Kirjoittaja Aihe: Uutta näyttistä.  (Luettu 5281 kertaa)

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Uutta näyttistä.
« : 10.12.06 - klo:19.05 »
Eli jouluksi iteselleni semmosta 100-200e näytönohjainta AGP-väylään haen, Linux/Ubuntu yhteensopivaa tietysti.
Tässä nyt olen noin viikon selaillut noita ja päätynyt kahteen vaihtoehtoon:

=====Ehdokkaat=====

ATi Radeon X850 XT
Tämä on näemmä erittäin tehokas ja nopea, mutta tekniikka alkaa olla jo vanhanpuoleista.
Hintakin hipoo budjetin rajoja, tehotkkuus on kuitenkin todella tärkeää.
Toisaalta taas olen kuullut juttuja siitä kuinka kehnoja ATi:n Linux-ajurit ovat, löytyy kuitenkin ajurin tuettujen listalta
ATi:n sivuilla.
n.190e Mikromajassa
-----------------------------------
nVidia GeForce 7600 GT
Eli tämä taas sitten vaikuttaisi hiukan hitaammalta tuohon edelliseen verrattuna, mutta tekniikka on kuulemma
melko tuoretta. nVidian ajureitahan on kehuttu kymmenen kertaa paremmiksi kuin ATi:n vastaavat.
n.160e Mikromajassa
-----------------------------------
Ja vielä GeForce 7600 GS harkinnassa.

Koneeni kokoonpanon tärkeät osat ovat seuraat:

AMD Sempron 3300+ 2,2GhZ
960Mb RAM
MSI K8MM3

Ubuntu 6.10, eli Edgy Eft, pyörii tässä varsin hianosti, mutta 3D pelejä kaipailen kovasti, ja Compiz ja Berylkin kuulostavat(Ja näyttävät) huokuttelevilta.

P.S. Etupäässä nyt unelmoin tuosta Radeon X850 XT:stä, joten jos jollain on henkilökohtaisia kokemuksia kyseisestä
näyttiksestä Linuxissa niin ne ovat erittäin tervettulleita, koska hiukan pelottaa nuo kauhutarinat ATi:n ajureista.
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:19.56 kirjoittanut Gunga1 »
Moi.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #1 : 10.12.06 - klo:19.13 »
Mulla on 7600 gs. hyvin on riittäny mun tarpeisiin ja linuxin kanssa toimii hyvin yhteen.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #2 : 10.12.06 - klo:20.00 »
Mulla on 7600 gs. hyvin on riittäny mun tarpeisiin ja linuxin kanssa toimii hyvin yhteen.

Juu, no tuo ei kyllä taida meikäläiselle oikein riittää, tai se ehkä riittäisi, mutta minulle pitäisi aina olla paras.

Kiitos kuitenkin vastauksesta, yhteensopivuus on iso plussa kyllä, mutta luultavasti koko GeForce 7600 perhe toimii jos tuo GS:kin toimii...
Moi.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #3 : 10.12.06 - klo:20.02 »
Hanki Nvidia niin pääset vähemmällä säätämisellä kuin ATIn näyttiksillä. Eli osta 7600gt. :)
alias vililikku

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #4 : 10.12.06 - klo:20.06 »
Juu, sinne päin alkaa pää kallistua... Tuo Radeon vaan näyttää niin mahtavalta vekottimelta että sitä ei viitsisi sivuuttaa :-[ Mutta kaipa tuo 7600GT ihan kelpo värkki on.
Moi.

Patman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #5 : 10.12.06 - klo:22.27 »
Juu, sinne päin alkaa pää kallistua... Tuo Radeon vaan näyttää niin mahtavalta vekottimelta että sitä ei viitsisi sivuuttaa :-[ Mutta kaipa tuo 7600GT ihan kelpo värkki on.

Ehdottomasti hanki Nvidia itselläni ati eikä sitä haluu edes pahimmalle vihamiehelle suositella linuxiin. On senverran kinkkistä saada 3D toimimaan.

Linux user #424855
"Software is like sex - it's best, when it's free"...

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #6 : 11.12.06 - klo:14.40 »
Ok, GeForcea kehiin vaan, siis!
Kiitos ohjastuksesta, luin juuri muutenkin netistä että nVidian piirit toimivat paremmin OpenGL:n kanssa.

Kiitos kaikille. ;D

Seuraavaksi sitten uutta prossua varten säästämään. 8)

Tottakai voitte vielä mielipiteenne sanoa, mutta tämä asia alkaa olla pikkuhiljaa selvä.
Moi.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #7 : 12.12.06 - klo:07.47 »
Juu, no tuo ei kyllä taida meikäläiselle oikein riittää, tai se ehkä riittäisi, mutta minulle pitäisi aina olla paras.
Btw, Minkälaisessa käytössä tarvitset Linuxiin "parasta" 3D-suorituskykyä? Jotenkin oletan, että et harrasta niin raskasta 3D-mallinnusta, että tarviisit noin kovaa suorituskykyä.

