Minua kyllä kiinnostaisi Suomenkielinen debian pohjainen linux kirjanen vähän kirjastoissa näkyviin best/sot linux tyyliin.
Lähi alueemme suurin kirjasto pitää itseään linux ystävällisenä ja sieltä löytyykin 44 kpl linuxeja käsitteleviä Suomenkielisiä kirjoja.
Joka ikinen niistä on redhat tai fedora pohjainen tai yhteensopiva.
Olen kahlannut niistä kuusi noin pääpiirteissään läpi ja red hat pohjainen päätekoodaus eroaa liikaa minun taidoilleni esim. ubuntuun verrattuna, jotta niistä olisi ollut jotta konkreettista hyötyä Ubuntussa.
Uusin tällä hetkellä lainassa oleva on raimo Kosken Linux asentajan käsikirja 2006.
Silloin kun vielä tuo toisen kiintolevyn mounttaus pänni niin kokeilin, pari päivää myös Lineox enterpriseä.
Siitä löytyi pari kivaa ja muutama huono piirre.
Parasta oli mahdollisuus heti asennuksen alussa valita käyttöön ISA- linux ajurit.
Testaamatta jäi olisiko asennus velho tosiaan ottanut heti alussa molemmat kiintolevyt käyttöön ilman eri sähläilyjä. Erillistä opastusta lisäkiintolevyn asennuksiin ei löydy.
Huonoa oli, se että ubuntun lisää /poista toimintoa vastaava lineoxin oma versio ei päivityksestä huolimatta, toiminut ja ehdottomasti suurin miinus oli kun tulostin tuki oli suppea, eikä samsung scx- 4200 ajurit toimineet kuin hetken, aikaa kun, sitten tulostin kuvake jumittui ja tulostuksia jäi jonoon. Ja skannaus ei tominut millään ajureilla.
Siksi siirryinkin takaisin Ubuntuun janyt kun ISA- väyläinen äänikortti toimii ja toinen kiintolevy tuli mountattua niin olen tyytyväinen.
Tavallisia käyttäjiä kiinnostavat pelien lisäksi kaikenkarvaiset usb laitteet, ja tietysti erityisesti monitoimilaitteet, videopätkien katselu, kuvien muokkaus,äänien tomivuus, perinteisten selain sähköposti ja toimistosovellusten lisäksi.