminen herjasi jotain levyn  UID=ASDFASDFASDFASDFASDFASDFASDFASDFASDFASDF puuttumisesta/olemattomuudesta. Ja sitten siis tuli tuo sama cant access tty.

No tulipahan koettua samaa avuttomuuden tunnetta kuin aikanaan DOSin kanssa tai "linux-uran" alkutaipaleilla. Noilla mikälieolikaan-debian-bash komennoilla kun ei juurikaan saanut aikaan, eikä kai ollut tarkoituskaan.

Onkos kellään tietoa mistä tällainen johtuu? Onko se tuo raid?

Seiskakympisen ämkoon perusteella löytyi ketju ubuntu-se:sta, jossa samaa asiaa käsitellään: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8089.0.html

Koetan huomenissa, kun saan töistä kannettua live-cd:n tänne kotiin. Ei megaisella yhteydellä viitsi ladata tuollaisia...