En minäkään tätä Ubuntua pitkään ole käyttänyt
Sen verran olen perillä että ilmeisesti varsinaista pääkäyttäjää(root) ole olemassakaan vaan omalla salasanalla saa hetkellisesti käyttöönsä rootin oikeudet.
Perinteisen "su" komennon sijasta (jolla saa pääkäyttäjän oikeudet konsolissa) Ubuntussa vastaavat rootin tehtävät hoidetaan laittamalla "sudo" komennon eteen.
Yleensä konfigurointi/yms säätämis tiedostojen muokkaamista ei kannata graafisella työkalulla alkaa muokkaamaan. Konsolin, vai "Pääte"kö se on, käyttö on yleensä paljon helpompaa ja huomattavasti nopeampaa heti kun siihen vähän pääsee käsiksi.
Opettele käyttämään jotain non-graafista tekstinkäsittelyohjelmaa. Vaihtoehtoja on monia, Joe, Vi(m), emacs... Itse suosittelen varauksetta vimiä! Kannattaa kuitenkin lukasta jokin netistä lyötyvä ohje ohjelmalle.
Aikaisempi vastaukseni kertoi miten Skypen saa asennettua Apt-getin kautta (kätevä ja monipuolinen pakettien asennustyökalu) Vastaakos susessa sitä tavallaan Yast?
Jos kuitenkin olet hakenut jo skypen sivuilta .deb-paketin, niin se kannattaa kyllä asentaa tuolla Timo Jyringin antamalla ohjeella:
Ainakin avaamalla Pääte-ohjelman, ja kirjoittamalla sudo dpkg -i paketin_nimi.deb. Sudo antaa hetkellisesti pääkäyttäjän oikeudet (jotta jotain voidaan asentaa järjestelmään), dpkg on pakettienhallintaohjelma ja -i sitten sanoo että sen jälkeen tuleva .deb-tiedosto olisi tarkoitus asentaa.
Eipä hätää. Itse olen ainakin ihan tampio näiden kanssa mutta täältä tuntuu saavan aina hyvät ohjeet ja neuvot kaikkeen