Kirjoittaja Aihe: Linux live cd:t ei boottaa  (Luettu 2904 kertaa)

Spacek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Linux live cd:t ei boottaa
« : 23.10.06 - klo:01.17 »
Olen yrittänyt kokeilla kahta eri Ubuntu Live-cd:tä cd-rom asemalta, mutta käyttöjärjestelmä ei käynnisty. Bios:sta olen kokeillut kaikkia säätöjä ja romppuasemaa on kokeiltu jokaiseen IDE-liittimeen, mutta ei natsaa. Ei voi olla näin vaikeeta....mikä avuksi? Kerran aikaisemmin tähän koneeseen on Linux asennettu, joten teoreettinen onnistumisen mahdollisuus on olemassa.

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #1 : 23.10.06 - klo:07.24 »
Ootko laittanut BIOSista sen seedee-asemas boottaavaksi? Ja miten tarkalleen ei "käynnisty"?

Spacek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #2 : 23.10.06 - klo:12.48 »
Ootko laittanut BIOSista sen seedee-asemas boottaavaksi? Ja miten tarkalleen ei "käynnisty"?

Olen laittanut, eli "first boot device" = cdrom. Kaikki tyssää siihen, kun kone ilmoittaa "no boot records", kun se käy läpi kaikki mahdolliset  asemat. Ja olen kokeillut myös niin, että koneessa on kiinni pelkkä cdrom-asema, joka on BIOS:sta määritelty boottaavaksi. Mutta ei ota onnistuakseen. Olen kuullut, että joidenkin koneiden emolevyn johdosta cd:ltä boottaus ei välttämättä onnistu. Oman koneeni on vanha Pentium 2 (333mhz). Eikö muita asennustapoja löydy?
« Viimeksi muokattu: 23.10.06 - klo:12.58 kirjoittanut Spacek »

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #3 : 23.10.06 - klo:14.33 »
Riippuu taas ihan siitä miten oot sen CD:n polttanut. Se tiedosto on .iso, ja se pitää polttaa levykuvana(image). Onko sulla vaikka Windowsin asennuslevyä, joka varmasti toimii? Koska kyseessä voi olla ihan hyvin polttovirhe.

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #4 : 23.10.06 - klo:15.48 »
Ja muitakin asennustapoja toki löytyy: https://help.ubuntu.com/community/Installation
Erityisesti tämä voisi auttaa, jos et saa sitä CD:ltä boottaamaan: https://help.ubuntu.com/community/SmartBootManagerHowto

Epe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #5 : 23.10.06 - klo:20.57 »
Olen yrittänyt kokeilla kahta eri Ubuntu Live-cd:tä cd-rom asemalta, mutta käyttöjärjestelmä ei käynnisty. Bios:sta olen kokeillut kaikkia säätöjä ja romppuasemaa on kokeiltu jokaiseen IDE-liittimeen, mutta ei natsaa. Ei voi olla näin vaikeeta....mikä avuksi? Kerran aikaisemmin tähän koneeseen on Linux asennettu, joten teoreettinen onnistumisen mahdollisuus on olemassa.

Moi! Oletko itse polttanut nuo Live-CDt? Minä ainakin opin juuri ettei niitä saa poltaa Win XP poltto toiminnolla tai Nerolaa tms. vaan juurikin noudattaa pilkulleen asennusohjeita ja polttaa ISO recorderilla.. heti pelasi..
En tiedä oliko tämä avun antava vastaus ja ymmärsinkö pulmasi oikein...

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #6 : 23.10.06 - klo:21.02 »
Ootko laittanut BIOSista sen seedee-asemas boottaavaksi? Ja miten tarkalleen ei "käynnisty"?

Olen laittanut, eli "first boot device" = cdrom. Kaikki tyssää siihen, kun kone ilmoittaa "no boot records"

Olet siis kämmännyt ISO- polton. Niin minäkin sillä ensimmäisellä poltollani silloin joskus . Kerroppas polttosofta ja miten poltit.

Tere Hig

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #7 : 23.10.06 - klo:21.08 »

Moi! Oletko itse polttanut nuo Live-CDt? Minä ainakin opin juuri ettei niitä saa poltaa Win XP poltto toiminnolla tai Nerolaa tms. vaan juurikin noudattaa pilkulleen asennusohjeita ja polttaa ISO recorderilla.. heti pelasi..
En tiedä oliko tämä avut antava vastaus ja ymmärsinkö pulmasi oikein...

Nerossa Iso- poltto kyllä toimii hienosti. Pitää vaan valita kaikki tiedostot Nero- iso imagen sijasta.

Hig

Spacek

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Linux live cd:t ei boottaa
« Vastaus #8 : 24.10.06 - klo:03.08 »
Jep, ongelma taitaa olla siinä, että poltin sen iso. tiedoston cd:lle jollain HP:n vakiopolttosoftalla (Record Now...?) ihan normaalisti enkä 'imagena'. Eiköhän tästä näillä tiedoilla selvitä. Kiitoksia kaikille kovasti avusta. :)