Linukalle kun ei ole saatavilla noita uusia ja raskaita pelejäkään...

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #8 : 14.12.06 - klo:17.04 »
Siis en tarvitse mihinkään, olen vain niin... öö... Minä. Paras on aina paras, ja sillä on hyvä leveillä.
Siis tuo Radeon x850 XT on kai AGP-väylän toiseksi nopein ohjain, häviää 7800 GS:lle mennen tullen
(Mutta niin hintavaa en rupea hankkimaan, ja saatavuuskin on kyseenalaista.)
Moi.

Ville Ollila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
    • Villee
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #9 : 14.12.06 - klo:18.31 »
Mulla on MSI GF 7600 GS AGP 256MB DDR2 VGA+DVI+TV
En kylläkään käytä linuxia tällä koneella tiettyjen pelien takia... mutta vastasinpahan vaan..
Pööö

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #10 : 15.12.06 - klo:15.24 »
Juu, eli tuohon GeForce 7600 GT:seen päädyin, joulun jälkeen nähdään miten se toimii.
Kiitos teille kaikille, palataan asiaan sitten jos tulee onkelmia. :D

EDIT: Niin, että semmonen tuli mieleen että tuo pöntön mukana tullut virtalähde ei välttämättä kestä
uutta näyttistä, niin mistä saisin tietää että minkälainen palikka koneessani on, mieluiten avaamatta konetta.
« Viimeksi muokattu: 15.12.06 - klo:23.30 kirjoittanut Gunga1 »
Moi.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #11 : 18.12.06 - klo:00.03 »
EDIT: Niin, että semmonen tuli mieleen että tuo pöntön mukana tullut virtalähde ei välttämättä kestä
uutta näyttistä, niin mistä saisin tietää että minkälainen palikka koneessani on, mieluiten avaamatta konetta.
Ei varmaan mistään. Ei koneen sisään kurkkaaminen kuitenkaan niin vaivalloista ole :P

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #12 : 18.12.06 - klo:14.48 »
Juu, eli tuohon GeForce 7600 GT:seen päädyin, joulun jälkeen nähdään miten se toimii.
Kiitos teille kaikille, palataan asiaan sitten jos tulee onkelmia. :D
Joo, oletko siis saanut sen jo? Mistä? Mäkin haluisin sellasen mutta mistään kaupasta, ei "oikeasta" eikä verkkokaupasta löydy.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #13 : 18.12.06 - klo:14.55 »
Juu, eli tuohon GeForce 7600 GT:seen päädyin, joulun jälkeen nähdään miten se toimii.
Kiitos teille kaikille, palataan asiaan sitten jos tulee onkelmia. :D
Joo, oletko siis saanut sen jo? Mistä? Mäkin haluisin sellasen mutta mistään kaupasta, ei "oikeasta" eikä verkkokaupasta löydy.
Kyllähän noita löytyy. Esim. http://www.multitronic.fi/index.php?prod=CGN-G766

Tuolta lisää: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/haku.aspx?hakusana=GeForce+7600+GT+AGP&hae=Hae

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #14 : 18.12.06 - klo:15.20 »
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Gunga1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
  • Moi
    • Profiili
Re: Uutta näyttistä.
« Vastaus #15 : 18.12.06 - klo:21.06 »
Ni-in... Loppu on, kai se pitää sitten ostaa tuo Club 3D:n vastaava, eihän siinä ole eroa kuin 0,3 GhZ muistin kellotaajuutta välissä, mutta noita Gainwardin kortteja on povattu niin laadukkaiksi ja suoraan boxista kellotettaviksi.... Kai sitten voisin odottaa että tulee uusi lasti... 3. Tammikuuta 2007!!.. Eikä se silloin olisi edes oikein Joululahja... :(

Nyt potuttaa niin maan perusteellisesti. >:(

Eli nuo Club 3D 7600GT:t tulee 21.12 ainakin Mikromajaan ja joihinkin muihin, varmaan kaikkiin liikkeisiin.

PS. Kannattaa varmaan mennä heti samana päivänä sinne kauppaan, AGP-palikoita tuppaa tulemaan jokunen kymmenen sinne ja ne menee kai aika nopsaan, plajon tarvetta, vähän tarjontaa... ;)
« Viimeksi muokattu: 18.12.06 - klo:21.09 kirjoittanut Gunga1 »
Moi.