Kirjoittaja Aihe: Grub Loading error 18  (Luettu 3897 kertaa)

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Grub Loading error 18
« : 01.01.07 - klo:20.09 »
Edgy asennettu. Buutatessa tulee ilmoitus: Grub Loading stage 1.5

GRUB, loading please wait

Error 18

Mikä neuvoksi?

Koneessa 1 kovo  ide 1 liittimessä. romppuasema ide 2 väylässä slavena, kovo masterina.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #1 : 01.01.07 - klo:20.12 »
http://wiki.linuxquestions.org/wiki/GRUB#Error_18

Eli kone ei tue käynnistystä noin isoilta osioilta. Mulla korjaantui asentamalla Ubuntu uudelleen ja tekemällä yksi pienempi osio jonka mounttaa (liittää) kohtaan /boot.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #2 : 01.01.07 - klo:20.23 »
Siis mitä!! Onko nyt niin että juuri ostamani uusi 250 gt:n kovo ei sitten käykään ubuntulle asennusalustaksi sellaisenaan?? Pistää miettimään koko asennuksen järkevyyttä...

juyli

  • Vieras
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #3 : 01.01.07 - klo:20.28 »
Onko nyt niin että juuri ostamani uusi 250 gt:n kovo ei sitten käykään ubuntulle asennusalustaksi sellaisenaan??

250Gt:n osion järkevyys on useimmissa tarkoituksissa hyvin kyseenalaista.
Kovalevy kannattaa osioida järkevästi jokatapauksessa.

Pistää miettimään koko asennuksen järkevyyttä...

Tuon ratkaisun voit tehdä ihan itse kyselemättä sitä palstoilta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #4 : 01.01.07 - klo:20.32 »
Onko nyt niin että juuri ostamani uusi 250 gt:n kovo ei sitten käykään ubuntulle asennusalustaksi sellaisenaan??

250Gt:n osion järkevyys on useimmissa tarkoituksissa hyvin kyseenalaista.
Kovalevy kannattaa osioida järkevästi jokatapauksessa.

Jep, omille tiedostolle yksi ja käyttikselle yksi, swappi mahdollisesti jne... :)

Pistää miettimään koko asennuksen järkevyyttä...

Tuon ratkaisun voit tehdä ihan itse kyselemättä sitä palstoilta.

En kommentoi kun en älyä miksi se ei muka ollut järkevää... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #5 : 01.01.07 - klo:20.49 »
Joo eli miten suosittelette tekemään osiot kokojensa puolesta kun kovona on tosiaan se 250gt levy, muistia 338mt, ja prosessori intel PIII3 1.7giganen. 
« Viimeksi muokattu: 01.01.07 - klo:20.53 kirjoittanut absolutisti »

peran

  • Vieras
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #6 : 01.01.07 - klo:21.26 »
Joo eli miten suosittelette tekemään osiot kokojensa puolesta kun kovona on tosiaan se 250gt levy, muistia 338mt, ja prosessori intel PIII3 1.7giganen. 

Itse kokeilisin 50 Gt:n juuri, 4Gt:n swappi (Jos muistia lisää, niin ei tartte swappia jälkikäteen lisätä) ja loput /home.

No, tossa tuli ruhtinaalista tilaa törsättyä, mutta jos aikomuksena ei ole pitää kattavia video-kokoelmia, niin sitä voi kokeilla.

Jos haluaa videot säilyttää tai pelit kovalevyllä, niin sitten voi juurta pienentää 30 Gt:n kokoiseksi.

Perus surffaajalle tai ohjelmoijalle on tilaa suureellisesti. Tosin voihan tohon asennella useampiakin Linuxeja, mutta itse teen ne muut mieluummin VMPlayerillä.

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #7 : 01.01.07 - klo:21.33 »
Kiitoksia vastauksesta. Aion sen perusteella osioida kovon, juuren varmaan laitan sen 20 gt:n kokoiseksi.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #8 : 02.01.07 - klo:11.22 »
Joo eli miten suosittelette tekemään osiot kokojensa puolesta kun kovona on tosiaan se 250gt levy, muistia 338mt, ja prosessori intel PIII3 1.7giganen. 

Itse kokeilisin 50 Gt:n juuri, 4Gt:n swappi (Jos muistia lisää, niin ei tartte swappia jälkikäteen lisätä) ja loput /home.

