Kirjoittaja Aihe: Ei 64-bittistä Intelille "Ubuntu Suomessa"  (Luettu 2235 kertaa)

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
Ei 64-bittistä Intelille "Ubuntu Suomessa"
« : 11.04.07 - klo:17.46 »
Moi.
Katselin tuossa Ubuntu Suomen lataussivua mahdollisen 64-bittisen Feistyn asentamista pohjaten.
Minulla on Intelin Core 2 Duo -mallisarjan prosessori, joka tukee 64-bittistä käskykantaa EM64T.
Se on suoritinarkkitehtuuriltaan toisaalta x86.

Ubuntu Suomen lataussivu http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Ubuntu_CD antaa selkeästi ymmärtää, että x86-prosessorit lataavat tästä ja AMD64-prosessorit tästä.
Ubuntun 64-bittinen versio avautuu ladattavaksi kuitenkin vain tuon AMD64-linkin kautta, eli muun kuin AMDn 64-bittisen suorittimen omistajia ohjeistetaan lataamaan 32-bittinen versio.

Kun asiaan perehtyy ubuntun kansainvälisen pääsivun kautta www.ubuntu.com niin tilanne on toinen.
Intelin ja AMDn 64-bittisille versioille tarjotaan samaa levykuvaa. Tämä levykuva on nimetty päättyen ...-amd64.iso.
Toisinsanoen, se on aivan sama kuin mitä Ubuntu Suomesta saa AMD linkin kautta.

Asia pitäisi ehdottomasti korjata. Tiedän että kukaan teistä ei ole tästä asiasta varmaankaan vastuussa, ja että Canonicalin edustajat (tai ketkä sivusta nyt vastaavatkin) eivät tätä lue. Saimpahan nyt kuitenkin purkaa tuntojani ja tuoda ongelman "julkisuuteen".
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Timo Jyrinki

• Sr. Member
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Ei 64-bittistä Intelille "Ubuntu Suomessa"
« Vastaus #1 : 11.04.07 - klo:18.43 »
Moi! Ihan yhteisö tätä Ubuntu Suomi -sivustoa ylläpitää, ja minä sen alulle olen pannut. Eli ei Canonical muuta tee kuin tarjoaa palvelimen.

Asia korjattu, syyhän oli siinä että itse tekniikka/arkkitehtuuri on "AMD64", jonka markkinointinimenä Intel käyttää muuta nimeä koska ei halua antaa meriittiä kilpailijalleen.

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.04.07 - klo:18.51 »
Ai niin on asia.
Hieno juttu, korjaus on mielestäni hyvä.

Kiitos huomiosta!
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Toni Alenius

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.04.07 - klo:09.43 »
lisäisin vielä, ettei sillä ole P*skaakaan väliä, vaikka prosessorin nimi ja malli olisi mikä, kunhan se on 64bittinen ja noudattaa x86 -arkkitehtuuria, niin 64bit -Ubuntu toimii, sama pätee periaatteessa uusiin Intel-Maceihin: jos prossu on x86, silloin koneessa toimii x86:delle tehty käyttöjärjestelmä, ainoastaan laiteajurit voivat olla ongelmallisia.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD