Kirjoittaja Aihe: Kubuntu ja Ununtu 6.06.1 amd 64bit Live cd sekä tavallinen asennus jumiutuu  (Luettu 2290 kertaa)

kohozga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Heti kärkeen pitää todeta, että ole aivan aloittelija linux ympäristössä

Olen yrittänyt tehdä live cd asennusta molemmissa jakeluissa, mutta kone jumiutuu aina "alkulatausten" jälkeen tulevaan ruutuun jossa latauspalkki ei lähde liikkumaan.
Olen kokeillut myös Kubuntun alternate versioita jonka olen saanut asentumaan, mutta varsinainen kubuntu ei starttaa startx komennolla vaan ruutuun ilmestyy seuraavanlainen virhe:

Fatal server error:
no screens found
XIO: fatal IO error 104 (connection reset by peer) on x server "0,0"
after 0 request (0 known processed) with 0 event remaining

Olen kokeillut myös lisätä live cd:n alkuvalikon other options kohtaa (F6) "live acpi=off" ja olen poistanut splashin mutta silti asennus jumiutuu

Asennus on yritetty tehdä yhdelle itsenäiselle kovolle (40 gb)

Laitteisto muuten

Athlon 64 3700+
2 gb DDR
ati x850xt pe  pcie
asrock dual sata-2   (tässä emossahan on sekä agp, että pcie väylä, joten voisiko se olla ongelman lähde)

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Jos olet saanut kubuntun alternate version asentumaan, voit yrittää päivittää sen komentoriviltä.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgrade
Jos startx ei toimi, on luultavasti ongelmia näytönohjaimen kanssa.
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phighAjuriksi voisi kokeilla aluksi vesaa, jolla graafinen istunto luultavasti toimii.

kohozga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Jos olet saanut kubuntun alternate version asentumaan, voit yrittää päivittää sen komentoriviltä.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgrade
Jos startx ei toimi, on luultavasti ongelmia näytönohjaimen kanssa.
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phighAjuriksi voisi kokeilla aluksi vesaa, jolla graafinen istunto luultavasti toimii.

Kubuntu alternate asennettu ja noi neuvotut päivitykset asennettu
vesa kokeiltu, mutta startx antaa silti tuon saman IO virheen :-[

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Tässä on samanlainen ongelma.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/casper/+bug/64923

En osaa itse ehdottaa muuta kuin kommentin lisäämistä tuohon bugiraporttiin. Virheilmoitus ja alternate asennuksen onnistuminen on hyvä lisätieto. Nopeaa palautetta bugiraportteihin saa #ubuntu-bugs irc kanavalla freenode palvelimella.

joopasejoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Heipä hei.
Tämä näyttäisi olevan oikea palsta kertoa omista kokemuksista 64bittisen linuxin kanssa.
Ja olen aloittelija näissä linuxin hommissa.

Ja ensin tässä vähän rautapuolta:

Suoritintyyppi   AMD Athlon 64  2200 MHz 3700+ San Diego S939 L2-välimuisti 1 MB
Emolevy             Asus A8N-SLI Deluxe bios versio 1016
Näytönohjain  ATI Radeon X850 XT Platinum (R480)
Muisti               2 Gb
Kovalevy          1kpl Sata ja 1kpl Ide

Eli homman nimi on se etten ole ikinä saanut minkäännäköstä 64bittistä versiota Linuxista toimimaan.
Ja mielenkiinto olisi erittäin suuri koska haluaisin nähdä miten 64bit käyttöjärjestelmä toimii ja kuinka paljon se ottaa prosessorista irti, ja olen sitä mieltä että tämä linux olisi paras vaihtoehto, eritoten LiveCD:t jotka ovat erittäin helppokäyttöisiä ja ilmaisia :D

Viimeisin kokemus oli tuon Ubuntu 7.04 BETA:n kanssa, eli latasin sen ja laitoin levyn koneeseen ja käynnistin, kaikki ok mutta sitten kun valitsin sen "Käynnistä tai asenna" vaihtoehdon niin näyttö meni virransäästötilaan ja homma oli siinä :D
Joten otin sitten 32bittisen version ja tein samat hommat mutta ei mitään ongelmaa, se käynnisty Ok ja toimi erittäin hienosti.

Eli nyt olisi apu tarpeen. Oletan että syy johtuu tuosta minun prosessorista.
Onko olemassa mitään Linuxin sivuja mistä näkee että mitä prosessoreja nuo 64bittiset käyttikset tukee?

Kiitos.


Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Heipä hei.
Tämä näyttäisi olevan oikea palsta kertoa omista kokemuksista 64bittisen linuxin kanssa.
Ja olen aloittelija näissä linuxin hommissa.

