Kirjoittaja Aihe: Turhan hankala on Linux  (Luettu 7303 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11455
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Turhan hankala on Linux
« Vastaus #20 : 15.10.06 - klo:10.13 »
Jos on jo Windowssi ja se kerran toimii paremmin ja olet siihen tyytyväinen, niin voihan sitäkin käyttää? Ihan oikeasti, paremmin Linuxin kanssa toimivan näytönohjaimen hankkiminen ei minusta mikään kallis tikki ole, ihan upouudet kortithan taitavat olla jotain alle 50 € hintaisia, ja sitten käytettyjä voi myös käyttää.

Sapphire Radeon X300SE 128mt on 38€ MB lehden hintaseurannan mukaan. Ei sillä pelaa pelejä ja, koska se on atin se ei luultavasti toimi linuxissa, mutta Asus GeForce 6200 TC 64mt on 45€ ja Nvidian ja luultavasti toimii linuxissa, mutta ei silläkään pelaa pelejä. Jos pelata aikoo niin sitten hintaa tulee vähintään noin 100€ tai enemmän ja sittenkin joutuu tyytymäään vanhempaan sarjaan, jotka tosin ovat vielä ihan kelvollisia. Nämä olivat vain esimerkkejä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Turhan hankala on Linux
« Vastaus #21 : 15.10.06 - klo:10.57 »
Tuokin riippuu ihan täysin pelistä :)

Minulla on tässä joku mahd. halpa Radeon X300, joka sekä toimii Linuxin kanssa että pyörittää pelejä. Toimivuus on tosiaan laatua "heittämällä", eli esim. Ubuntun livecd:ssä kortin 3D -kiihdytys toimii suoraan ilman mitään vaivannäköä minun osaltani. Myös 64 -bittisellä versiolla toimii yhtä hyvin.

Suljettua ajuria en ole kauheammin käyttänyt, mutta tällä automaattisesti asentuvalla, vapaalla ajurilla olen pelannut esim. Planet Penguin Raceria, Nexuizia, Warzone 2100:aa, Triggeriä ja X-motoa. Suljetulla ajurilla kortista saa lisää tehoa, jolloin vähän vaativammatkin 3D -ohjelmat pitäisi saada toimimaan. Myös AIGLX ja sen myötä 3D -tehostettu työpöytä toimivat hyvin jo tämmöisellä ATin budjettikortilla ja vapaalla ajurilla.

Eli ei sitä mitään yli satasta tarvitse sijoittaa. Ja jos se 7200:n teho riittäisi kortin toimiessa, niin varmasti näiden nykyisten halpiskorttienkin teho riittää.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11455
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Turhan hankala on Linux
« Vastaus #22 : 15.10.06 - klo:11.20 »
Tuokin riippuu ihan täysin pelistä :)

Niinhän se riippuu.  :)

Lainaus
Minulla on tässä joku mahd. halpa Radeon X300, joka sekä toimii Linuxin kanssa että pyörittää pelejä. Toimivuus on tosiaan laatua "heittämällä", eli esim. Ubuntun livecd:ssä kortin 3D -kiihdytys toimii suoraan ilman mitään vaivannäköä minun osaltani. Myös 64 -bittisellä versiolla toimii yhtä hyvin.

Kiva tietää, että se toimii niin hyvin. Minä ajattelin vain kun atin tuki linuxille on yleensä huono. Vaikka kyllä kai useimmat kortit ainakin jotenkin toimivat. Tai en minä tiedä.   :(
Lainaus
Suljettua ajuria en ole kauheammin käyttänyt, mutta tällä automaattisesti asentuvalla, vapaalla ajurilla olen pelannut esim. Planet Penguin Raceria, Nexuizia, Warzone 2100:aa, Triggeriä ja X-motoa. Suljetulla ajurilla kortista saa lisää tehoa, jolloin vähän vaativammatkin 3D -ohjelmat pitäisi saada toimimaan. Myös AIGLX ja sen myötä 3D -tehostettu työpöytä toimivat hyvin jo tämmöisellä ATin budjettikortilla ja vapaalla ajurilla.

Eli ei sitä mitään yli satasta tarvitse sijoittaa. Ja jos se 7200:n teho riittäisi kortin toimiessa, niin varmasti näiden nykyisten halpiskorttienkin teho riittää.

No okei, mutta minä ajattelinkin sellaista pelaamista jossa on kaikki uusimmat herkut ja mahdollisesti sitä aiotaan käyttää vielä vuoden/kahden päästä.  :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.