Kirjoittaja Aihe: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus  (Luettu 1915 kertaa)

Enrigo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« : 17.12.06 - klo:17.42 »
Eli mulla on asennettuna koneelle windows xp ja Kubuntu 6.10, nyt haluaisin kokeilla myös muita linux-distroja, esim Fedora 6:sta tai Mandrivaa, poistamatta kuitenkaan kubuntua tai xp:tä. Onko tämä helppoa Linux noviisille ilman että menettää kubuntusta kaiken tiedon? Kubuntu on asennettu 60Gt osiolle, pitääkö tämä puolittaa uudelle linuxille vai voiko uudenkin asentaa jotenkin samalla osiolle kuin kubuntun?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« Vastaus #1 : 17.12.06 - klo:17.57 »
Samalle osiolle on aika huono laittaa.

Itselläni oli vanhemmassa koneessa semmoinen ylimääräinen noin 5 gigan osio, jonne asentelin kaikkea jännää aina kokeeksi. Tässä nykyisessä on kolme 20 gigan root-osiota, joissa jokaisessa eri Linux -distro. Osioidessa jo totesin, että varmaan alkaa aina haluttaa testailla jotain uutta.

Eli homma on kyllä hyvin mahdollinen, mutta sitä Kubuntu-osiota (tai jotain muuta osiota) joutuu luultavasti pienentämään. Lisäksi kannattaa huomioida, että jos haluaa esim. avata Kubuntussa olevia tiedostoja Mandrivasta käsin, niin tiedostojen käyttäjäoikeuksien kanssa voi joutua pelaamaan vähän.

Lisäksi useamman Linux -jakelun kanssa käy yleensä niin, että jokainen haluaa asentaa oman käynnistyslataajansa aikaisemman lataajan päälle. Jotkut jakelut lisäävät myös muut Linux -jakelut sinne omaan valikkoonsa automaattisesti, mutta esimerkiksi Fedora ei lisää. Itse olen yleensä antanut uuden asennettavan jakelun asentaa lataajansa, jonka päälle olen sitten Fedorasta käynyt laittamassa Fedoran lataajan takaisin. Tämän jälkeen olen sitten muokannut Fedoran lataajan valikkoon ne muut jakelut oikein, että nekin saa käyntiin halutessa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Enrigo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« Vastaus #2 : 17.12.06 - klo:18.58 »
Kubuntun osion pienentäminen on uuden distron asennuksen yhteydessä helppo homma, vai?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« Vastaus #3 : 17.12.06 - klo:19.02 »
Varmaan kannattaa etukäteen tehdä se pienentäminen. Parted -niminen ohjelma ja sen graafiset käyttöliittymät GParted ja QtParted ainakin osaavat kyseisen homman. QtParted saattaa löytyä Kubuntun Livecd:ltä. Ubuntun Livecd:llä ainakin on GParted.

Jos distron asennusohjelmaa haluat käyttää, niin se riippuu toki ihan täysin distrosta.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Enrigo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Re: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« Vastaus #4 : 19.12.06 - klo:18.01 »
Ok ja kiitos neuvoista, nyt on fedora 6 asennettu Kubuntun rinnalle.
Miten saan Kubuntun takaisin Grup:iin?
Olen kyllä nähnyt ohjeet joskus mutta ei niitä silloin löydä kun niitä tarvitsee.

juyli

  • Vieras
Re: Kolmannen käyttöjärjestelmän asennus
« Vastaus #5 : 19.12.06 - klo:18.19 »
Miten saan Kubuntun takaisin Grup:iin?

Liität Kubuntu-osion Fedoraan. Kurkkaat Kubuntun /boot/grub/menu.lst tiedostoa,
ja kopioit (leikkaa/liimaa) soveltuvin osin Fedoran /boot/grub/menu.lst tiedostoon.

Huomaa: nyt mbr:ssä on siis Fedoran käynnistin. Jos poistat FC:n, ei grub löydä
tarvitsemaansa menu.lst tiedostoa.
Lisähuomautus: Fedorassa menu.lst on linkki tiedostoon grub.conf