Ja ensin tässä vähän rautapuolta:

Suoritintyyppi   AMD Athlon 64  2200 MHz 3700+ San Diego S939 L2-välimuisti 1 MB
Emolevy             Asus A8N-SLI Deluxe bios versio 1016
Näytönohjain  ATI Radeon X850 XT Platinum (R480)
Muisti               2 Gb
Kovalevy          1kpl Sata ja 1kpl Ide

Eli homman nimi on se etten ole ikinä saanut minkäännäköstä 64bittistä versiota Linuxista toimimaan.
Ja mielenkiinto olisi erittäin suuri koska haluaisin nähdä miten 64bit käyttöjärjestelmä toimii ja kuinka paljon se ottaa prosessorista irti, ja olen sitä mieltä että tämä linux olisi paras vaihtoehto, eritoten LiveCD:t jotka ovat erittäin helppokäyttöisiä ja ilmaisia :D

Viimeisin kokemus oli tuon Ubuntu 7.04 BETA:n kanssa, eli latasin sen ja laitoin levyn koneeseen ja käynnistin, kaikki ok mutta sitten kun valitsin sen "Käynnistä tai asenna" vaihtoehdon niin näyttö meni virransäästötilaan ja homma oli siinä :D
Joten otin sitten 32bittisen version ja tein samat hommat mutta ei mitään ongelmaa, se käynnisty Ok ja toimi erittäin hienosti.

Eli nyt olisi apu tarpeen. Oletan että syy johtuu tuosta minun prosessorista.
Onko olemassa mitään Linuxin sivuja mistä näkee että mitä prosessoreja nuo 64bittiset käyttikset tukee?

Kiitos.
Ongelmasi ei varmaankaan johdu niinkään prosessorista, (AMD:n ja Intelin kaikki prosessorit ovat nykyisin x86 -arkkitehtuurin mukaisia), kuin tuosta ATista, 32bit -versiossa on varmaankin paremmat ajurit ATille (mikä ei kerro mitään ajurien tasosta), valitse käynnistyksessä VGA -tila, tai "Turvallisesti Graafinen tila" tms. mikä se nyt olikaan ja koita uusiksi.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

kohozga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Heipä hei.
Tämä näyttäisi olevan oikea palsta kertoa omista kokemuksista 64bittisen linuxin kanssa.
Ja olen aloittelija näissä linuxin hommissa.

Ja ensin tässä vähän rautapuolta:

Suoritintyyppi   AMD Athlon 64  2200 MHz 3700+ San Diego S939 L2-välimuisti 1 MB
Emolevy             Asus A8N-SLI Deluxe bios versio 1016
Näytönohjain  ATI Radeon X850 XT Platinum (R480)
Muisti               2 Gb
Kovalevy          1kpl Sata ja 1kpl Ide

Eli homman nimi on se etten ole ikinä saanut minkäännäköstä 64bittistä versiota Linuxista toimimaan.
Ja mielenkiinto olisi erittäin suuri koska haluaisin nähdä miten 64bit käyttöjärjestelmä toimii ja kuinka paljon se ottaa prosessorista irti, ja olen sitä mieltä että tämä linux olisi paras vaihtoehto, eritoten LiveCD:t jotka ovat erittäin helppokäyttöisiä ja ilmaisia :D

Viimeisin kokemus oli tuon Ubuntu 7.04 BETA:n kanssa, eli latasin sen ja laitoin levyn koneeseen ja käynnistin, kaikki ok mutta sitten kun valitsin sen "Käynnistä tai asenna" vaihtoehdon niin näyttö meni virransäästötilaan ja homma oli siinä :D
Joten otin sitten 32bittisen version ja tein samat hommat mutta ei mitään ongelmaa, se käynnisty Ok ja toimi erittäin hienosti.

Eli nyt olisi apu tarpeen. Oletan että syy johtuu tuosta minun prosessorista.
Onko olemassa mitään Linuxin sivuja mistä näkee että mitä prosessoreja nuo 64bittiset käyttikset tukee?

Kiitos.


Laitteistosi näyttää olevan lähes identtinen omani kanssa ja ongelmatkin ovat täysin samoja, joten jotain apuja osaan antaa vaikka olenkin täysin aloittelija. Minulla ainakin ongelmaksi live cd:llä osottautui tuo "ati" ajuri, joka ei jostain syystä suostunut toimiaan ko. näytönohjaimella 6.06 / 6.10:ssa. Joku pätevämpi voi kertoa josko noita näyttiksen kännistystietoja pystyy muokkaamaan F6:lla Lice-cd:ssä. Asennus onnistuu text-modessa, mutta asennuksen jälkeen ati ajuri pitää muuttaa fglrx:ksi  /etc/X11/xorg.conf:sta, jotta X-lähti käyntiin

Itsekin asensin Feistyn eilen ja sama näytön pimenemis ongelma LIve-cd:llä.  Turvauduin taas text-modeen ja asennus meni läpi heittämällä. Ongelmana on vaan ollut, etten saa 3d kiihdystä toimimaan millän ajureilla, mutta eiköhän sekin ratkea aikanaan.