Kirjoittaja Aihe: Winellä .exe:n avaaminen  (Luettu 1903 kertaa)

marspatukka

• Käyttäjä
    • Profiili
Winellä .exe:n avaaminen
« : 04.02.07 - klo:04.55 »
Terve! Olen ollut kohta 24h onnellinen Ubuntun käyttäjä, siis ensimmäistä kertaa Linuxin kelkassa. Sanotaan vaikka ensin, että foorumista on ollut todella paljon apua kaikenlaisten tingeltangeleiden säädössä, löytyy hyvin apua ensikertalaiselle :) .

Nyt olen kuitenkin törmännyt otsikon mukaiseen ongelmaan. Asensin WineToolsin täältä(linkki) löytyvien ohjeiden mukaisesti, mutten ole Explorer-kuvakkeen teon jälkeen onnistunut käynnistämään mitään ohjelmaa :-[ . Media Playeria tai Outlookia en edes yrittänyt sillä en käytä kyseisiä ohjelmia. Olen yrittänyt naputella terminaalissa ties minkälaista koodia erilaisten nettisivujen ohjeiden mukaan, muttei esim. Partypokerin softa suostu käynnistymään. Käytän esimerkkinä siis Partyn softaa, joka löytyy
Koodia: [Valitse]
/.wine/drive_c/Program Files/Party/PartyGamin.exe .
Jos joku voisi siis ystävällisesti kertoa koko prosessin ihan juuritasolta lähtien. Ja mahdollisimman yksinkertaisesti kiitos, olen siis täysin uusi koko Linuxille ja Linuxin ohjelmille :) .

Kiitos jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 04.02.07 - klo:05.01 kirjoittanut marspatukka »

fly

• Käyttäjä
    • Profiili
    • o_O
Vs: Winellä .exe:n avaaminen
« Vastaus #1 : 04.02.07 - klo:06.32 »
Moi, ja hyvää ensimmäistä vuorokautta Ubuntun kanssa ;)

Winellä ohjelman käynnistys tapahtuu wine /missä/tiedosto/sijaitsee. Se onnistuu myös exeä hiirellä klikkaamalla kun olet mennyt kyseiseen kansioon. Tuo .wine on piilokansio kotihakemistossasi, piilokansion tunnistat pisteestä alussa. Näet ne esimerkiksi painamalla ctrl + H tiedostoselaimella, tai valitsemalla valikosta näytä piilotiedostot. Päätteellä voit tarkastaa komennolla ls -a jossa -a tekee sen että kaikki näkyy, myös piilotiedostot.

Tuo .wine-kansio on se joka sisältää siis wineen liittyvät jutut kuten c-aseman. WineTools on erillinen ohjelma joka auttaa laittamaan jutut winen kanssa kuntoon helpommin.

Voit siis yrittää käynnistää ohjelmaa esimerkiksi komennolla wine "~/.wine/drive_c/Program Files/Party/PartyGamin.exe" jossa lainausmerkit on Program Filesissa olevan välilyönnin takia, toinen vaihtoehto on lisätä ennen välilyöntiä \-merkki, jolloin lainausmerkkejä ei tarvita. Voit myös korvata ~ omalla kotikansiosi osoitteella /home/käyttäjänimesi/ jos niin on helpompi hahmottaa, tuo ~ siis tarkoittaa kotikansiota. Voit myös käynnistää ohjelman kuin olisit windowsissa antaen tiedostopolun, eli ko tiedoston esimerkiksi wine C:\\Program Files\Party\PartyGamin.exe.

Jos tuntuu helpommalta voit myös käynnistää winefile-selaimen komennolla winefile ja pääset selailemaan  siellä asemia niinkuin olet ne winecfg:n avulla määrittänyt.

Jos on (vielä) ongelmia, niin olisi hyödyllistä tietää virheilmoitus / tarkemmin mitä tapahtuu. Oletko saanut mitään pyörimään winen avulla?

Toivottavasti näillä pääsee ainakin vähän pitemmälle :)