Miksi ihmeessä 4gt swap! Nyrkkisääntö on minun mielestä että swap on 2*muistin määrä mutta maksimi swapin koko 1gt.
alias vililikku

peran

  • Vieras
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #9 : 02.01.07 - klo:11.44 »
Miksi ihmeessä 4gt swap! Nyrkkisääntö on minun mielestä että swap on 2*muistin määrä mutta maksimi swapin koko 1gt.
Ajattelin, jos tulevaisuudessa lisää muistia koneeseen, ei tartte etsiä tilaa levyltä. Ai swapin maksimikoko on 1 gt, no sitten se.

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #10 : 02.01.07 - klo:13.06 »
Maksimi 1Gt? Kyllä minulla on ainakin 1Gt RAM * 2 = 2Gt...



eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #11 : 02.01.07 - klo:13.57 »
Ei kai siitä haittaa ole että olisi vaikka 20gt swap, mutta et tee mitään isommalla swapilla kuin 1gt.
alias vililikku

absolutisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #12 : 03.01.07 - klo:21.29 »
Onko nyt niin että juuri ostamani uusi 250 gt:n kovo ei sitten käykään ubuntulle asennusalustaksi sellaisenaan??

250Gt:n osion järkevyys on useimmissa tarkoituksissa hyvin kyseenalaista.
Kovalevy kannattaa osioida järkevästi jokatapauksessa.

Pistää miettimään koko asennuksen järkevyyttä...

Tuon ratkaisun voit tehdä ihan itse kyselemättä sitä palstoilta.



Noh noh eipäs nyt vedetä herneitä nekkuliin.. :D  Ymmärrän kyllä että herrat gurut saavat varmasti kyllästymiseen asti vastailla aloittelijoiden esittämiin joskus aivan järjettömiin kysymyksiin... niimbä taisin itsekin esittää sellaisen.. ::) Mutta silti.. Se nyt vaan on joskus niin monen mutkan takana toi ubuntun asennus... Itselläni oli juuri takana kahden pöytäkoneen kasaamistalkoot WXP käyttiksineen takana, ja uuden kovalevyn myötä ubuntu edgyn asennus kun tökkäsi siihen error 18:sta niin hetkeksi mutta vain hetkeksi mielessä käväisi että laittaisinko sen mikkisoftan käyttiksen takaisin tähänkin koneeseen.. Siihen en kuitenkaan halunnut ryhtyä joten osioin kovon "peran" antamaan suuntaan. Juuriosioiksi laitoin 30gt, swap 2gt.. niin ja homelle on käytössä 180gt. Edgy tuntuu pyörivän vikkelämmin kuin ennen ollut dapper jonka osioinneista minulle ei jäänyt mieleen pienintäkään käsitystä myös järjestelmän valvonnan mukaan.

Seuraavaksi pitäisi alkaa tuunaamaan noita audio/video ym kodekkeja.

ps. Onko tietoa saako tuon amsn:n uutta versiota oliko se nyt 0.96? edgyyn? ilman mitään käännösvirityksiä..

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #13 : 04.01.07 - klo:09.34 »
Itse olen osioinut 80gb kovon ubuntulle näin:
15Gb /home
40Gb (tarkka on 37Gb, mutta asennuksessa laitoin 40Gb) Tavara-osio, eli tänne kaikki omat filut yms.
729mt swap (512mt muistia)
21Gb juuritietojärjestelmälle /
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #14 : 04.01.07 - klo:15.29 »
Minulla osiot on seuraavat:

20 Gt         /
10 Gt         /home
100 Gt       Ware  ;)
2 Gt           Swap
21 Gt         Windows

Noin suurinpirtein...





Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #15 : 04.01.07 - klo:17.23 »

2 Gt           Swap
Ja paljonkahan sitä swappia on tälläkin hetkellä käytössä? 17 MB? =)

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: Grub Loading error 18
« Vastaus #16 : 04.01.07 - klo:17.31 »

2 Gt           Swap
Ja paljonkahan sitä swappia on tälläkin hetkellä käytössä? 17 MB? =)

No se on perus 2 * RAM....

0 Mt jos tarkkoja ollaan... :D Eipä tää pahemmin swappaile mikä on ihan hyvä juttu.

Mutta kyllä se joskus sitä käyttääkin ja väittäisin että ihan hyödyksi tarpeeksi iso swap jos saisin esim tuon suspend2 nyt pelittämään