Kirjoittaja Aihe: synaptic/network-admin-ongelma  (Luettu 1266 kertaa)

Rolf_Moberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
synaptic/network-admin-ongelma
« : 03.11.06 - klo:21.50 »
Minulla on erikoinen, itse aiheutettu ongelma. Asensin Dapperin pari viikkoa sitten. Tässä koneessa on ollut Fedora pari kuukautta ja Fedoraa kerkesin käyttää joitakin vuosia jo aiemminkin edellisellä raudalla. Dapperin asennuksen jälkeen en saanut Verkkoasetuksista (Järjestelmä-Ylläpito-Verkkoasetukset)  verkkoa toimimaan. Kokeilin kyllä verkkoasetuksiin (network-admin) laittaa ISPni käyttäjätunnusta ja salasanoja, ja sitä, että minulla on DHCP, mutta ei se vain onnistunut.

Lopulta kaverini sanoi, että pitää ajaa pppoeconf, ja se ratkaisi homman. Verkkoasetukset tulivat kuntoon sillä. Olen asentanut ohjelmia apt-get intall- ja synapticin avulla ja Ubuntu tuntuu mukavalta, ohjelmat löytyvät ja asentuvat helposti.

Tänään katsoin verkkoasetuksia uudelleen network-adminilla ja oletin että pari kohtaa on siellä turhaan, alussa tekemieni verkkokokeilujen takia. Poistin jotakin, en vaan enää millään muista mitä. Ilmeisesti poistin isäntänimen ja/tai aluenimen (mitä sitten lienevätkään). Se oli virhe. Seuraukset olivat dramaattisia.

Tällä hetkellä network-admin ja synaptic eivät käynnisty valikosta lainkaan. Konsolilta komennot
       gksudo network-admin
       gksudo synaptic
       sudo apt-get install kolf     
tuottavat kaikki saman virheilmoituksen: "sudo: unable to lookup (none) via gethostbyname()"
En ole sen kummemmin vielä tutkinut, että mikä muu mahdollisesti ei toimikaan nyt. Verkko toimii, postit kulkevat jne...

Ilmeisesti tuohon kohtaan "(none)" pitäisi saada käyttjätunnukseni? Mitä tiedostoa netword-admin muuttaa? Saisiko sitä tiedostoa muokkaamalla asetukset kohdalleen, että voisin taas asentaa ohjelmia? Tai saisiko network-adminin asetustiedoston poistettua, ja sitten loisi uudet asetuksetn network-adminilla?

/etc/resolv.con sisältää muuten yhden erikoisen jutun, kahdella ekalla rivillä on nimipalvelimeni IP:t, kuten kuuluukin, mutta kolmannella lukee "domain" ja sen jälkeen on salasanani ISP:lle. Onko sen salasanan paikka tosiaan tuolla? Itsestään se on sinne kyllä joutunut, en ole suoraan tuota tiedostoa editoinut.

ifconfigin sisältöä en nyt ainakaan vielä tähän liitä, koska tekstiä tuli jo muutenkin paljon.

Rolf Moberg

Rolf_Moberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Re: synaptic/network-admin-ongelma
« Vastaus #1 : 04.11.06 - klo:10.54 »
Noniin. Ongelma oli kuvattua laajempi, kuten epäilinkin. sudo ei toiminut lainkaan, enkä päässyt säätämään tai tekemään mitään järjestelmään vaikuttavia muutoksia jotka vaativat pääkäyttäjän oikeudet. Onneksi Ircnetissä oli apureita. Network-administa olin onnistunut poistamaan hostnamen, (isäntänimi), josta oli se seuraus, että /etc/hostname oli tyhjä

Sitä ei voinut editoidakaan, koska sudo ei toiminut. Boottasin, menin grubiin, painoin esc, valitsin recovery mode ja sitten single userina (roottina) sisään. Sitten editoin /etc/hostnameen nimen, boottasin ja kaikki näyttäisi toimivan. Aika näyttää jäikö joku vielä korjaamatta.

Rolf