Kirjoittaja Aihe: Äänikortit ojennukseen!  (Luettu 2300 kertaa)

pertza

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Äänikortit ojennukseen!
« : 25.01.07 - klo:19.47 »
Ubuntun (6.10) asennuksessa jäi kummittelemaan emolevylle integroitu äänikortti (AC97 Audio), jonka olin poistanut biosissa ennen asennukseen ryhtymistä. Tarkoituksena on käyttää ainoastaan SB Live! korttia normaaliin kuunteluun ja Logitechin 350 headsettiä Skypeä/Ekigaa käytettäessä. /proc/asound/cards tiedosto näyttää tällä kertaa seuraavalta

Koodia: [Valitse]
0 [Live           ]: EMU10K1 - SB Live 5.1 [SB0220]
                      SB Live 5.1 [SB0220] (rev.10, serial:0x80651102) at 0xa000, irq 201
 1 [Headset        ]: USB-Audio - Logitech USB Headset
                      Logitech Logitech USB Headset at usb-0000:00:10.2-2, full speed
 2 [V8237          ]: VIA8237 - VIA 8237
                      VIA 8237 with ALC655 at 0x1000, irq 209

Käynnistyksen yhteydessä SB Live ja VIA 8237 vaihtavat sattuman varaisesti paikkoja keskenään, joten .asoundrc tiedoston asetukset ovat myös pielessä. Logitechin kuulokkeet ovat sentään pysyneet samalla paikalla kortti ykkösenä. SB ja Logitech toimivat hyvin, kunhan korttien paikat olisivat aina samat.

Mitenkä VIA8237:n saa poistettua tai kortit pysymään "paikoillaan". Tarvittavia lisätietoja annan, kunhan tiedän mitä tarvitaan.

Vielä taustoja asennuksesta. Aloitin Ubuntuun tutustumisen XP:N rinnalla viime vuoden lopulla ja aika pian huomasin tämän olevan sopiva "peli" minun tarpeisiin. Testailin eri ohjelmia ja hain sopivaa kokoonpanoa. Lopuksi tein asennuksen uudelleen alusta pitäen ja siirsin XP:n pyörimään VMwaren serveriin. Tein asennuksen tyhjälle levylle (hda), mutta tuo testaus asennus oli kuitenkin backuppina  (hdc) ja  testailun aikana tuo emolle integroitu äänikortti oli toiminnassa (siis ainoana korttina). Nyt tuo hdc levy on osioitu uudelleen ja vanha asennus hävitetty.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Äänikortit ojennukseen!
« Vastaus #1 : 26.01.07 - klo:01.41 »
Mitenkä VIA8237:n saa poistettua

disabloi se biosista tai blacklistaa kortin ajuri jolloin sitä ei ladata lainkaan.

tai kortit pysymään "paikoillaan". Tarvittavia lisätietoja annan, kunhan tiedän mitä tarvitaan.

voit tietty myös editoida tiedostoa /etc/modprobe.d/alsa-base ja lisätä ko. kortin ajurille entryn tiedoston loppuun aivan kuten siellä on niitä muitakin rivejä:
Koodia: [Valitse]
options korttisi-ajuri index=-2
jolloin ko. kortin ajuri ladataan viimeisenä ja se saa väkisinkin viimeisen indeksin alsan listassa ja sb live pysyy oletuskorttina.
Janne

pertza

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Äänikortit ojennukseen!
« Vastaus #2 : 26.01.07 - klo:07.22 »
Kiitos vastauksesta Janne!

VIA8237 kortin ajuri on nyt poistunut järjestelmästä blacklistin ansiosta. Näin tuoreena Ubuntun käyttäjänä piti vähän aikaa selvitellä tuota blacklistin käyttöä, mutta äkkiä se löytyi tämän foorumin avulla (/etc/modprobe.d/blacklist).

Olen disabloinut VIA8237 (AC97 Audio) kortin emolta ennen asennukseen ryhtymistä. Se minua ihmetyttikin, mistä Ubuntun asennus kaivoi sen esille.

Nyt alkaakin kaikki olla kunnossa (parin kuukauden projekti) ja voin vähitellen palata perheen pariin  ;)

SamuliK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Äänikortit ojennukseen!
« Vastaus #3 : 05.04.07 - klo:13.20 »
Mulla on hieman vastaava ongelma: USB-kuulokkeet toimivat, eli löytyvät ja Sound Preferences -ikkunan Test-toiminto antaa piippausta kuulokkeisiin. Mikään muu ohjelma (kuin tuo testi) ei kuitenkaan anna ääntä kuulokkeisiin, vaan aina koneen omista kaiuttimista. Sound Preferences -kohdasta kaikkiin on valittu "USB Audio", mutta ei... Auttaisikohan integroidun äänikortin blacklistaaminen? Vai lakkaavatko silloin kaikki äänet kuulumasta? Näin hyvin on tekniikka hallussa :-)

Jos pitää blacklistata, niin mistä löytää moduulin "nimen", eli mitä pitää kirjoittaa blacklistaan?

Maailman foorumeilla tuntuu olevan monella sama ongelma. Ratkaisua ei vain tahdo löytyä. Joku ehdottaa kernelin kääntämistä ilman tukea äänikortille, mutta tuollainen menee oman ymmärrykseni ja jaksamiseni ohi jo...

(Käytän Feistyn betaa)

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Äänikortit ojennukseen!
« Vastaus #4 : 06.04.07 - klo:22.45 »
Minulla on tuo sama ongelma usb-kuullokkeiden kanssa, ja käytössä 6.10.. En ole myöskään löytänyt apua, eli olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi kertoa vastauksen...