Kirjoittaja Aihe: Mplayerin ääniongelma  (Luettu 2257 kertaa)

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Mplayerin ääniongelma
« : 20.03.07 - klo:19.00 »
Terve.

Olisi tarkoitus katsoa leffaa koneelta, mutta ongelmaksi muodostuu joko äänten kuulumattomuus tai huono kielipää. ;)

Haluaisin katsoa elokuvia Mplayerin avulla, mutta kun en saa siitä millään ilveellä ääniä ulos. Hieman kurjaa katsella videota ilman ääniä. Totemissa kyllä kuuluvat äänet, mutta kun se ei taas tue tekstityksiä (.sub tiedostoja). (Olisihan se hyvää kielellistä harjoitusta katsoa elokuvia ilman subeja.)

Ääniongelmaa olen koittanut ratkaista hakemalla tältä foorumilta neuvoja, mutta ilman tulosta. Olen tehnyt seuraavia asioita saadakseni äänet kuulumaan:
* Tappanut ESD:n
* Ottanut äänten softamiksauksen käyttöön tämän mukaan: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2681.msg18424#msg18424
* Ubuntu Guiden avulla koittanut saada äänet kuntoon. Siinäkin tehdään tuo softamiksaus.

Kun videota koittaa katsoa, niin Mplayer antaa virheilmoituksen:
Lainaus
Requested audio codec family [mp3](afm=mp3lib) not available. Enable it at compilation.

Mplayerin audioajureita olen koittanu vaihtaa, mutta ilman tulosta. Alsaa olen enimmäkseen kyseiselle soittimelle ehdotellut, mutta se ei ole siitä ottanut kuuleviin korviinsa. :)

En ole varma onko ongelma itse järjestelmässä vai vain Mplayerissä. Epäilen kuitenkin järjestelmää, sillä musiikki ei kuulu Amarokissa, mutta kuitenkin Rhytmboxissa. No se on ongelma erikseen.

Käytössä on Ubuntu 6.10 Gnomella varustettuna. Äänikortti on Ensoniq 5880 AudioPCI

Terveisin noonas

moonstone

  • Vieras
Vs: Mplayerin ääniongelma
« Vastaus #1 : 20.03.07 - klo:20.32 »
Kun videota koittaa katsoa, niin Mplayer antaa virheilmoituksen:
Lainaus
Requested audio codec family [mp3](afm=mp3lib) not available. Enable it at compilation.

Tuohan kertoo suoraan, että mp3 tukea ei ole otettu mukaan mplayer ohjelman kääntövaiheessa. Onko mplayer asennettu pakettienhallinnan kautta?

Oletkos kokeillu vlc soitinta?
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install wxvlc

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: Mplayerin ääniongelma
« Vastaus #2 : 20.03.07 - klo:21.06 »
Mplayer on asennettu pakettienhallinnan kautta.

En ole kokeillut VLC:tä. Asensin ja kokeilin. Sama vika siinäkin, eli äänet eivät kuulu.

Pelasin tuossa Planet Penguin Racea, niin ei äänet kyllä siinäkään kuuluneet. :/

Eli kaiketi se vika on sitten jossain tuolla järjestelmän uumenissa.

Terveisin noonas