Kirjoittaja Aihe: Pakettien? asentaminen  (Luettu 2068 kertaa)

d2mac

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Pakettien? asentaminen
« : 25.10.06 - klo:17.58 »
Hei!

Olen muutaman pitkän illan ilmetellyt Ubuntu 6.06:n viilaamista Thinkpadiin, ensimmäisenä Linuxiin liittyvänä kokeilunani.

En ole kuitenkaan onnistunut asentamaan ensimmäistäkää pakettia (onko tämä oikea termi, kun puhutaan 'make'-komennolla asennettavista ohjelmista? - olen siis tumman puhuvan vihreä)

Olen yrittänyt hakea netistä ja tältä palstalta ohjeita kuinka selvitään mm. seuraavista make-herjoista
- File not found: /lib/modules/2.6.15-27-386/build/.config at ./scripts/make_kconfig.pl line 30.
tai
- Entering directory `/lib/modules/2.6.15-27-386/build'
  *** No rule to make target `modules'.  Stop.

Olen huomannut, etten ole ainoa ko. ongelmien parissa painiva. Ohjeet ovat olleet aika kryptisiä viitataan johonkin tiedostoon, muttei missä ko. sijaitsee tai sitten tyyliin
#sudo apt-get linux-headers-`uname -r`
# ./configurate
# make

Yleensä kysyjä ei ole saanut (tai ainakaan en ole löytänyt) apua.

Kuinka siis saisin esim. lt_hotswapin asennettua koneelleni?

  T: d2mac

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Pakettien? asentaminen
« Vastaus #1 : 25.10.06 - klo:18.20 »
Asenna ensin nuo kernel-headerit
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`Sitten purat sen paketin ( http://prdownloads.sourceforge.net/lths/lt_hotswap-0.3.6.tar.gz?use_mirror=ovh )
menet purettuun kansioon ja komennat
Koodia: [Valitse]
make ja sen jälkeen
Koodia: [Valitse]
sudo make install Configure skriptiähän tuossa ei ollut ollenkaan.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Pakettien? asentaminen
« Vastaus #2 : 25.10.06 - klo:20.29 »
Olen muutaman pitkän illan ilmetellyt Ubuntu 6.06:n viilaamista Thinkpadiin, ensimmäisenä Linuxiin liittyvänä kokeilunani.

ok.

En ole kuitenkaan onnistunut asentamaan ensimmäistäkää pakettia (onko tämä oikea termi, kun puhutaan 'make'-komennolla asennettavista ohjelmista? - olen siis tumman puhuvan vihreä)

niin... oikeastaan ohjelmien kääntäminen lähdekoodeista ei varsinaisesti ole ensimmäisen kokeilun hommia, varsinkaan ilman ohjelmointikokemusta. saa sitä toki yrittää, mutta yleensä en elättele toiveita tuollaisen onnistumisesta.

Olen huomannut, etten ole ainoa ko. ongelmien parissa painiva. Ohjeet ovat olleet aika kryptisiä viitataan johonkin tiedostoon, muttei missä ko. sijaitsee tai sitten tyyliin
#sudo apt-get linux-headers-`uname -r`
# ./configurate
# make

niin, nuo aivan varmasti näyttävät kryptisiltä asiaan perehtymättömistä, vaikka eivät sellaisenaan olekaan kovin monimutkaisia toiminnaltaan.

Yleensä kysyjä ei ole saanut (tai ainakaan en ole löytänyt) apua.

voi hyvin olla, että kukaan ei yksinkertaisesti jaksa selittää mistä on kyse tai miten homma korjaantuisi. yleensä vastaukseksi siis tarjotaan noita kryptisen näköisiä komentoja.

ohjelmointia ja siihen liittyviä työkaluja tai ylipäätään käännösprosessia ei kuitenkaan opita yhden viestin perusteella.

Kuinka siis saisin esim. lt_hotswapin asennettua koneelleni?

sinun pitäisi varmaan kääntää se itse lähdekoodeista ja jotta tuo onnistuisi pitäisi sinulla olla asennettuna kaikki käännökseen vaadittavat kirjastot ja otsikkotiedostot.

itse yrittäisin ehkä kuitenkin ensin paketinhallinnasta löytyvää hotswap-pakettia käyttöliittymineen silläkin uhalla, että sen käyttö vaatisi enemmän käsityötä kuin jokun erikoistuneen modulin.

ja lisättäköön tähän nyt vielä, että minulla ei ole kannettavaa, enkä ole koskaan kokeillut tuota kyseistä pakettia, joten en tarkalleen tiedä miten se toimii. jos minulla olisi, niin oletettavasti kuitenkin lähtisin liikkeelle siitä, vaikka saattaisin onnistuakin tuon modulin kääntämisessä.
Janne

d2mac

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Pakettien? asentaminen
« Vastaus #3 : 01.11.06 - klo:21.20 »
Yritän tässä edelleenkin saada lt_hotswappia pelittämään, näiden ohjeiden perustella. http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_hotswap_UltraBay_devices

Thinkpad T40 taitaa kaivata ata_piix-ajurin patchaamista kerneliin
U 6.10:ssa on 2.6.17-10-386, mutta mikä on oikea patch ja kuinka homma tehdään? http://home-tj.org/wiki/index.php/Libata-tj-stable

Viimeisin näyttäisi olevan 'Patch tarball against Linux 2.6.18.1-20061020' (http://home-tj.org/wiki/index.php/Libata-tj-stable), meneekö tämä patch tuon nykyisen kernelin päälle, vai pitääkö nykyinen kernel ensin päivittää 2.6.18 tasolle?