Kirjoittaja Aihe: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?  (Luettu 2380 kertaa)

cart

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« : 13.03.07 - klo:17.57 »
Hei!

Yritin ubuntussa (edgy) laittaa /etc/rc.local:iin ethtoolin asettamaan wake-on-lanin päälle ym., mutta sillä prosessilla joka sitä ajaa, ei ole oikeuksia käpälöidä verkkokorttia ethtoolilla. Milläs tuo korjataan?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #1 : 13.03.07 - klo:20.17 »
Yritin ubuntussa (edgy) laittaa /etc/rc.local:iin ethtoolin asettamaan wake-on-lanin päälle ym.

ok.

mutta sillä prosessilla joka sitä ajaa, ei ole oikeuksia käpälöidä verkkokorttia ethtoolilla

aivan varmasti on koska init-scriptit ajetaan pääkäyttäjän oikeuksin.

Milläs tuo korjataan?

mistä päättelet, että sillä ei olisi oikeuksia?
Janne

cart

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #2 : 13.03.07 - klo:20.51 »
mistä päättelet, että sillä ei olisi oikeuksia?

Koska ethtoolilla asetetut muutokset eivät tule voimaan ja consoliin tulostuu "permission denied" tjsp. Koitin myös ajaa sitä (sleep 60; ethtool ....)&  - ei apua, permission denied. Eli, scriptillä ei ole oikeuksia käpälöidä verkkokortin ajuria.

Koitappas laittaa itse vaikka "/usr/sbin/ethtool -s eth0 wol umbg" /etc/rc.local:iin (olettaen että sinulta eth0-laite löytyy ja se tukee noita Wake-On-Lan optioita).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #3 : 13.03.07 - klo:23.04 »
Koitappas laittaa itse vaikka "/usr/sbin/ethtool -s eth0 wol umbg" /etc/rc.local:iin (olettaen että sinulta eth0-laite löytyy ja se tukee noita Wake-On-Lan optioita).

voin minä kokeillakin, tosin koneen boottaan seuraavaksi vasta huomenna töiden jälkeen.
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #4 : 14.03.07 - klo:18.54 »
Koitappas laittaa itse vaikka "/usr/sbin/ethtool -s eth0 wol umbg" /etc/rc.local:iin (olettaen että sinulta eth0-laite löytyy ja se tukee noita Wake-On-Lan optioita).

voin minä kokeillakin, tosin koneen boottaan seuraavaksi vasta huomenna töiden jälkeen.

joo, nyt on bootattu ja homma toimi kuten olettaa voisi. tosin käyttämäni komento oli:
Koodia: [Valitse]
ethtool -s eth1 wol g
koska g oli ainoa tuettu.

päivitysten jälkeen boottasin uusiksi ja laitoin komennoksi hupinaan:
Koodia: [Valitse]
ethtool -s eth1 wol d
joka sekin toimi moitteetta.
Janne

cart

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #5 : 14.03.07 - klo:20.02 »
No sepä outoa! Tarkistin, että omassani scriptit ajetaan roottina jne., mutta edelleenkin ethtool herjaa permission deniediä. Olisiko ideoita mistä johtuu?

cart

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Oikeudet /etc/rc.local:ia ajettaessa?
« Vastaus #6 : 14.03.07 - klo:20.41 »
Vika lienee verkkokortin ajurissa, koska homma korjaantui kun ethtool ajettiin kahdesti peräkkäin :)