Kirjoittaja Aihe: ubuntu 7.04 ja radeon 7500 tv out ongelma.  (Luettu 2413 kertaa)

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
ubuntu 7.04 ja radeon 7500 tv out ongelma.
« : 19.04.07 - klo:20.48 »
Elikkä päätin tänään asentaa ubuntun, tavoitteenani päästä windowsista eroon kokonaan. Ensimmäinen ongelma tuo, kuinka saan näkymään esim. elokuvat telkkaristani? Kuva näkyy vielä buutatessa, mutta kun tulee kirjautumisruutu niin alkaa näkymään vaan valkoisia ja mustia poikkiviivoja mitkä "rullaavat" yläältä alaspäin. Jostain resoluutiota pitäisi saada vaihdettua? Kyseessä siis Ati Radeon 7500
Apua todella kaivattaisiin, eräänlainen leffariikki kun olen :)
Aikaisempaa linux kokemusta ei juurikaan ole.

akaihola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: ubuntu 7.04 ja radeon 7500 tv out ongelma.
« Vastaus #1 : 19.04.07 - klo:21.54 »
ATI on minun kokemukseni mukaan huonoin valinta näytönohjaimeksi Linux-koneeseen. Minulla on mediakoneessa Radeon 9200, ja sen kanssa on ollut kaiken aikaa ongelmia. ATI:n oma fglrx-ajuri toimi joten kunnes lakkasi tukemasta 9200-sarjan kortteja. Vanhemmat versiot taas eivät toimi yhteen Edgyn Xorg:in kanssa. Siinä välissä oli versioita, joissa kuvaa ei saanut lainkaan, se oli pystysuuntaan venynyt, tai primäärinäytön värit olivat aivan pielessä. Pahin showstopper ennen 9200-tuen päättymistä oli tämä: http://ati.cchtml.com/show_bug.cgi?id=309

Tällä hetkellä otan ulos TV-kuvaa 800x600-resoluutiolla avoimella radeon-ajurilla, jonka olen päivittänyt jonkun ystävällisen sielun tekemällä patchilla. Jos muistan oikein, kysymys on tästä patchista: http://www.ece.auckland.ac.nz/~wsun013/tvout/index.html

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: ubuntu 7.04 ja radeon 7500 tv out ongelma.
« Vastaus #2 : 19.04.07 - klo:21.59 »
Paras valinta on tosiaan Intelin integroidut grafiikat tällä hetkellä, ja NVIDIAnkin suljetut ajurit ovat paljon paremmat kuin ATI:n.

Itselläni on kuitenkin myös ATI:n X800 GTO -kortti, jota käytän Ubuntun oletusajureilla (avoimen koodin), lisäksi minulla on tuollainen adapteri jolla saa VGA-ulostulosta muunnettua esim. TV-signaaliksi. Siitä saa myös toisen uloslähdön monitoria varten halutessaan, mutta itse käytän DVI-ulostuloa monitorille ja VGA-ulostuloa tuota adapteria varten jos tarvitsen analogista ulostuloa.

pasipasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
  • Kubuntu Feisty
    • Profiili
Vs: ubuntu 7.04 ja radeon 7500 tv out ongelma.
« Vastaus #3 : 20.04.07 - klo:01.10 »
Dapperin aikoihin säädin läppärin atin (x700) toimimaan television kanssa s-video-piuhalla. Olihan se melkoista säätöä ja piti sisällään xorg.conffin kanssa kikkailua. Sain kuitenkin videot näkymään televisiossa oikein. Ensin näkyivät cropattuina, kuten tuossa bug-reportissa on kuvattu, mutta jollain säädöllä pääsin siitäkin eroon.
chijin @ ircnet & freenode