Kirjoittaja Aihe: Varmuuskopiot  (Luettu 1342 kertaa)

PAK64

• Käyttäjä
    • Profiili
Varmuuskopiot
« : 02.10.24 - klo:10.22 »
Netistä löytynyt ristiriitaista tietoa asiasta, joten haluaisin varmistaa, että voiko Deja Dup varmuuskopion asentaa toiseen Ubuntun asennukseen esim. toiselle koneelle?

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Varmuuskopiot
« Vastaus #1 : 02.10.24 - klo:10.30 »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

PAK64

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.10.24 - klo:09.00 »
Ok. On siis luultavasti ainakin mahdollista. Selvinnee tarkemmin sitten kun kokeilee. Kiitoksia vastauksesta  :)

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
« Vastaus #3 : 03.10.24 - klo:15.25 »
Ok. On siis luultavasti ainakin mahdollista. Selvinnee tarkemmin sitten kun kokeilee. Kiitoksia vastauksesta  :)

Juu ja muutenkin aina jos tekee varmuuskopioita niin niiden palautusta pitää myös testata ettei käy niin, että teet toimimattomia varmuuskopioita joita ei voikaan palauttaa =)
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.10.24 - klo:05.26 »
Tässä olis hyvä tarkentaa onko varmuuskopio systeemistä vai datasta. Kyllä Ubuntun systeemikin siirtyy melko helposti jos koneella on jo grub ja joku linux asennettuna. Palauttaa omalle osiolle ja lisää Grubun valikkoon. Toki fstab ja jotkut linkit pitää muuttaa

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.10.24 - klo:23.01 »
Asia ajankohtainen, sillä yhdellä koneella on Linux Mint 20.3 ja se tekee määrä välein Deja Dupilla varmuuskopion SD-kortille. Pitäisi vähitellen päivittää Mint 21-versioon. Tapoja lienee monia, mutta yksi tapa voisi olla, että ottaa tuon SD-kortin pois ( tarkistuksen jälkeen, että se toimii ) ja asentaa kylmästi uuden Mint 21 version ja kun on asentanut koneelle Deja Dubin, niin purkaa SD-kortin sisällön omaan kansioon koneelle ja siirtelee sieltä tarvittavia osia uuteen Minttiin, lähinnä Firefoxin, Chromiumin ja Thunderbirdin tiedostoja. Tavalliset omat datatiedostot ovat helppo nakki, mutta onko noissa em. mainituissa omissa tiedoissa, esim. sähköposteissa jotainmuuttunut niin, että 20-version kamat ei toimikkaan 21:ssä.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.10.24 - klo:08.22 »
Tapoja lienee monia, mutta yksi tapa voisi olla, että ottaa tuon SD-kortin pois ( tarkistuksen jälkeen, että se toimii ) ja asentaa kylmästi uuden Mint 21 version ja kun on asentanut koneelle Deja Dubin, niin purkaa SD-kortin sisällön omaan kansioon koneelle ja siirtelee sieltä tarvittavia osia uuteen Minttiin, lähinnä Firefoxin, Chromiumin ja Thunderbirdin tiedostoja. Tavalliset omat datatiedostot ovat helppo nakki, mutta onko noissa em. mainituissa omissa tiedoissa, esim. sähköposteissa jotainmuuttunut niin, että 20-version kamat ei toimikkaan 21:ssä.

Ainakin Firefox ja Thunderbird päivittää omat tiedostonsa automaattisesti uuteen versioon (jos on tarvetta tehdä muutoksia). Lähes parikymmentä vuotta olen tehnyt periaatteessa noin kun kuvaat, eikä mitään ongelmia. Myös esim. Gnucash toimii pelkällä kopioinnilla.

Itse teen yleensä niin, että kun omat home-hakemistot on omalla partitiolla, niin muutan niiden käyttäjänimet joksikin oldiksi ennen asennusta. Kun asennus on valmis, niin sitten kopioin kaikki tarvittavat tiedostot uuteen omaan-hakemistoon. Joskus laiskuuttani saatan tehdä niinkin, että muutan vain käyttäjänimet niin, että vanha home tulee automaattisesti uuden systeemin käyttöön homeksi.

Keinoja on monia. Tärkeintä on, että on backup jossain kun töpeksii itse.

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.10.24 - klo:13.44 »
Tapoja lienee monia, mutta yksi tapa voisi olla, että ottaa tuon SD-kortin pois ( tarkistuksen jälkeen, että se toimii ) ja asentaa kylmästi uuden Mint 21 version ja kun on asentanut koneelle Deja Dubin, niin purkaa SD-kortin sisällön omaan kansioon koneelle ja siirtelee sieltä tarvittavia osia uuteen Minttiin, lähinnä Firefoxin, Chromiumin ja Thunderbirdin tiedostoja.
Itsellä home kansiossa lähinnä asetuksia. kuvat, musat ym ovat muilla levyillä. Noi pisteellä alkavat kansiot hankalimmat. Ne voi toki palauttaa kaikki, mutta ./cache ja moni muukin voi sisältä paljon turhaa joten itse olen siirrellyt noita kansio kerrallaan. Silloin poistunee useampi giga tauhkaa.