Kirjoittaja Aihe: Boot-asiaa jälleen...  (Luettu 1311 kertaa)

kerpeles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Boot-asiaa jälleen...
« : 29.01.07 - klo:15.22 »
Tervehdykset uudelta harjoittelijalta.
Löysin monta vastaavaa ongelmaa ja ratkaisuja niihin, mutta ei vaan mene jakeluun (sama pää kesät talvet).
Ongelmana siis ettei ilman cd:tä pysty käynnistämään mihinkään käyttöjärjestelmään, olen yrittänyt asentaa grubin uudelleen ilman mitään hyötyä.
Koneessa 4 kovalevyä, useita osioita, windows xp, SuSe 10.1, Ubuntu 6.1.
Windows lopetti toimintansa pari kuukautta sitten, jonka jälkeen asensin SuSen toiselle levylle.
SuSe toiminut moitteetta, muttei ole ikinä käynnistynyt ilman cd:tä ja sama ongelma jatkuu näköjään Ubuntun kanssa (asennettu tänään). Ubuntu vaikuttaa kyllä helpoimmalta käyttää.
Kaikki Xp:n tiedostot löytyvät molempien Linuxien kautta ja niitä voi käyttää, joten levyissä ei ainakaan ole vikaa.
Olen asentanut bootloaderin ainakin kahdelle levylle, mutta ilman cd:tä käynnistäessä tulee ilmoitus: no bootable disks, insert system disk and press enter.
Kiitokset kaikista vastauksista (myös fleimit otetaan vastaan huumorilla)...

Hiukset (ne vähätkin) harvenevat... :-\

gefa

  • Vieras
Vs: Boot-asiaa jälleen...
« Vastaus #1 : 29.01.07 - klo:15.45 »
Sulla se Grub vika levyjen käynnistysosioissa... :o
No pistele se levy,jossa se Xp niin,että se on 1st master kaapeloinniltaan/biosista,sen jälkeen xp rompulla korjaa asennus>kirjaudu siihen windowsiin mitä se ehdottelee>FIXMBR.Nyt pitäisi käynnistyä xp.
Nyt sitten se Grub tämän saman levyn bootti sectorille hda???,niin pitäisi tapahtua.
Hieman ihmetyttää miksi sulla sekä suse,että  ubuntu edgy,eikös se edgy ja xp riittäisi  ja
 samaten miksi  ???
&%#%#;ssa sulla noin monta kovoa koneella,eikö 1 iso tai 2 jo riittäisi ::)

kerpeles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Boot-asiaa jälleen...
« Vastaus #2 : 29.01.07 - klo:16.37 »
Hohhoijaa...
Ja pelkkä käynnistysasetusten muutos BIOSista riitti tämän viikkokausia kestäneen ongelman ratkaisemiseen. ;D
Niistä levyistä- on pari vanhaa pientä joista toisella on se xp (joka vaati vain 21 päivitystä) ja toisella kaikkea yleistä sälää millä ei tee mitään + nyt kaksi uutta 
isompaa jotka jäävätkin ainoiksi kunhan saan kaivettua lapsille jonkun koneenraadon varastosta leluksi.
Iso KIITOS tästä.
Ja tosiaan en ole vielä ehtinyt perehtyä Ubuntuun, mutta kai se SuSe taitaa poistua koneesta... Tuskin on käyttöä molemmille.
Huom asensin tosiaan vasta tänään tämän.
Loistavaa palvelua  8)

gefa

  • Vieras
Vs: Boot-asiaa jälleen...
« Vastaus #3 : 29.01.07 - klo:20.46 »
Eipä kestä,ainahan voisit kopsia sen vanhan,missä xp,niin tuota vaikka Norton Ghostilla kaikkine grubeineen ja winkuloineen sille toiselle isommalle levylle ja laittaa sen sitten sinne 1st masteriksi,ne itseasiassa suurella todennnäköisyydellä hidastaa konetta,ne levyvanhukset,koska ne tuskin nopeita.Veikkaan että ne on 4200 rpm kovoja ja ne uudemmat tietty 7200 rpm tai 5400 rpm,niin turhia kiviriippoja vauhdin tiellä.Itse olen huomannut,että jos koneessa nopea ja hidas levy,se tahmaa konetta se hidas,vaikkakin kaikki ohjelmat,käyttis ja swappi olisikin sillä nopeammalla,erityisesti näin Winkulassa.Pelikäytössä ihmettelin kerran,että mitä ihmettä doom 3 ryki diashowta,olin jättänyt kaverin kovon koneeseen,josta olin siirrellyt tietoja turvaav dvd;lle,ukkosentappaman koneen seuraajaa silmällä pitäen.Kun nyppäsin ide kaapelin irti,diashow loppui,tosin oma levy oli sata levy...